Wednesday, October 6, 2010

Bila BICARA mula melukakan HATI & PERASAAN

Bila sebut pasal hati & perasaan, saya pasti setiap org di dunia pernah terluka atau trsentap melalui perbicaraan seseorang yang kadang tidak berlapik atau tanpa memikirkan hati & perasaan orang. Tapi ada juga bicara seseorang itu meninggalkan kesan y mendalam dalam diri seseorang malah ianya sesuatu yang amat menyedihkan dan susah untuk dilupakan. (tiba2 sy rasa skema plok).


mekasih google sb carikan saya hati yang hancuss & terluka ni

Apa yang terjadi dan membuatkan saya sangat2 terasa & selalu terngiang di telinga.. Selalu rasa pedih.. sedih dan macam rasa bila ingat ini semua. Ok.. dah membeel panjang, mybe bagi org lain iasa tapi tidak bagi saya sbb saya bukan seperti orang lain.

Kata2nya hanya macam ni:

" Orang lain BERANAK BOLEH BERANAK SAMPAI SEPULUH ORANG ANAK...Ni anak sorang pun dok rok doh "

Kata2 ni sgt2 menghancurkan hati saya. Lagi sedih sebab org y katakan ni seseorg yang tau ttg diri saya & tahap kemampuan saya. Dan kata2 itu etul2 ditujukan untuk saya secara terang-terangan tanpa memikirkan hati & perasaan saya saat tu.

Dia tahu macam mana saya saat megandung asya dulu... Dia juga tau saya bertarung nyawa utk dptkan zuriat itu. Dia juga tahu selama saya mengandung itu saya x sedarkan diri smpai kaki kanan lumpuh dan macam2 keadaan y berlaku pada saya. DAN DIA JUGA TAHU SAYA X BOLEH MENGANDUNG LAGI KERANA SAYA SAKIT. DIA JUGA TAHU FAKTOR KESIHATAN SAYA X MACAM ORANG LAIN DAN SELALU SAKIT @ DOK ROK... DAN DIA PUN PERNAH TENGOK DENGAN MATA & KEPALA DIA SENDIRI DISAAT SAYA X SEDAR KAN DIRI SEWAKTU MENGANDUNG DULU DAN SEBELUM2 TU JUGA YANG TERKINI.

Kenapa dia harus berkata macam tu lagi pada saya??? Atau memang saya x layak bergelar seorang ibu?? Biarpun saya ibu terbaik untuk asya?? Saya cuba kuatkan diri walaupun saya sakit. Cuma saya akui saat2 saya sakit terlantar, saya memang x boleh nak jaga asya. Saya betul2 xmampu. Mungkin betul.. macam yang dia kata.. " SAYA NAK MENJAGA DIRI SENDIRI PUN X BOLEH".

Tapi... apasalahnya andai kata2 itu simpan saja dalam hati. Sekurangnya hati saya x terluka. Saya xtau apa y dia fikir sewaktu berkata macam tu. Sama ada secara sengaja @ tidak.. ia tetap MELUKAKAN HATI SAYA. TAPI.. SAYA X BERDENDAM SB DIA TETAP SAHABAT SAYA. CUMA SAYA TERLALU SEDIH :- (


---> wahai hati... cepat2la lupa kata2 tu & senyum kembali.. Apa2 pun saya ttp seorg ibu dan dia bukan seorg ibu dan x pernah lg merasai kesakitan ibu melahirkan anak & pengalaman mengandung yang melebihi segalanya di dunia.

32 comments:

mama_iris said...

kalo nurul pon kecik ati...tp bsabar ye lya...kalo sedih sgt nnti terganggu kesihatan....maafkan saje dia..

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

banyakkan bersabar ye lya...biasala orang kengkadang dengki denagn ape yang kita ada janji husband kiter faham keadaan kita sudah la...doakan yang terbaik untuk lya

Nem0 o0h Nem0 said...

cmtu ke sahabat? shbat akan fhm mslh shbat bukan menyakitkan hati sahabat..

dia mmg tk patut ckp cmtu kat akk.
geram tul sy.pdhl dia tau situasi akk cmne kn..eeee

Nazz@Purple said...

sabar ye.memang payah nak maaf kan seseorang yg dah buat hati kita terluka..

Fieza79 said...

kalo fieza pon kecik ati jgk...ckp tak berlapik..
biar la Lya nnt dia dh ada anak dia rasa la macamana...saba je Lya...

mmg tk patut di gelar sahabat ghupa gitu...

♥ QaseH ♥ said...

lya sabr yer,,,org x taw memang cm ni lya,,,lya kena kuat...

Ena said...

sabar ye lya.. lya anggap je mungkin dier tak sengaja nak cakap mcm tu.. mungkin dier maksudkan org lain.. sabar ye..

mamaaerish@eb said...

yang, abaikan jerk kata2 gitu... nanti memudaratkan... eb pn kwn shah prnh kater : suker2 ati jerk x nk ank dh... bkn x tau kondition kiter... x perlah... esok2 hari mereka... sabar yer yang.... im with u... ;p

wanie_kashfi said...

sabarlah lya...TUHAN je yang tau & biar TUHAN je yang balas

idah @mama izzya said...

ee geramnyer kat org tu..stiap org kan ada tahap kemampuannyer..mende ni xleh paksa2 kan..org yg celupar cam tu xleh wat kawan ar idah rase..penting diri sendiri jerk..

♥S@R@♥ said...

sabar ea..

xtau nak kata pe..hope dia sedar suatu hr nnt dan minta maaf dgn lya.

azzey said...

mmg org yg kuarkan statement cam gitu x de akal fikiran langsung!

mama rifQy said...

sesuke hati je kate kat org gitu kan??sabor la kak lya!!

'NuReeN' said...

ader kerr patut ckp gitu.. sape x terasa N kecik ati.. klau dia x tau latar belakang lya lain la.. @ dia ada unsur2 jeles kot..

abaikan ja dia lya.. asalkan lya sihat & bahgia dismaping insan2 tersyg..

Farra Dhelina said...

astgfrhlzm..saba la ye lya..buang la kata2 tu jauh2...

Sricahaya said...

lya,ignore kan je org cam tu..dia tak rasa apa yg lya lalui..sbr yer lya..

~aSHa~ said...

buat teman2 lya..

lya skrg ni masuk wad lagi..dia tak sedar bila dia dimasukkan..
katanye ambulan ambil lya kat rumah jam 5 pagi...

kita sama2 doakan dia ye...

LyNn HaMzAh said...

tergamaknya dia melukakan hati seorang sahabat...sabar la lya...tabah yer lya hadapi semua nie...

az rina a.k.a jaijina said...

ignore aje kata² yg cuba nak sakitkan hati..mungkin dia tak penah ade anak kot..kalau dah ade anak, barulah faham perasaan seorang ibu tu..

asha> iye ke lya admit sepital lagi? ya allah, sungguh tak tahu..kenapa pulak? ya Allah, selamatkan lya dari perkara² buruk..

fazilzura said...

alahai ... sedih nye ( cm terkeno kt daku jgk .. tgh dok usaha tp x lekat2 lg)..

tp xpe, kalau org tu org jauh dr kite, ignore je..
tp kalau org dekt dgn kite, anggap le dia bg kite 'semangat'... bnyakkan saba key

h4ni3 said...

sahabat ker yg cakap camtu???
eiskk... mulut ngalahkan makcik2 kat kampung yg tak pegi sekolah yg suka jaga tepi kain orang tu!
belum kena kat diri sendiri boleh la cakap gitu..

Sabar ye lya.. cheer up! :)

ainzuryn said...

sedih memang sedih bila org tak paham situasi kita tapi lupakan jelah...kita jaga kesihatan kita sudah...

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

adushh.. sungguh takde insuran tol mulut die ek..
sabo je la Lya, sy pn kengkadang salu gak berdepan ngan org supe tu..
ckp tataw jaga perasan org, ckp lepas aje..
setiap org diduga ngan lain2 karenah, ape leh buat, mulut org. tp kalo die duk tempat kite camne ek.. sakit hati tak?, huhuhuhu..

kella said...

terasa la pulok..
memang tak patut la orang tu cakap camtu!
lya sabar je la lya, itu yang mampu, buat derk aje.. moga2 lya tak lama simpan dalam hati, tahu satu perkara je, mulut orang ni takkan berhenti bercakap, mengata.. tak boleh tutup mulut diorang.. pekakkan telinga je.. istighfar bebanyak..
moga lya tabah ye lya..
kalau nak ikutkan.. lya sungguh bertuah, sekurang2nya punyai anak kan?
namun masih ada yang lebih teruk lagi lya..
contoh spt kita ni?
belum punya anak lagi..
mcm2 dengar orang ckp mcm2..
sedih.. memang sedih.. tapi apa nak buat? :)
ingat Allah selalu..

takecare lya! :)

AngahSayang2314 said...

lya sabar ye.... mungkin ada hikmahnya

Ju@Lucky^Mummy said...

Ya Allah Lya.. hari ni baru saya sempat baca entry Lya ni...

Sabar lah Lya. Setiap kejadian Allah tu ada hikmah Nya. Hanya Dia saja yg tahu hikmah yang tersembunyi. Bukan org lain.Bukan manusia yg tentukan rezeki. Allah yg Maha Kuasa.

Sabar Lya.. Semoga cepat sembuh.

kakyong said...

lya,
itu bukan sahabat.. sahabat menumpangkan bahu nya utk sahabat yg dikasihi.. ini namanya gunting dlm lipatan yg membawa hancur.. bercakap tanpa iman..

jika begini.. usah lah dekat lagi dgn dia, jika dekat akan menambah hancur hati lya....

Lynn Nasir said...

salam kenal lya,

setuju ngan kakyong :)
jauhkan diri drpd org mcm tu. dlm islam pun mengajar supaya mencari kwn yg boleh diambil kebaikan darinya. sabar byk2..

mamazana said...

x perlu bersahabat dgn org yg berfikiran gitu...

bercakap ikut sedap mulut tanpa memikirkan perasaan org lain...

sbr byk2 lya...

Wife Mr.Em~Ibu Mr.Aqil said...

hanya kita yg bermasalah ni saja yg tau betapa nikmatnya menjadi ibu dalam keadaan kita yg ditarik sedikit nikmat kesihatan oleh Allah.. Lya, dia ckp mcm 2 sebab bagi dia Allah dah bagi segala kesempurnaan sebagai seowang wanita.. tp dia lupa, sebenarnya lagi dia nampak kesempurnaan dalam diri dia tulah merupakan KEKURANGAN dia sendiri.. Sekurangnya sakit2 kita, kita mampu ada zuriat sendiri.. KITA BUKAN MANDUL.. cuma Allah terhadkan rezeki kita.. tp tetap ada SAHAM KITA DUNIA AKHIRAT.. syukur!!! mohon dipanjangkan umur & diberi kesempatan utk sama2 kita lihat anak2 kita membesar.. itu saja.. Allah swt benci sifat TAMAK kan.. jadi kita cuma perlu bersyukur.. Alhamdulillah!!! Kalo ada owang ckp macam tu dekat ina ni, mmg kene ler dia dengan peluru berpandu dr mulut ina ni.. hehehehhehehe ai memang panas dgn benda mcm ni.. cepat panas.. hehehehe

nanizamros said...

salam perkenalan...
saya pun pernah rase perkara yg sama dgn situasi nurul....
saya pun punya anak sorang ketika ini berumur 7 thn..
sampai skang saya x der rezeki utk mempunyai anak ke2..
tiada sebarang plan pun yg saya ambil...
tapi x der rezeki...
bila sahabat baik berkata pasal topik mengandung ni saya jadi amat sensitif walaupun dia tahu saya x suka dengar...
kalau skali dua bole terima tapi kalau ari2?...
tpik kesuburan slalu di bualkan...
mmg rase kecik sgt hati ni jika ade shabat yg begitu....
tapi saya x reti nak membalas apa lagi membidas...
kerana yakin allah itu maha mengetahui... dantau apa yg terbaik utk kita...

umialya said...

lya.. brsbr ye dik.. hari ni hari kita.. maner tau mgkn esok hari dia lak, bukan selamanya dia berada di atas..

biarkn hari ini, dia bahgia atas kesengsaraan kita, esok???

Lupakan tntg ini, x usah fikir2 lg.. yg pntg kehidupan perlu d teruskan..

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (137) WEEKEND (115) in N.A.T.U.R.E (99) Kata HATI LYA (98) MyHappyFamily (81) About Me (77) M.A.K.A.N.A.N (75) AIDILFITRI OR AIDILADHA (73) INFO (67) Asya's School (60) MACAM2 ADA (57) Friend (56) M.E.M.O.R.Y (53) CAREMONY (51) Ramadhan (51) Sinopsis (51) DapurLyaBerasap (50) Love IS Cinta (47) Shopping (47) Birthday (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Jom Singgah (45) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) F.A.M.I.L.Y (40) My L.O.V.E (39) CINEMA (35) Check-Up (33) D.I.A.R.I (33) Let's Eat (33) NuFF (33) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (29) H.O.L.I.D.A.Y (29) MamaAsya (28) Tempat Makan Best Di Kemaman (27) Tempat Makan Best Di Terengganu (27) Video (27) S.A.N.T.A.I (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) mama+papa+fasya (25) Beauty N Health (23) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (20) Do It Yourself (19) Villafasyafrina (19) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) I care..U Care.. We Care (16) Bento Asya (15) Novel (15) Artis (14) Fotografi (13) Pregnant (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) fasyafrinatraveltales (12) Medical (11) TUTORIAL (11) DecobyLya (10) Deko VillaCintaku (9) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) KuMeowww (9) PETUA (9) Idea Bento (8) Travel (8) mama+papa (8) Parenting (7) Tempat Makanan Best Di Kuantan (6) Ulangtahun Perkahwinan (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Lyafrina's Instagram (4) Family Day (3) Mamalovefasyafrina (3) Public Holiday (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1) de (1)