Tuesday, June 14, 2011

Doctor suspek saya hidap GLUKOMA..


Assalamualaikum..petang kelmarin mmg x sempat BW... Dalam kul 11.30 am gitu kuar ofis bawak asya g spital jumpa pakar.. Rutin bulanan... Sepatutnya saya masuk ofis semula. Tapi x sempat sebab dgn jln jamnyer.. Rupany2 ada perarakan PIALA FA + pemain bola sepak trg. Alhamdulillah.. Kesihatan asya makin succes.. Suka hati mendengarnya. Tapi lain lak yang jadi bila, doc y merawat asya tu adalah doc y merawat saya juga. So, dia ada tanya dah jumpa belum pakar mata. Saya bgtaulah belum jumpa sbb x buat pon appoitment. Lagi pon saya x reti nak bgtau camner kat pakar hosp kuantan tu.

Nak dijadikan citer, terus doc kelmarin buatkan surat utk saya ambik temujanji dengan pakar mata lak.. Sebenarnya, memang dah xleh tangguh2 lagi.. Sebab kata doc, saraf mata saya makin membengkak.. Patutlah, kdg2 tu saya mmg x nampak.. Macam terhalang. Dan kata doc, ada tanda2 saya mengidap GLUCOMA..

Apa itu GLUKOMA?? Saya pon x reti nak kata.. Tapi ianya ialah satu penyakit y akan menyebabkan mata kita buta secara perlahan-lahan. Igt lagi masa saya masuk icu tahun 2009, time tu mmg saya x dapat melihat.. semuanya blur.. Masa tu ramai y tulis ttg saya kat dalam blog(tqvm).. Lps kluar wad, saya menangis...sebab nak buka blog pon x dpt.. dgn x nampaknya & xdpt igt apa2. Masa tulah izzati datang & pujuk saya.. Last2 dia tlg bukakan blog untuk saya. Tapi saya nak menaip xdpt.. sbb x nampak. Dan sekali lagi, izzati tlg buatkan entri buat saya.

Saya tak dapat bayangkan kalo ianya betul2 terjadi dlm hidup saya. 1st semestinya sy xkan mampu bekerja lagi. Dan saya xtau saya dpt menghadapinya atau tidak. Apa2 pun, saya tunggu jumpa pakar mata. Harap2 ianya hanyalah penyakit biasa2 saja @ sekadar rabun. Kata doc gak, mata kiri saya makin lari dari kedudukan asal. 

Apa2 pon saya pasrah & redha. Mungkin dh terbiasa sakit & kecewa dgn diri ni,, saya dah xde rasa apa2. Tapi xtaulah bila dgr keputusan betul2..Harap semuanya OK...Senyum:-)

20 comments:

MrS. F!zA said...

astaghfirullah..moga tiada apa2 yg bahaya utk lya..mgkin sakit2 biasa je tu..hadapilah dgn tabah wlpon ia menyakitkan..

farhana aka isteri fakri said...

hrp2 smuenye b'jln dgn lancar.smg lya cpt smbuh..

marinahunny said...

tabah lah alya..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Harap Takde apa2 yg serius berlaku ye Lya..Semoga sentiasa diberikan kesihatan yg baik berterusan..

*Comelnye Asya posing mcm tu..hehe..ada stylelah.. ;)

cik dah ganu kiter said...

sabar erk..idah harap smga semua ni akan berakhir...& diberikan kesihatan yg baik

notti netti said...

banyak kan berdoa dan cekal dalam menempuh hidup...insyaallah.

zaidah said...

sungguh berat dugaan lya....semoga lya tabah menghdapinyer...doa2 semoga sangkaan doktor tu meleset..

Sofya said...

lya, g cek dulu.. jgn pk bkn2..
mungkin masih belum terlambat nak berubat.. jgn tangguh lagi k..

nureen said...

hope lya tabah.. InsyaALLAH semuanya akan berjln dgn lancar

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

banyakkan berdoa... jue doakan moga tiada yang serius...pergi jumpa pakar ye...

::comel betul pic asya kat atas tue

Ena said...

CEPAT2 PEGI CHECK LYA.. JGN TANGGUH2 LAGI.. JGN MENGALAH SEBELUM BERJUANG.. ADA BANYAK CARA UTK UBATINYA..

MOG LYA TERUS TABAH YE..

Zue AnnaLeeya said...

berat mata memandang, berat lagik bahu memikul kan???
takde ape yg kakzu blh ckp...
smoga lya terus tabah, dan smoga segalanya dipermudahkan... amin...

Dilla Ady said...

sebak bace..tumpang sedih same2...tapi lya kena kuat semangat dan pikir yg positif ye..takde mende la, mungkin paling teruk kena pakai spek jek dilla rase...smile always ye dear!

~aSHa~ said...

tuhan tahu lya layak menerima dugaan ini...hanya org yg layak dan terpilih sahaja layak menerima dugaan hebat dari Nya...

harap dapat jumpa pakar mata tu segera ye...

makdara TERdiva said...

semoga Lya tabah..kami hanya dpt mendoakan dan memberi semangat buat lya..

apa2pun tunggu keputusan doc

ieda said...

ya allah dik .. minta dijauhak dari allah dugaan ini semua .. akak doakan lya terus tabah ok .. cepat2 buat treatment dik ..

usahalah walau mcm mana sekalipun .. kami mendoakan yg terbaik buay lya .. insyaallah dik ..

munna said...

kak munna doakan yang terbaik buat lya...insyaALLAH takde apa2 tu...tawakal dan bersabar je lah Lya ye

εїз Cik Fasya εїз said...

ya allah kak..begitu bnyk dugaan..moga kakak diberi kekuatan utk hadapinya..semoga cepat sembuh..amin~

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

lya..tabahkan hatimu..terkedu akak baca..moga semua dipermudahkan..aminn

mama iris said...

be positive ya...jgn stress2.....semoga Allah memberkati hidup lya...

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (132) WEEKEND (104) in N.A.T.U.R.E (95) Kata HATI LYA (94) M.A.K.A.N.A.N (75) About Me (72) AIDILFITRI OR AIDILADHA (71) INFO (67) MyHappyFamily (64) MACAM2 ADA (57) Friend (56) Asya's School (54) M.E.M.O.R.Y (52) Sinopsis (51) CAREMONY (50) Ramadhan (49) Shopping (47) DapurLyaBerasap (46) Love IS Cinta (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Birthday (44) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) Jom Singgah (41) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) F.A.M.I.L.Y (39) My L.O.V.E (39) NuFF (33) CINEMA (32) Check-Up (32) D.I.A.R.I (31) Let's Eat (31) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (28) H.O.L.I.D.A.Y (28) Video (27) S.A.N.T.A.I (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) Tempat Makan Best Di Kemaman (24) Tempat Makan Best Di Terengganu (24) Beauty N Health (23) MamaAsya (21) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (19) Do It Yourself (17) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) VillaCintaku (17) I care..U Care.. We Care (16) Novel (15) Artis (14) Bento Asya (13) Fotografi (13) Pregnant (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) Medical (11) TUTORIAL (11) fasyafrinatraveltales (11) Deko VillaCintaku (10) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) PETUA (9) Idea Bento (8) KuMeowww (8) Travel (8) mama+papa+fasya (8) Parenting (7) Ulangtahun Perkahwinan (6) mama+papa (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Family Day (3) Lyafrina's Instagram (3) Public Holiday (3) Tempat Makanan Best Di Kuantan (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1)