Thursday, March 25, 2010

Hukum Orang Islam Masuk Gereja ???

Salam semua.. saya xnak timbulkan kontroversi disini. Just untk berkongsi sedikit pendapat.. Act.. picas ni diambil dari blog kawan rapat saya masa zaman sekolah iaitu Rabiul, yang merupakan salah seorang wartawan. Kalo mereka orang Kemaman, mesti taukan gereja ni kat mana... Apa2 pun, saya x berani memberi sebarang komen terhadap tujuan wanita itu.. Sebab setahu saya, di gereja ini juga... (kalo x silap), adalah sebuah taska.. Mungkin juga wanita ini memilih taska disini sebagai tempat anaknya menuntut ilmu...

Hasil carian di Google

Hukum masuk gereja :-

Hukum Masuk Ke Gereja Hukum dasar seorang muslim masuk ke gereja adalah mubah atau boleh. Namun bila di dalamnya sedang diadakan upacara keagamaan, maka kita diharamkan hadir di dalamnya. Meski pun ada juga yang tidak mengharamkannya.
Namun para fuqoha berbeza pendapat tentang hukum seorang muslim memasuki gereja.


1. Yang Memakruhkan
Ulama di kalangan mazhab Al-Hanafiyah menyatakan bahawa makruh hukumnya seorang muslim memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir.
Sebab tempat tersebut merupakan tempat berkumpulnya syaitan bukan kerana seorang muslim tidak mempunyai hak untuk memasukinya.

2. Yang Membolehkan
Para ulama di kalangan mazhab Malikiyah dan Hanabilah serta sebagian ulama Syafi'iyah berpendapat bahawa seorang muslim diperbolehkan memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir lainnya. Tapi sebahagian yang lainnya mensyaratkan harus ada izin dari mereka yang menggunakan tempat tersebut. Keterangan seperti ini boleh kita baca pada kitab Kasyful Qana' jilid 1 halaman 294 serta kitab Hasyiyatul Jamal jilid 3 halaman 572. Oleh karena itu hukum memasuki gereja seperti halnya untuk menghadiri perkawinan atau bertugas melakukan pekerjaan tertentu, bukanlah sesuatu yang diharamkan. Asalkan selama orang muslim tersebut tidak melaksanakan hal-hal yang bertentangan dengan aturan-aturan agama. Meskipun demikian, sebaiknya dia tidak melakukannya (masuk ke gereja) kecuali jika perlu dan mendesak.

Yang Mutlak Diharamkan
Sedangkan hukum memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka adalah haram. Sahabat Umar bin Al-Khattab ra berkata:
"Janganlah kalian memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka, kerana kemarahan Allah akan turun kepada mereka."

~~~> Kalo saya. lebih baik saya hantar asya belajar kat PASTI..

~~~> Pagi tadi tbaca N3 yang cukup sedih dari blog FIDA....:- ADIK NAK TANYA JE ...

HULURKAN BANTUAN UNTUKNYA : PUAN HARYANI

14 comments:

zue @ annaleeya said...

betul tuh lya... baik htr anak kt PASTI.... taulah nak htr anak kt taska.. tp byk lg pilihan tska lain... klu nak taska bahasa inggeris, htr jerla kt smart reader ker... byl lg pilihan lain.. mcm2 taska skrg... tak logikla nak htr anak kt taska di gereja tuh....

LYaFRINA said...

ZUE :
tau xpe zue... takut bila fikir camni.. bila dh blaja kat situ... ntah aper y d beri mkn.. di ajr kita x tau.. pdahal.. semuatu d tgan kita untk mberi ilmu pd ank2 kita... skrang dh byk pilihan taska. bkn mcm dulu2 lg.. kbykan taska pon bgus2..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

aih..dah tak cukup ke taska/skolah utk anta anak kat sekolah biasa? haih..peliknye

LiLy @ MumMyQiStInA said...

ishhhkkk...cam x der tadika lain nk anta anak dia..

~aSHa~ said...

mcm menyokong gereja je kalo anta anak situ.baik menyokong taska bangsa melayu sendiri atau agama sendiri..

mama_izz said...

suami saya pun selalu gi gereja...dpt tender repair komputer kat sana.. hubby kata memang agak menakutkan kalau masuk ke sana.. diorang punya layanan fuuhhh memang baik.. siap sediakan keropok2.. air tin.. air kotak... tapi memang hubby tak berani nak usik.. buang aje la.. layanan diorang plak memang terbaik tak mcm orang melayu kita yang agak kasar.. ermmm... entahlah.. cuma kena sentiasa berhati2.. takut lak baik ada udang di sebalik batu.. hehhe

LYaFRINA said...

ROSE:-
pelik kan...
mcm dh xde taska lain...
slalu la lalu dpn gereja ni..
pnh nmpak beberapa org islm htr ank dia kat cni...

LILY:-
itu la pasai.. aiiii.. kalo lya baik ajar ank kat rmh jer.

ASHA:-
btul tu sha...
ntah ar.. apa nk jadi.. apa nk jadi...

MAMAIZZ:-
itu la salah 1 cara dia nk tarik minat tu.. dia guna pdekatan cara itu,,, takotkan.. tp kalo msuk semata-mata utk melakukan kerja tnpa sbrang niat tu xpe kn...

Zaidah said...

orang kristian memang akan memberi layanan yang terbaik terutama untuk orang muslim...zai ade member sblm nie convert dari kristian ke Islam...after this..dengarnyer dah masuk kristian balik..mcm mana tu yerk...

mamalieyna said...

erm..akak lalu sebelah gereja pun leh rasa something, apatah lagi nak masuk..haish..baik elakkan!

musykil sungguh if ada org islam yg antar anak kt taska dlm gereja gitu!

ibunafis said...

lya,ada jgk ye org islam antar ank kat taska gereja?better antar la kat tpt lain yg xde kne mengena agama lain kan..elakkan la dr fitnah,kbanyakan org islam skrg dh xkisah sume tu kan..smoga kita dilindungi Allah selalu..

lia said...

setahu akak lak,kita xley pandang pon ikon2 agama lain ni mcm salib, tgk patung2 hindu etc 2... kalau masuk, lg la xboleh kan...

LYaFRINA said...

Zaidah:-
Itu la.. zai.. dia org b'usha
mcm2 cara nk tarik phatian org msuk agama dia..
smoga dijauhkan dr kaum kerabat kita smua..

Mamalieyna:-
a'ah la...
mmg rse lain kn..
nk tgk pon xde hati... aper lg nk htr ank menimba ilmu kat situ..
tp ini la realitinya..

IBUnafis:-
yer.. mmg betul.. mmg lya sndiri nmpak.. n lya pon ada knl dgn sorang kwn.. y org kat rmh dia pon htr ank dia blaja kat situ...
Ini realiti.. takutkan???
ntah aper y dberi mkn tu..

LIA:-
iyer la.. sbb sblum post n3 ni.. lya tnya byk org tmsuk mama lya.. nk kesahihan.. sdangkan gambo dekat patung y ala2 k agamaan pon x boleh pergi dekat.. apa lg msuk tmpat dia b ibadah...

My Family..... My Love.....My Friend said...

bukan kat... jalan jakar ade gereja... tp dijadikan tadika..... ramai gak budak2 melayu belajar kat situ sdd diorang buat tadika cina.......pelik betoi.... xde ke tadika lain yang boleh dihantar??

LYaFRINA said...

eyhh.. org kmn k ni??
salam pkenalan.. yep.. mmg kat situ djadikan tadika.. act dh byk kali nampak org2 y b'agama islam htr ank dia skolah kat situ.. menakutkan la...

Buat Follower, Jangan Lupa Tinggal LINK kat kotak KOMEN entri terlatest ye.