Thursday, July 9, 2009

Mommy To Be : PART 3

Selepas aku dipindahkan ke wad biasa,,, x lame lps 2,, aku x sedarkan diri lg... n sekali lg aku di msukkan k ICU n di INTUBATE... n,, berape ari lps 2 aku pun x tau,,, bla dh sdr n OK aku dipindahkan smula k wad biasa.. Keadaan aku still same,, selalu diserang sawan.. N pada satu hari doktor pakar perubatan dan pakar O&G dtang,, n memberitakan sesuatu yg hampir membuatkan hidup aku musnah... Pada hari itu,, aku tau dgn berat hati,, doktor memberi kaunseling agar aku bersetuju untuk menggugurkan kandungan aku yng masa 2 dh masuk 6 bln lbih... Semuanya demi menyelamatkan nyawa aku.. Kalau aku teruskan kandungan aku kate doktor MUNGKIN :-

1. AKU MATI

2. BABY MATI

3. DUA-DUA MATI

4. KALAU BABY HIDUP,,, anak aku akan cacat seperti tulang belakang bengkok atau terncat akal atau ape2 j effect(akibat kesan ubatan penyakit aku n semasa koma)..
Semasa menerima berita tu,,hanya tuhan yg tau.. cuma ape yg aku pikir mase 2,,, same sprti aku membunuh jka aku bersetuju.. TAPI,, ats pujukan doktor , keluarga n suami aku merayu-rayu akhirnya aku bersetuju. Dengan berat hati aku tandatangan pada surat persetujuan utk mengugurkan kandungan aku.. Aku tau,, suami aku pun berat hati,, cuma katenya mase tu "abg x blh khilangan syg"... kalau ikut aku,, aku rela ambik risiko 2.. Mvmane aku nk menahan hati ini dr kesedihan,, betapa x tergamaknya utk mengugurkan kandungan yg sudah bernyawa,,sudah pandai menendang tiap2 malam n yang sudah membentuk menjadi manusia (gmbr scan ats masa bby 6 bln,, mase nok gugur,,SANGGUP K KALU AWK SEMUA D TMPAT SY??)Dan kate doktor, proses penguguran 2 akan dilakukan pada sebelah ptg itu jugak..Kerana rase takut n syg kan baby aku,, aku mintak doktor bg tempoh semalam utk bersama baby dlm kandungan aku.. n penguguran itu akan dilakukan esk pagi.. TQ utk FLIZZ krn dtg pd ptg 2 kat hosp untuk memberi semangat..FRIEND 4EVER.. Tq jugak utk adk-beradik yg dtg memberi sokongan..
Tapi perancangan TUHAN itu maha adil,, ketua pakar perubatan telah datang berjumpa aku pd ptg tersebut n memberitahu utk menangguhkan dulu penguguran itu,, dimana aku akan dihantar ke HOSP KL untuk mencuba kaedah rawatan baru n ubat baru dgn harapan aku n baby dpt diselamatkan... Mase 2,, betapa bersyukurnya krn masih diberi kesempatan utk bersama baby di dlm kandungan.. Masa 2 suami aku ambik cuti tanpa gaji selama sebulan semata-mata utk menjaga aku.. Terima kasih jugak utk Kak Long yg sanggup ambik cuti tanpa gaji sebagai guru krn utk menjaga aku sakit.. Begitu jugak dengan emak mentua yg bergilir-gilir dgn mama menjaga aku.. N x lupa utuk abg2 aku yg byk habiskan duit sepanjang aku sakit dulu.. Di HKL,, aku ditempatkn di sebuah bilik khas,, dimana seluruh kepala aku dipenuhi wayar..
menurut pakar neorologi,, jika aku teruskan kandungan mungkin akan ade effect truk kat baby kesan dr ubat baru itu.....Hari-hari trus berlalu... Khidupan aku asyik berulang alik ke hosp...

N,, aku TETAP MENERUSKAN KANDUNGAN..AKU BERAZAM UNTUK LAHIRKANNYA DIDUNIA..WALAU APE BERLAKU LPS ITU,, AKU REDHA N TERIMA.......

11 comments:

mamaemylia said...

hi salam kenal....sedih betul kisah awk ni,sy harap bila besar nnt ank awk blh baca blog awk ni,dan meghargai pengorbanan awk dah suami..nangis sy bc ni

aufi said...

salam..
tersentuh hati bc kisah awk..mengalir air mate...mmg brt cubaan yg awk trima..tp syukur jua krn awk dikurniakn suami n fmly yg supportiv n caring..sy doakn smg ank awk jd ank yg baik n mengasihi kalian hingga hjg nyawa kalian..

Ezreen Abdul Rahim, Johor DT said...

Allahuakhbar...tabah sungguh hati awak...saya doakan semoga awak dan keluarga diberikan kesihatan, keberkatan dan kerahmatan dari Allah s.w.t...amin

CT Umaimah said...

Asya, betapa tabahnya mama asya dalam usaha melahirkan asya ke dunia

AngahSayang2314 said...

ya allah besar betul pengorbanan alya ye... angah seorang ibu pun akan memilih sama seperti alya segala kekuatan alya hanya dapt dibalas di sana nanti..wallahwualam...


nie semua dugaan alya angah tak tahu bagaimana allah s.w.t menguji hamba2nya seperti angah nanti..

sedih angah baca...

LYaFRINA said...

TO ALL:-

1st, lya mintak maaf byk2 sbb bru reply komen..kdg2 n3 lama ni..lya akn tlps pndang,, bila byk komen2 baru y masuk.. apa2 pon lya ucapkan ribuan terima kasih d ats semua sokongan.. lya cuma percaya dsebalik y tjdi psti ada maksud sebaliknya.. & sememangnya kuasa allah maha agung..Ini juga bukti kebesaranNya..
sama2 jadikannya panduan hidup..

Sulianawaty said...

Salam, Lya...

Memang besarkan kuasa tuhan...
saye igtkan sy je yg hadapi dugaan mase melahirkan 2nd baby..
rupe2nyer ade lagi yg hebat dari sy..
kadang2 manusia hanya dapat meramal tapi tuhan yg menentukan...

Puan Kutu said...

sebagai seorang ibu,sy juga sgt tersentuh..tak dapat bayangkan klu sy di tempat awk..

IntaNBerliaN said...

sedihnya... time ni mmg susah buat piihan.. kalu ikut kita, kita xkisah untuk teruskn kndungan tp bila suami lya ckp, dia xleh kehilangan lya... pasti ianya buat lya lg2 sdihkan..

9n0L4 said...

kisah ni satu dalam sejuta kot. rahmat Allah sentiasa ade utk kalian sekeluarga. ;)

Fifi Nadhrah said...

saye bace semue part.. memang sangat2 menakjubkan..

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (137) WEEKEND (115) in N.A.T.U.R.E (99) Kata HATI LYA (98) MyHappyFamily (82) About Me (77) M.A.K.A.N.A.N (75) AIDILFITRI OR AIDILADHA (74) INFO (67) Asya's School (60) MACAM2 ADA (57) Friend (56) M.E.M.O.R.Y (53) CAREMONY (51) Ramadhan (51) Sinopsis (51) DapurLyaBerasap (50) Love IS Cinta (47) Shopping (47) Birthday (46) Jom Singgah (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) F.A.M.I.L.Y (41) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) My L.O.V.E (39) CINEMA (35) Check-Up (33) D.I.A.R.I (33) Let's Eat (33) NuFF (33) H.O.L.I.D.A.Y (32) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (29) MamaAsya (28) Tempat Makan Best Di Kemaman (28) Tempat Makan Best Di Terengganu (28) mama+papa+fasya (28) Video (27) S.A.N.T.A.I (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) Beauty N Health (23) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (20) Do It Yourself (19) Villafasyafrina (19) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) I care..U Care.. We Care (16) fasyafrinatraveltales (16) Bento Asya (15) Novel (15) Artis (14) Fotografi (13) Pregnant (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) Medical (11) TUTORIAL (11) DecobyLya (10) Deko VillaCintaku (9) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) KuMeowww (9) PETUA (9) Idea Bento (8) Travel (8) mama+papa (8) Parenting (7) Tempat Makanan Best Di Kuantan (6) Ulangtahun Perkahwinan (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Lyafrina's Instagram (4) Family Day (3) Mamalovefasyafrina (3) Public Holiday (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1) de (1) ma (1)