Thursday, April 8, 2010

KISAH HIDUP KITA : Punca Segala Penderitaan....

Kali ni saya ingin berkongsi... Disaat-saat peristiwa hitam dalam kehidupan saya..
Semuanya bermula disini:-

2000
Pada saat ini, saya hanyalah berumur 15tahun. Pada ketika ini saya selalu pengsan di sekolah, muka jadi sembab & muntah.. Asalnya doktor hanya mngatakan saya kena migrain.. Terlalu sakit dalam kepala.. Sampai la satu saat.. Kesihatan bertambah teruk,, tapi saya masih aktif seperti biasa di sekolah... Aktif bersukan & menyertai pelbagai xtvt di sekolah.. Cuma time2 sakit tu datang saya x mampu buat aper2. Sampai la satu saat, muka saya terlalu sembab... Akhirnya sekali lagi mama bawa ke hospital.. Akhirnya doktor ingin melakukan ujian darah n CT Brain Scan.. Untuk mencari punca.. Hasil ujian itu, akhirnya semua persoalan terjawab... Saya disahkan mempunyai ketumbuhan di dalam otak sebelah kanan.. Saat itu terasa dunia ni gelap.. Takut yang amat.. Dan pada ketika itu juga, buat kali pertamanya doktor mengesan bunyi murmur.. Dan ketika itu la baru saya tau saya juga mengidapi juga mgidapi masalah Injap Jantung Berlubang (Mitral Valve Prolapse-MVP) . Akhirnya... tarikh pembedahan ditetapkan.. Tapi saya sangat2 bernasib baik sebab ketumbuhan itu baru di peringkat awal. Namun harus dibuang bagi menggelakkan ketumbuhan itu merebak.. Setelah menjalani proses pemulihan setelah pembedahan.... Saya dapat menjalani kehidupan normal semula, walau ada rasa kelainannya.. Saya mula aktif semula dlm sukan & xtvt di sekolah.

2001
Ketika ini saya berumur 16 tahun... Saya masih aktif dalam persatuan, sukan & segala xtvt disekolah.. Sampaila satu saat, pada ketika itu... Sukan Peringkat Daerah.. Dan saya turut terlibat dalam acara olahraga. Masa tu duk di padang sekolah... Masih belum sempat beraksi pon... Tiba2... dahan pokok besar dipadang tu patah dan betul2 menghempap kepala saya.. Semuanya takdir n ketentuan dari Nya.. Saat tu saya trus dikejarkan ke ER.. Dan effectnya,, saya x boleh bjalan utk tempoh masa yang agak lama n berlaku pendarah dlm kepala.. Dan selepas pulih.. Saya tetap teruskan hidup seperti biasa.. N bergiat aktif semula.. Time sekolah dulu saya mmg terlalu aktif..

2002
Ketika ini saya berusia 17 tahun... bakal menduduki peperiksaan SPM.. Dan tahun ini saya sgt2 aktif daripada kebiasannya.. Mewakili sekolah dan daerah dlm pelbagai xtvt.. Dan pada saat ini, saya dah mula rasa lain sikit.. Kadang sakit dada yang amat bila myerang.. Selalu demam2.. & macam2 lagi.. Dan sekali lagi ujian menimpa.... saya terlibat dengan kemalangan.. Sekali lagi melibatkan kepala.. Dan selepas pulih daripada kecederaan tu, saya kurangkan xtvt saya.. sbb saya mula sakit2.. Hingga akhirnya berjaya menduduki peperiksaan SPM.
~ Kenangan jadi budak2 skolah dulu. Saya y depan skali tu~

2003
Mimpi ngeri dalam hidup saya menjelma...... Tunggu sambungannya....


~~> masih mgharapkan kehidupan yang normal.. Disebalik kegembiraan bersama asya & fain, terselit sejuta penderitaan... kesakitan yang x ttanggung.. Namun ttp cuba mhadapi demi kehidupan utk ESOK..

19 comments:

zati said...

pepn harap kak lia tabah mghadapi segala dugaan k....

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Byk dugaan yg menimpa..
Harap lya tabah utk mengharungi nya!!!

miemiey said...

ada hikmah di sebalik kejadiaan dan kita hanya pinjamn semata2....

LYaFRINA said...

ZATI:-

thanks...

-----------------------------------

LILY:-

Thanks.. setiap org ada dugaannya.. bmcm cara

-----------------------------------

MIEMIEY :-

thanks k.mie.. betul tu.. kehidupan kt kat dunia ni hnya pinjaman.. tp takot sgt2... x reti nok kabo..

mamaaerish : said...

setiap manusia pasti ader dugaan... congrats dear... u tabah... u go girl... (",)

masha_alris said...

Tabahkan hati....
ALLAH SWT itu Maha Adil...
DIA janjikan hikmah untuk Lya sekeluarga...

mamalieyna said...

besar dan banyak sungguh dugaan yg Lya lalui ye..huhu..tak terbayangkan betapa tabah dn cekalnya Lya..!

insan terpilih jer dpt lalui dugaan mcm Lya lalui ni..harapnya Lya terus tabah ok! happy2kan diri!

pasti ada hikmah disebalik semua yg berlaku!

LYaFRINA said...

EB:-

btl tu..setiap org ada dugaan tsendiri..
lya ni ni org biasa j..kdg2 sabo..smpai 1 thp ttp hilang ksabaran tu.

-----------------------------------

Masha:-

insyallah.. smoga hati trus cekal.. thanks..

----------------------------------

Mamalieyna:-

Dah takdir..ketentuan utk lya.. semua tu ada sbb.. hrp dpt btahan trus... btultu.. msti ada hikmat,, insyallah.

Siti said...

byk betul dugaan yer..harap Lya tabah.
Allah hanya menguji umatnya yang mampu tuk menghadapi ujian tersebut. utu juga Tanda ingatna Dia pada kita.

hati - ema said...

be strong yer Lya

Zaidah said...

berat sungguh dugaan n ujian allah kepada lya...semoga lya kuatkan semangat bagi melawan segala penyakit n sembuh hendaknya....

Chit Ana said...

kak jaga kesihatan ya..banyakkan bersabar.ramai lagi yg tak bernasib baik :(

~aSHa~ said...

ooo dulu aktif sukan ye?

takpe..org yg terpilih dan diberi perhatian oleh Nya dipilih untuk menerima ujian2 hebat...

zue @ annaleeya said...

dugaan tuh utk menguji hambaNya... smoga Lya trus tabah okeh... take care..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

byk betul dugaan ye lya..semoga tabah utk hari mendatang n utk asya..:-)

LYaFRINA said...

TO ALL:-

terima kasih ats segala kata2 semangat & support y diberikan.. may allah bless u!!

Ena said...

Lya benar2 menjadi insan terpilih utk diuji olehNya sentiasa.. tapi lya sangat kuat semangat.. kerana semangat tu la yg buat lya bertahan.. Alhamdulillah..

Dieyna said...

2001
Akak dah start keje dah...

Chic Na said...

banyak nya dugaan lya hadapi. tp lya tetap aktif. betul2 tabah.

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (137) WEEKEND (115) in N.A.T.U.R.E (99) Kata HATI LYA (98) MyHappyFamily (82) About Me (77) M.A.K.A.N.A.N (75) AIDILFITRI OR AIDILADHA (74) INFO (67) Asya's School (60) MACAM2 ADA (57) Friend (56) M.E.M.O.R.Y (53) CAREMONY (51) Ramadhan (51) Sinopsis (51) DapurLyaBerasap (50) Love IS Cinta (47) Shopping (47) Birthday (46) Jom Singgah (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) F.A.M.I.L.Y (41) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) My L.O.V.E (39) CINEMA (35) Check-Up (33) D.I.A.R.I (33) Let's Eat (33) NuFF (33) H.O.L.I.D.A.Y (32) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (29) MamaAsya (28) Tempat Makan Best Di Kemaman (28) Tempat Makan Best Di Terengganu (28) mama+papa+fasya (28) Video (27) S.A.N.T.A.I (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) Beauty N Health (23) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (20) Do It Yourself (19) Villafasyafrina (19) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) I care..U Care.. We Care (16) fasyafrinatraveltales (16) Bento Asya (15) Novel (15) Artis (14) Fotografi (13) Pregnant (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) Medical (11) TUTORIAL (11) DecobyLya (10) Deko VillaCintaku (9) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) KuMeowww (9) PETUA (9) Idea Bento (8) Travel (8) mama+papa (8) Parenting (7) Tempat Makanan Best Di Kuantan (6) Ulangtahun Perkahwinan (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Lyafrina's Instagram (4) Family Day (3) Mamalovefasyafrina (3) Public Holiday (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1) de (1) ma (1)