Monday, November 1, 2010

SINOPSIS : Bagaikan Sumayyah

pelakon agaikan sumayyah

Shamsiah merupakan mangsa kerakusan nafsu jahat Tuan Razak cuba bangkit untuk mencari keadilan dan menyedarkan masyarakat sekeliling siapa sebenarnya Tuan Razak. Tuan Razak memang tidak dinafikan merupakan seorang dermawan dan orang berada di kampung dan banyak membantu mereka-mereka yang susah serta amat berpengarauh. Dalam keadaan itu, Tuan Razak mengambil kesempatan untuk menodai setiap gadis-gadis yang bekerja dengannya. Walaupun berhadapan dengan dugaan dan tentangan beberapa pihak termasuk ibu bapanya sendiri yang tidak mempercayai Tuan Razak akan bertindak sedemikian, Shamsiah terus tabah dan meneruskan hidupnya dengan berkahwin dengan pilihan keluarga iaitu Johan. Namun rumah tangga Shamsiah tidak berpanjangan kerana Johan telah termakan fitnah masyarakat mengenai Shamsiah yang dikatakan tidak suci lagi. Oleh sebab itu, rumah tangga mereka berkecai.

Shamsiah masih terus bersabar dengan masyarakat sekeliling yang masih memandang serong terhadapnya hinggalah pada suatu hari, Zura iaitu seorang rakannya pula menjadi mangsa Tuan Razak. Kali ini Shamsiah tidak mahu berdiam diri lagi. Zura dinasihatinya untuk dia mencari bukti bagi mengheret Tuan Razak ke muka pengadilan.Tuan Razak yang mengetahui tindak-tanduk Shamsiah yang cuba untuk mendakwanya, telah menyuruh Murad untuk memberi suapan kepada beberapa keluaga mangsanya bagi menutup mulut dan seterusnya membuatkan Shamsiah kalah dalam dakwaanya dan menangkap Shamsiah bagi menyelasaikan masalah itu dengan memberi Shamsiah beberapa tawaran lumayan. Shamsiah menolaknya dan membuatkan Tuah Razak menjadi marah sebelum menyuruh Murad mengurung Shamsiah dengan tidak diberi makan dan minum. Melihat keberanian dan semangat Shamsiah yang kebal itu, Murad merasa bersalah. Timbul keinsafan dan kesedaran pada dirinya untuk membantu Shamsiah. Murad telah memberitahu keluarga Shamsiah dan menyedarkan orang kampung tentang Tuan Razak.

Orang-orang kampung berkumpul untuk pergi ke rumah Tuan Razak bagi membebaskan Shamsiah. Tuan Razak dan Azman telah ditangkap.Namun Shamsiah sekali lagi berhadpan dengan satu masalah apabila tidak seorang pun mangsa Tuan Razak yang berani tampil untuk membuat aduan bagi mencukupkan bukti dakwaannya Tuan Razak telah dibebaskan dan bercadang untuk keluar dari kampung itu. Namun segalanya musnah apabila pihak polis tiba untuk menangkap Tuan Razak kerana Zura dan semua gadis yang pernah menjadi mangsa Tuan Razak telah tampil untuik bersama-sama Shamsiah yang dilihatnya begitu cekal dan tabah dan menganggap Shamsiah sorang wanita yang berani bagaikan Sumayyah.


--> salah satu drama y meninggalkan kesan di hati..

16 comments:

ciK mOt (",) said...

hurmm...
memang terkesan kan...
dan pelakon dia sama jek cam citer CHINTa...HAIHH...

mamaaerish@eb said...

suker eh citer gitu?... ;p

mama_iris said...

x tgk cite ni smlm..kitorg tgk channel 555 tgk dokumentari p.ramlee..hheeh

Ju@Lucky^Mummy said...

tak tengok pon malam tadi.. abang ngan adik ni sibuk nak tengok CSI .. hehehe..

Ena said...

lebih kurang je ngan citer CHINTA tu kan!.. mrmm..

Myra Jay said...

Mmg bes citer nie.. Penuh pgjaran..
Credit to Fasha..heeehee

LYaFRINA said...

Cik Mot :

aah... lbh kurang j. jln citer y sama kan.. tp ada sedikit pbezaannya

LYaFRINA said...

eb :

layan gak kadang2

LYaFRINA said...

mama_iris :

hehehhe. minat p.ramlee yee

LYaFRINA said...

Ju@Lucky^Mummy :

lya pon bkn tgk sgt.. tp dulu dh tgk.. masa cerekarama tu.. smlm, g2. jer.. part nk hbis dh.

LYaFRINA said...

Ena :

a ah.. jln citer sama.. tp berbeza sikit..

LYaFRINA said...

Myra Jay :
SETUJU

Sricahaya said...

tgk setgh jln jerk

'NuReeN' said...

x pernah tgk pon crita nih...

Ain said...

tak sempat tengok citer ni semalam sbb ain balik rumah mak...

kella said...

tak layan citer ni.. sebab masa tu tengah fly... naik belon.. hehehe

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (137) WEEKEND (115) in N.A.T.U.R.E (99) Kata HATI LYA (98) MyHappyFamily (79) About Me (77) M.A.K.A.N.A.N (75) AIDILFITRI OR AIDILADHA (71) INFO (67) Asya's School (59) MACAM2 ADA (57) Friend (56) M.E.M.O.R.Y (53) CAREMONY (51) Ramadhan (51) Sinopsis (51) DapurLyaBerasap (49) Shopping (47) Birthday (46) Love IS Cinta (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Jom Singgah (45) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) F.A.M.I.L.Y (40) My L.O.V.E (39) CINEMA (34) Check-Up (33) D.I.A.R.I (33) Let's Eat (33) NuFF (33) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (29) H.O.L.I.D.A.Y (29) MamaAsya (28) Tempat Makan Best Di Kemaman (27) Tempat Makan Best Di Terengganu (27) Video (27) S.A.N.T.A.I (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) Beauty N Health (23) mama+papa+fasya (23) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (20) Do It Yourself (19) Villafasyafrina (19) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) I care..U Care.. We Care (16) Bento Asya (15) Novel (15) Artis (14) Fotografi (13) Pregnant (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) fasyafrinatraveltales (12) Medical (11) TUTORIAL (11) DecobyLya (10) Deko VillaCintaku (9) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) KuMeowww (9) PETUA (9) Idea Bento (8) Travel (8) Parenting (7) mama+papa (7) Tempat Makanan Best Di Kuantan (6) Ulangtahun Perkahwinan (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Lyafrina's Instagram (4) Family Day (3) Mamalovefasyafrina (3) Public Holiday (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1) de (1)