Thursday, June 30, 2011

Kepentingan Memiliki Insurans

Assalamualaikum..Kali ni saya nak share kepentingan memiliki insurans diri & jugak buat org2 tersayang. Saya ingin berkongsi berdasarkan pengalaman yang saya lalui. Bagi saya insuran untuk diri, anak-anak & org y kita sayangi sgt penting jika sesuatu y x diingini menimpa pada diri kita & keluarga kita. Sebagai contoh, jika kita jatuh sakit secara tiba-tiba, dengan adanya insurans diri ianya dpt menampung @ cover masalah kewangan melibatkan perubatan. 

Jangan jadi seperti saya, menangis air mata darah sekalipun dah x berguna lagi. Dalam thn 2009 mcm tulah, saya ingin membeli insurans diri utk diri sendiri. Tapi bila isi form & diselidik, saya mmg dah x layak untuk join mana2 insurans sekalipun kerana penyakit saya tersenarai dlm list , melainkan jika saya ambik insurans tu sblum disahkan sakit, mmg layak! 

 Inilah kesusahan diri yang terpaksa saya alami setiap kali melibatkan kos rawatan perubatan y besar untuk diri sendiri. Selagi diri masih sihat & tidak mempunyai penyakit2 kronik y diblacklist oleh insurans, saya sarankan ambiklah insurans demi masa depan. Saat saya nak ambik insurans kesihatan untuk diri saya dulu, semuanya sudah terlewat. Sebab penyakit2 y sy hidapi ni tersenarai dalam penyakit kronik y diblacklist oleh agen insurans... melainkan, jika masuk dulu insurans & selepas itu baru disahkan mempunyai penyakit, barulah insurans akan cover. 

Kita bukanlah sesiapa.... mana nak cari duit serta merta. Kalo kita Perdana Menteri, Raja, Jutawan mahupun sesiapun...pasti kita tidak akan teraba-raba untuk mencari duit demi perubatan untuk kesihatan.. Tapi,, org kenamaan, jutawan pun pasti akan memiliki insurans perlindungan diri juga. Sebenarnya, dulu saya memang ada insurans kesihatan... Tapi stop ambik insurans tu masa umur 12-13 tahun, sbb saya fikir mama saya ibu tunggal..mesti nak guna duit banyak lagi.. Lagi pun saya sihat walafiat waktu tu.. manalah tahu, setahun lepas berhenti tu semuanya merubah kehidupan saya bila disahkan mempunyai ketumbuhan dlm otak.. Dan saat tulah teraba-raba mencari duit utk biayai perubatan & menjalankan pembedahan. Tapi mujurlah pihak sekolah prihatin & badan2 kebajikan yang sudi membuat kutipan derma untuk membiayai rawatan saya saat tu.

Tapi, sehingga kini...serius saya kata... Rasa semput sgt setiap kali saya jatuh sakit & masuk wad.. Walaupun sy just msuk hosp gov jer..paling kurang kalo 3-5 hari duk wad, mesti RM500 yang melayang.. Sebab termasuk kos fain berulang alik lagi, pampers untuk saya , makanan & mcm2... Pernah berlaku, bila kesemua duit gaji saya mmg habis utk kos perubatan saja semasa di icu bulan 2 baru2 ni.. Perit sgt hidup masa tu.. Belum termasuk kos berulang alik ke hospital untuk appoitment dgn pakar di Kuantan. Apa2 pun inilah yang tersurat utk kehidupan saya.. Apa2 pun saya harus redha...& menerimanya dgn seikhlas hati..Baru jiwa ni akan tenang untuk menghadapi ujian2 mendatang.

 Sebab utama mengapa orang membeli insurans hayat:

1. Untuk melindungi pendapatan keluarga
Bagi kebanyakan keluarga, kesinambungan pendapatan adalah bergantung kepada kehidupan
dan kesihatan pencari nafkah. Insurans hayat yang secukupnya menjamin pendapatan keluarga dalam apa jua keadaan.

2. Perlindungan kewangan ketika hilang upaya
Sekiranya pencari nafkah hilang upaya, insurans hayat memastikan keperluan keluarga tidak terjejas.

3. Suatu pelan untuk pendidikan anak - anak
Semua ibubapa mempunyai impian yang tinggi terhadap masa depan anak - anak mereka. Insurans hayat menjadikan impian itu suatu kenyataan.

4. Suatu tabung persaraan
Semua orang yang bekerja mengharapkan suatu persaraan yang membahagiakan. Insurans hayat adalah langkah praktikal ke arah matlamat tersebut. 

5. Suatu pelan perubatan/kesihatan
Kebanyakan orang merungut mengenai peningkatan kos bagi penjanaan kesihatan. Orang yang bijak mengunakan insurans hayat untuk meringankan beban perbelanjaan perubatan/ kesihatan yang tinggi.

6. Suatu ukuran nilai diri
Ramai yang tidak pasti akan nilai diri mereka. Insurans hayat membolehkan anda menghebahkan pada dunia akan nilai sebenar diri anda.

7. Sebagai pemberian untuk yang tersayang
Tidak seperti pemberian yang lain, insurans hayat adalah pemberian yang berharga dan kekal sepanjang hayat.

8. Perlindungan perniagaan keluarga
Sesetengah perniagaan keluarga adalah untuk diwarisi dari generasi ke generasi. Insurans hayat membantu memastikan pengekalan pusaka keluarga.

9. Sebahagian daripada pelan kewangan menyeluruh
Suatu pelan kewangan itu mungkin ringkas atau kompleks. Namun, tiada pelan kewangan yang sempurna tanpa insurans hayat.

Dan...apa y saya coretkan disini bukan utk meminta simpati @ apa2 shj..Tetapi sekadar untuk memberi gambaran & perkongsian pengalaman di atas apa y saya lalui betapa pentingnya setiap individu itu mempunyai insurans diri. Esspecially bila keadaan terdesak..Sekurangnya ada sumber untuk cover masalah kewangan.. Cam saya kena bgantung 100% pd gaji saya & Fain.. Dan atas kesilapan saya itu, saya x nak ianya menimpa pada ank kesayangan saya, asya... Sy & Fain mula membuka acc bank & ingin membeli insurans perlindungan diri buat asya. Sebab sy rasa ianya penting.. Saya x nak, asya mempunyai nasib seperti saya.
Antara pic-pic kenangan sewaktu saya terlantar sakit : 

kalo x silap ni tahun 2009

tahun 2010.. Dia, yang sentiasa disisi & dekat di hati x kira apa jua keadaan saya.

tahun 2008. sewaktu koma & bergantung penuh pada mesin pernafasan bantuan hayat.
Time ni asya kat dalam perut saya..Usia dia 5-6 bulan.

Tahun 2011???
Ada masuk icu pada Feb-Mac 2011.. Juga xsedar diri & bergantung pada mesin bantuan hayat utk pernafasan mcm pic atas.. Just 2 hari saja bgantung pada mesin intubator, lps tu blh buang tiub tu sbb paras oksigen dah ok.

35 comments:

qasehqaleef said...

semoga lya terus kuat semangat dan diberi kesihatan yang baik. demi asya dan fain~~ orang baik Allah sentiasa akan uji. walau ape pun ujian bermakna Allah sayangkan kita..

Lin Azlina said...

betul tu..insurans tu eprlu untuk kita...risiko bila2 masa jer

Sabihah said...

smoga tabah mhadapi semuanya..insyAllah setiap yang berlaku, ada hikmahnya tersendiri...tp sy mmg akui, insuran penting dlm zaman skarang...

puan nina said...

testing2 komen =)

betul insurans memang penting..haih bila nak amik 1 untuk Danial ni...

notti netti said...

betul tu..insyurans memang sangat penting. masih kesal lagi kat office net nie masih banyak ahkak2 yang masih pandang dingin pasal insurans nyawa.

Bionic women said...

bagus jugak kamu berkongsi menda macam ni. at least ramai yg akan sedar.

semoga terus kuat menempuhi dugaan hidup yea

MamaYatie said...

betul, setuju sngt..tengah fikir jugak nak beli lagi satu insurans ni..

Lya,semoga terus tabah & kuat!

~ yus ~ said...

betul tu lya...

penting juga insurans ni, sbb kita tak tahu bagaimana hari2 mendatang kan...

Apa pun, yus kagum dengan ketabahan lya....

Salina@IbuAqil said...

Yelah lya.. Inapun x layak utk beli insuran diri sendiri sbb alasanya sakit ina ni sakit kekal.. Lya kuatkn smangat ye.. Walaupun ina x penah brada dlm keadaan koma tp ina tau mcm mananya perit bila trlatar di katil hospital.. Hospital ni dh mcm rumah no.2 kita kn? ;)

mamalieyna said...

betul tu Lya..eina pun dh beli insurans prudential awal2 tuk arif..next adiknya pun, hope dpt teruskan jugak..utk kebaikan dan persediaan di masa depan..kan..mana kita tau..

apapun lya mmg tabah~

fazilzura said...

masyallah , awak sakit pe ?? sian nye huhuhuhu sedih tgk awk kt katil tu .. zr pun penah sakit teruk , tp x de ler koma ..but xdak ubt..

now zr & akil mmg ado insuran dh , lega rs nye.. start akil 6bln kami dh ambik insuran .. aritu akil kene angin psng & sunat terus sume di cover.. kalau x , melayang ler Rm7K .. huhuhu

* hrp awk akan sihat .. semoga sakit awk ada ubat nye

Lelord said...

lya sgt tabah

lela ngan najlaa pun mmg ada insurans

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

setuju sangat dengan lya..insuran ni berguna andai kata ditakdirkan kita dapat penyakit2 kronik..tapi tula kadang2 orang tak berape nak sedar mende ni..

Anonymous said...

betul tu insurans/takaful mmg sgt penting skrg memandangkan kos rawatan sangatla mahal. oh ye pade yg berminat nk dptkan insurans, boleh emel saye utk dptkan quotation atau lebih sng kt berjumpa. do contact me ishazan@yahoo.com atau sms 0133212767.

Ida
Perunding Takaful
Etiqa Takaful Berhad

~aSHa~ said...

betul tu..pentng gak insurans ni..

skrg ni sha tgh siasat...sbb ada agen insuran kabo...kalo insuran life...kalo kita amik sampai 2-3 insurans...bila kita mati..salah satu nya dpt...tapi berlainan dgn PA insuran.....pening tau sha jadinya....skrg masih tak dpt jwpn betul ke mcm tu? sbb sha skrg ada 3 insuran nyawa....

Aisumi Chan Kawa'i said...

btul tu sis.. sumi kalo bab insurance kalo org nk cakap mesti lari.. tapi baru2 ni mcm ada kesedaran diri.. baru ambik..

semoga sis tabah menghadapi dugaan :)

::NureeN:: said...

mmg insuran sgt2 penting... kita bkn nyerr kaya mana kan lya sekurang2nya insuran membantu...

nureen pon lega bila ellesya dh ada insuran since bb.. ;)

moga kesihatan lya bertambah baik

dinor's family said...

tq 4 info...insurant mmg penting tuk masa akn dtg..ketabahan lya mmg kami respek...

phentermine said...

Phentermine...

nice post thanks for sharing.

http://www.PhentermineHome.com/

Anonymous said...

Sangat2 setuju. Dalam keadaan sekarang ni, insurans dah jadi satu kemestian utk persediaan time susah dan juga sebab kos perubatan semakin meningkat.

Sesapa yang berminat utk dapatkan insurans tanpa Ko-Insurans, boleh hubungai saya, Zulhaizal @ 016-3661786. Tq

Rehab_Clinic said...

Kad Rawatan 2,000,000.00 cashless admitted hospital..

Hubungi saya Hafizi 0172102710
Prudential.

Rehab_Clinic said...

Kad Rawatan 2,000,000.00 Cashless Admitted Hospital.

Start frm rm100, hubungi saya Hafizi 0172102710.

Hafizi
Prudential.

Rehab_Clinic said...

Kad Rawatan 2,000,000.00 cashless admitted hospital..

Hubungi saya Hafizi 0172102710
Prudential.

hasrul fadzli said...

assalamualaikum lya,

semoga tabah menjalani kehidupan. saya nak minta izin utk share pengalaman lya ni dengan orang lain. mudah2an mereka tersedar dan mendapat manfaat daripada pengalaman lya ni.

klu diizinkan Allah, ingin sekali saya berjumpa dengan empunya diri yang begitu tabah dalam mengharungi cabaran hidup.

hasrul fadzli said...

assalamualaikum lya,

semoga tabah menjalani kehidupan. saya ingin meminta izin untuk share pengalaman lya ni bersama2 orang lain mudah2an mereka akan sedar dan mendapat manfaat daripada pengalaman lya ni..

kalau diizinkan, ingin sekali saya berjumpa dengan empunya diri yang begitu tabah dan cekal dalam menempuh dugaan hidup sebegini..

Semoga sentiasa sihat dan dirahmati Allah..

anak liar said...

Mohon share kat blog saya..satu pedoman untuk semua...iNSYAALLAH

Noorashika Ismail said...

Sesiapa yg berminat utk membeli insuran boleh sms atau hubungi sy...
Kad perubatan bernilai 1 hingga 4 juta
Tiada ko ins(cashless admitted)
Elaun harian sehingga rm400

Hubungi saya
Ika prudential
0175564064

Noorashika ismail said...

Sesiapa yg berminat utk ambik ins boleh la cal/sms 017 5564064...kad perubatan bernilai 2 hingga 4 juta..tiada ko ins(cashless admitted)
Primium serendah rm100
Quotation n penerangan percuma

Ika prudential
0175564064

Rosidah said...

Berminat utk mendapatkan Takaful boleh hubungi saya melalui sms/cal di 019-355 3812..atau email di idajbbs@yahoo.com..

Rosidah MAA Takaful
Simpanan, pelaburan dan perlindungan anda..(ikut syariah)
note: Boleh ya..ambil atikel ni utk kesedaran orang luar sana..Tq.

intanfirdaus247 said...

Salam Lya..betul tu…kak intan dah amek insurans ..da hampir 3 thn beli..tu pon lepas tengok arwah ayah kandung meninggal selepas menderita penyakit kencing manis. darah tinggi..pastu kak intan terfikir , kalau diri kak intan sakit camner. terus amek insurans demi masa depan yg kita sendiri x pasti…tq Lya. atas perkongsian ni..

pnsusu said...

lyaaaaa.....

su su link kat blog susu boleh

camunsif said...

Lya.. saya cuma dapat doakan lya sihat. Saya cuma harap Lya sabar dengan dugaan. Jangan putus asa, jangan putus harapan. Cuba dapatkan rawatan lain selain hospital.

Wife saya ada ketumbuhan dalam rahim, kelam kabut rasanya.. terperanjat, sedih, takut, semua ada. Tapi syukur, dengan nasihat sorang kawan, saya cuba beri minum air rebusan daun durian belanda dan makan buahnya. Durian belanda 1000x kuat daripada ubat kimotherapi. ini bukan sekadar fakta tapi dah terbukti.

Walaupun saya agen insuran, wife saya tetap x boleh ambik insuran..dgn kata lain dah blacklist, walaupun dah baik.

Lya dah bukak mata orang kat luar sana betapa pentingnya insuran. thanks Lya.

Kawan2, kalau perlukan pertolongan atau masalah pasal insuran saya sedia tolong, bukan niat nak menjual tapi nak menolong. saya x mintak caj apa2.

just sms/whatsapp je saya
ahmad munsif 013-2425430

thanks again lya dan semoga cepat sembuh.

Shah Zurich said...

* Kad Perubatan Cover Setiap Tahun Sehingga RM225k
* Tiada Had Seumur Hidup Keseluruhan
* Tiada Co-Insurans/Takaful
* Alaun Hospital sehingga RM500 Sehari.
* Penyakit kritikal Sehingga RM500k
* Yuran Ambulans tidak perlu bayar.
* Penepian Caruman Sekiranya mengalami Penyakit Kritikal (Tidak Perlu Bayar)
* Hilang Upaya Kekal/Kematian Sehingga RM1 Juta.

Untuk Pencerahan dgn lebih jelas.
Hubungi: 012-4411226 ( Shah )

Shah Zurich said...

* Kad Perubatan Cover Sehingga RM225.000.00 Setiap Tahun.
* Tiada Had Seumur Hidup Keseluruhan ( Unlimited )
* Tiada Co- Insurans/Takaful
* Alaun Wad Sehingga RM500 Sehari.
* Yuran Ambulans RM200
* Sekiranya Mengalami Penyakit Kritikal Akan Di Bayar Sehingga RM100k
* Penepian Caruman Sekiranya Mengalami Penyakit Kritikal. ( Tak Perlu Bayar!! )
Kerana Syarikat Akan Sambung Bayar.
* Hilang Upaya Kekal Sehingga/ Kematian Sehingga RM1 Juta.

Untuk Pencerah Dengan Lebih Detail, Hubungi Sy:-
MSM/Call/WhatApp: 012-441 1226 (Shah)
Free Quotation :)

Ellisa Lyana said...

Allahu! banyak musibah dan contoh yg jd depan mata kita. Kadang kita tak sedar bila tak jadi depan mata atau dekat diri sendiri. Moga semua jadikan pedoman dan ambil langkah bersedia. Yang nak khidmat nasihat tentang pengurusan kewangan dan persediaan tentang insurance boleh hubungi saya.

Pakar Kewangan Anda,
Intan Baizura
+60163979746

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (137) WEEKEND (115) in N.A.T.U.R.E (99) Kata HATI LYA (98) MyHappyFamily (79) About Me (77) M.A.K.A.N.A.N (75) AIDILFITRI OR AIDILADHA (71) INFO (67) Asya's School (59) MACAM2 ADA (57) Friend (56) M.E.M.O.R.Y (53) CAREMONY (51) Ramadhan (51) Sinopsis (51) DapurLyaBerasap (49) Shopping (47) Birthday (46) Love IS Cinta (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Jom Singgah (45) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) F.A.M.I.L.Y (40) My L.O.V.E (39) CINEMA (34) Check-Up (33) D.I.A.R.I (33) Let's Eat (33) NuFF (33) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (29) H.O.L.I.D.A.Y (29) MamaAsya (28) Tempat Makan Best Di Kemaman (27) Tempat Makan Best Di Terengganu (27) Video (27) S.A.N.T.A.I (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) Beauty N Health (23) mama+papa+fasya (23) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (20) Do It Yourself (19) Villafasyafrina (19) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) I care..U Care.. We Care (16) Bento Asya (15) Novel (15) Artis (14) Fotografi (13) Pregnant (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) fasyafrinatraveltales (12) Medical (11) TUTORIAL (11) DecobyLya (10) Deko VillaCintaku (9) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) KuMeowww (9) PETUA (9) Idea Bento (8) Travel (8) Parenting (7) mama+papa (7) Tempat Makanan Best Di Kuantan (6) Ulangtahun Perkahwinan (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Lyafrina's Instagram (4) Family Day (3) Mamalovefasyafrina (3) Public Holiday (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1) de (1)