Thursday, July 14, 2011

KELAHIRAN TERINDAH

Nur Fasya Afrina
yang membawa maksud
Cahaya Hatiku Putih Kemerahan

Selepas 2 tahun berkahwin..... Saya disahkan mengandung... Macamana ini boleh terjadi, sedangkan pakar yang merawat saya membekal pil perancang utk saya?? Semua ini kuasa Allah Swt. Tapi disebaliknya... sebenarnya, saya yang STOP dgn sendirinya drp mgambil ubat tu tanpa pgetahuan Fain & doctor yang merawat. Dan kebetulan, masa tu pon badan saya still lemah baru keluar ICU.. Alhamdulillah, sy berhenti secara senyap mgambil ubt perancang tu..x lama lepas tu, pakar y merawat saya sahkan sy mmg betul2 mengandung. Saya ingat lagi saat tu, bila doc pakar tu kol..Betapa risau & terkejutnya dia.. Saya juga blh igt lagi mcmana reaksi mama & fain y sgt2 terkejut. Saya faham.. semuanya kerana bimbangkan kesihatan & keselamatan saya.

Tapi... masa tu hati saya betul2 memberontak.. Saya betul2 inginkan anak. Hidup saya terlalu sunyi. 2 tahun berkahwin... saya & fain bagaikan couple.. Saya perlu berkorban dalam melengkankan kehidupan kami. Saya tahu...jauh d sudut hati..Fain juga inginkan anak... Sebaik saya disahkan mengandung.. dgn kadar segera trus berjumpa pakar pada petang itu juga..untuk menukar kesemua ubat2 yang saya ambik..Kerana ubatan itu boleh menjejaskan kandungan.

Awal kandungan...saya x rasa apa2 lagi... Tp mmg saya selalu mcm xlawas nak bernafas..Mmg letih drp biasa. Lama kelamaan keadaan saya makin teruk & lemah... Hingga akhirnya saya x sedarkan diri.. Dan ketika itulah...saya koma dalam tempoh yang panjang.. Koma bersama bayi saya..iaitu asya. Keadaan saya makin kritikal..Dan akhirnya saya ditransfer ke Hosp Kuantan. Saya x tau apa y terjadi.. Cuma..ada beberapa perkara yang saya boleh ingat... Bila saya dikerumi ramai doc..y menyuruh saya cuba bernafas,,, katanya..jangan berhenti bernafas... Dan...dunia gelap...Itu jer yang saya ingat... Mungkin lepas tu saya x sedar diri...

Ermmm...berbulan-bulan terlantar... Hingga satu tahap..saya makin kritikal. Dan ketika itu doc mengambik keputusan utk mengugurkan asya demi menyelamatkan nyawa saya. Mungkin kandungan yang makin membesar tu mbuatkan jantung saya makin berkomplikasi, sbb selain penyakit lain..saya juga mempunyai masalah injap jantung berlubang. Tapi...keajaibannya...ketika hampir mengugurkan asya.. Saya tersedar dr koma... bygkan saya sgt2 terkejut bila melihat perut sy memboyot. Sebab seingat saya.. msa tu mmg xde nampak perut lagi. Itulah kuasa Allah..Dia maha mengetahui... tendangan asya y kuat dr dlm perut membuatkan saya tersedar... terkejut.. Dan ketika itulah doc bertunkus lumus menyelamatkan saya.. Saya x mampu bercakap apa2..Sebab ketika itu dalam mulut & hidung dipenuhi wayar..termasuk tiub mesin bantuan hayat..Kerana, saat tu saya hidup bergantung sepenuhnya pada mesin bantuan hayat..

Kata mama & Fain, pernah beberapa kali doc nak buang tiub tu... Tapi setiap kali nak buang... keadaan saya makin tenat.. Sehinggalah saya sedar pun... saya masih bergantung pada mesin bantuan hayat(intubator). Ya allah..hanya tuhan yang tahu betapa sakitnya... Rupanya tiub tu masuk hingga ke dada..& ada belon y mengepam di bahagian dalam dada.. Sebaik saje sedar... org y saya cari ialah Fain..Saya terlalu rindukan dia... Sebaik dia masuk ke bilik icu...Yang saya dapat lihat hanya air mata suami y bercucuran.. Sambil menggosok dahi 7 mencium dahi saya. Dan saya masih igt kata2nya " Sayang jgn nangis..jangan takut..abg ada kat syg".. Tapi sekejap jer doc bg pluang tu..Sebab saya masih tenat..Ntahla...mungkin, time tu sy dah xde harapan..

Selepas berminggu-minggu...saya msh juga begitu..Dan..doc ttp ingin meneruskan proses penguguran tu. Tapi tunggu saya stabil..Bila makin stabil, sy dipindahkan ke wad biasa..Tapi cuma sekejap..Tak sampai sehari selepas mesin intubator dibuang..saya kembali  x sedarkan diri..dan akhirnya saya dimasukkan semula ke icu.. Ntah apalah yang asya lalui saat tu..Mesti dia terlalu sakit..Maafkan mama sayang. Dan... x lama lps tu, sblum pguguran tu dilakukan...saya dihantar ke hosp KL.. Saya tgk..Fain sign surat persetujuan utk mgugurkan asya dengan linangan air mata.Walaupun hati saya memberontak..Begitu juga dgn family saya y lain.Semua dlm keadaan sedih. saya tahu..hatinya terlalu berat utk turunkan tandatangan..Saya tahu..dia sendiri x sanggup... tapi apa pilihan yang ada??? Anak...ATAU...Isteri...PILIHAN YANG SUKAR DALAM KEHIDUPAN.

Sepanjang dlm ambulan odwy ke HKL..ada beberapa kali saya x sedarkan diri..Tp hati saya nekad.. walaupun surat tu dah ditandatangani.. saya nekad utk pertahankan asya. Saya xtau mana dtgnya kekuatan tu.. Mungkin dtg sebaik saja melihat asya dr 3d scan..Mungkin dtg dr denyutan asya dr dalam perut. sesungguhnya..Tapi saya pasti...asya begitu kuat semasa dlm kandungan..Melawan & berjuang utk terus hidup.. Walaupun doc mengatakan kalo asya hidu..dia mungkin x normal macam org lain..Saya redha..dia adalah zuriat sy..Yang berhak dilahirkan ke dunia..

PILIHAN UNTUK SAYA SAAT ITU..JIKA TERUSKAN KEHAMILAN:
1.Saya Mati
2.Asya Mati
3.Saya & Asya Mati
4.Jika asya selamat...dia disahkan cacat tulang belakang.

Saya mendengarnya dgn redha...Saya terima andai ini suratannya...Tapi utk memusnahkan janin y ketika itu berusia 6 bulan...Memang saya x sanggup. Saya redha menghadapinya..Saya cuma inginkan bayi saya selamat lahir ke dunia. Saya?? X apalah.... selepas itu doc akur dgn keputusan saya.

Dan...sepanjang mengandungkan asya..saya lumpuh. Bila dah makin stabil, sy dibenarkan balik ke rumah. Ketika itu setiap hari...sebelum fain pegi keje dia akn dukung saya utk ke toilet..Dan pukul 10am akan balik ke rumah & mandikan saya & selepas pakaikan baju & siapkan segalanya.baru pegi keje..Kul 12++balik semula utk mkn t/hari bersama.. Saya ckp2 terharu dgn pgorbanan fain saat tu.. Dia penuh dgn kesabaran & kelembutan menjaga saya y selalu memberontak saat tu.

Sebelum sy koma dulu mmg sy ada janji dgn adik Fain utk siapkan hantaran kahwin utk dia.. Bila kluar wad tu.. sy sedaya upaya cuba pulihkan diri.. masih igt saat Fain & adik dia tanam saya kat dalam pasir pantai..Sesuai utk kaki y lumpuh kan.. Dan mcm2 terapi y dibuat..Alhamdulillah..akhirnya kaki blh bergerak.. Cuma..bila nk duduk perlu bantuan..bila nk berdiri kena bantuan..begitu gak nak berjalan.. Mybe sbb terlalu lama koma & menampung berat asya dlm perut. Bila makin ok..sy gtau kat MIL y saya nk buat hantaran tu..sbb mmg boring.Mula2 dia x bg..sbb takut saya x sihat..Tp kita buat bersama..Alhamdulillah..mmg siap & sy dapat lakukannya dgn baik. Selain tu antara peristiwa y x dpt dilupakan time musim durian... Time tu, still lumpuh... sbb teringin nk makan durian..ayah mentua & fain usung saya ke Kijal utk nikmati durian..Mmg ramai mata y memandang..mmg ada sedikit rasa malu..Tp kena redha dgn keadaan kita waktu tu. kalo ikutkan masih terlalu byk peristiwa duka sepanjang tempoh tu..tp kalo nak citer mmg tak habis..

Tak lama selepas tu, sy di warded....untuk memantau kesihatan saya.. Sehinggalah tarikh 30.10.2008..saya mohon pada doc utk keluar wad..sbb nak bersama fain..Sebab 31.10.2008 adalah ulang tahun kelahiran Fain y ke-24. Setelah dipujuk rayu..akhirnya doc membenarkannya.. Tapi pd tarikh 5.11.2008 saya mesti ke klinik o&g utk ambik tarikh ceaser..Saya xleh bersalin normal..Dan sebolehnya nak keluarkan baby secepat mungkin.Ubt utk matangkan paru2 sudahpun disuntik.

Baik saja boleh tgk dunia luar,, mmg lega sgt2... lapang pemikiran..Masa tu sy cuma tringin nak makan laksa terengganu.. Mmg dpt makan.Puas.. Dan..pada mlm 31.10.2008..sy dpt bersama Fain disisi..walaupun x ada apa2 y mampu sy berikan pd fain ketika itu...tp ada hadiah bharga dlm perut sy utk Fain. Pada mlm tu..fain siap gurau..nak ank tu keluar esk kalo boleh..Biar tarikh sama dgn birth dia.. Tp keesokkan harinya..takdir menentukan segalanya.. memang ada keluar cecair...Dan sy diwarded ke hospital pada ulangtahun kelahiran fain y ke-24. Kata doc..pintu rahim sy dah terbuka 1cm.. Doc kata nk tahan saya smpai saya bersalin.. Macamanapun.. kena bersalin jugak.. Masa tu doc bg pilihan nak cunba normal @ ceaser... Saya pilih normal..Sbb sy rasa kuat.. Tp...bukaan rahim sy statik..x bergerak.. Hingga doc tpaksa guna alat dia utk besarkan bukaan rahim..Memang sakit.. Hinggalah 3.11.2008, bukaan rahim dah masuk 3cm..Terus masuk labour room.. Sekali lg pakar tanya..msih sempat kalo nk ceaser.. Tp saya kata nak normal..

Sehingga saat kelahiran... saat tu sy hanya redha..jika panjang umur...dptlah menikmati kehidupan bersama.Jika sampai situ shj... semoga tuhan panjangkan nyawa ank saya. Dan ketika di labour room..seluruh tubuh sy dipenuhi wayar. Di tangan, kaki & leher dipenuhi jarum drip dari mesin ubatan... Tapi alhamdulillah... Saya redha saat tu... saya redha menerima asya walau mcmanapun keadaannya.walaupun penuh dgn kepayahan & kesusahan..hanya sekali push...asya selamat dilahirkan. Tp selepas kelahiran, hanya sekejap j saya bersama asya sebelum sy dipindahkan ke wad khas & asya dihantar ke wad khas kerana pra-matang.

alhamdulillah...saya & asya selamat...Dan asya juga sempurna...cuma pra-matang.Dan paling happy..tuhan perkenankan doa sy & fain utk memiliki ank girl..Tp apa y sedih, saat kelahiran asya..xada satu kelengkapan bayi pon disediakan.. Iyerlah..sepanjang tempoh tu sy di spital.. mmg x terpikir brg2 baby semua.. Nasib baik mama & k.long y tlg belikan.. Dan kalo nak tahu... saya x de langsung baju mengandung..X berpeluang nak rasa pakai bju mgandung.. Pakai baju spital jer... Syukur....segala kesakitan y saya tanggung tuhan hadiahkan saya dgn keindahan dlm kehidupan ni. Dikurniakan suami y sgt2 penyayang....Dan... walaupun berisiko...saya puas..sbb perjuangan sy & asya x sia..Tgk..sekarang kami hidup bahagia..Walaupun asya juga disahkan ada masalah kesihatan effect ubatan smasa koma dulu & sy pon msihjuga sakit.Yang penting dpt nikmati hidup bersama:-)

Dan,,,asya sebenarnya ada sorang adik...Saya mengandung pada tahun 2009. Tp, sy xkuat utk teruskan perjuangan tu sbgaimana sy berjuang utk melahirkan asya dulu.. Adik asya x dpt diselamatkan.Walaupun sekejap... terima kasih kerana tuhan memberi peluang untuk saya membawa satu nyawa lg dlm jasad ini.Dan sejak itu...doc dah xbg sy mengandung lagi..takut keadaan bertambah buruk... Dan sejak itulah..tertanamnya iucd dlm rahim...



--> MAMA TUJUKAN KHAS BUAT ASYA :-)
panjangnyer n3 ni..

71 comments:

♥cikmOt♥ said...

sedih titipann lya pada kali ni...
sesungguhnya lya memang seorang yagn tabah...yang berjuang hingga ke akhirnya demi seorang anak yang bersama asya...

buat asya, jadilah anak yang soleh buat mama yang banyak berkorban ye...

THE LEKAT LEKIT STORY said...

sepanjang mengandung.. sy tak alami byk masalah sampai la sekarang. mungkin dah nak masuk 8 bulan.. sebab last check up nurse ckp dah 7 bln setengah. Cerita lya ni memang saya dah baca dulu, tp sy tetap suka baca. Ia mcm bg sy 1 semangat. sememangnya sy takut utk hadapi saat bersalin, nak2 lagi masa kandungan sy 4 bln doktor ckp berkemungkinan sy akan melahirkan anak secara operation sebab katanya pinggung kecil tp blm pasti lg. sy pun tak pernah ada baju khas utk pregnant sbb sy memang tak selesa utk pakai blaus. sy cuma pastikan seluar & baju yg sy pakai longgar & punya ruang supaya tak beri tekanan pd perut jer..apapun lya sy sgt2 kagum dengan lya dr mula sy baca pengalaman lya mengandungkan asya sampai la sekarang. Lya seorang wanita yg hebat.

Mama Balqis BPB said...

kagum dengan ketabahan Lya...contoh pengorbanan seorag ibu dan isteri yg tak ada nilainya...

MrS. F!zA said...

lya... sedihnya..begitu kuat semngat lya..kalo kita kt tmpt lya tktahulah blh kuat ke tdk mcm lya.. alhamdulillah dgn kekuatan yg lya ada..ALLAH telah selamatkan anak dlm kandungan lyua..dan diberNYA peluang utk Lya menikmati saat indah bersama asya dan fain..moga bahagia selamanya..aminn

zaidah said...

suka baca kisah lya walaupun dah berkali2....sesungguhnyer setiap pengorbanan akan dibalas oleh
Allah dengan kemanisan.....

LYAfrina said...

to all:

tqcm cz sudi bkongsi kisah dgn lya.. apa y lya coretkan kt sini adalah satu luahan dr hati... walaupun dh berkali-kali lya tulis cerita ttg kelahiran asya ni.. tp lya x penah puas.. sntiasa tbyg detik tu. ianya meninggalkan kesan y mdlm dlm hidup lya.. y mgubah lya mjadi sgt2 matang.. apa y pasti..pgalaman ini terus muncul dlm mimpi... xtau... takut..atau rindu..atau???

Cik Rose Cute said...

huhuhu...sedihnya.....Tapi memang betul Allah Maha Berkuasa apa yang Doktor jangka Pada Asya tidak sempurna bila lahir...Tapi Cik Rose Cute tengok gambarnya Aktif dan comel....

Cik Rose Dah masukkan duit tu....
ni nonya...155014985526 Rm 45.00 14 Julai 2011...

Mama'cfa♥ said...

semoge kak lya tabah mengharungi hari2 yg mendtng.. besyukur kerna selamta n masih berada dibumi yg nyata ini.....semoge roh adik asya dicucuri rhmat....kak lya.. lps story kak lya ni... kite da mule bce psal kak norma n talib.. sungguh xprcya...pepun kite sbgai mnusi hnye buat yg termampu...may god bless yu

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sedih Baca Kisah Lya..
Sesuangguhnye Lya mmg seorg yg tabah & kuat..Klu kita berada kat tmpt Lya..belum tentu kita sekuat Lya..Syukur Alhamdulillah.. sesungguhnya..dgn ketabahan & kekuatan Lya..Lya & keluarga dianugerhkan permata yg sgt Comel..Asya..Semoga sentiasa berbahagia selamanya..

Keluargaku Syurgaku said...

memang sedih baca kisah lya saat mengandungkan Asya,tp syukur alhamdulillah semuanya slmt,brpa lama lya koma masa 2?

Salina@IbuAqil said...

Thanks Lya.. Berkongsi lg kisah ini.. Buat pembakar semangat ina.. Kita banyak persamaan disaat mahu melahirkan zuriat buat suami tercinta.. Walaupun keadaan Lya lbh truk hgga koma berbulan lamanya.. Ina msh mampu merasai setiap saat & detik nikmat membawa kandungan sepanjang 38mggu dia berada didalam rahim ini.. Kita juga diberi peluang kedua namun ianya seketika kerana Allah swt lebih tahu.. Apa yg terbaik.. Doa kita dimakbulkan, Lya & Fain mendambakan anak perempuan.. Ina & Em berdoa agar dikurniakan hero dlm hidup kami andainya itulah seorang permata kami {tu pun dah 4 kali scan dokto ckp girl girl girl ttp doa nak jgk boy} huhuhu Syukur lya.. kerana KITA tersangat istimewa.. Diberi peluang menjadi ibu pada mereka yg sememngnya HEBAT.. Aqil & Asya.. Mudah2an mereka membesar dengan semangat dari kita yg kita suntik sedari dalam rahim lg lya.. Kan?!!!

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

terlalu sebak~~kisah2 yang lya crite seblum ni pon saya tak pernah miss.lya, Allah hanya memberi ujian sebesar ini hanya pada hambanya yang mampu..betul kan lya..kalau saya di tempat lya..entah kan saya boleh jadi sekuat itu atau pun tak..papepun..jagalah anugerah yang ALLAH amanahkan pada lya n FAin sebaiknya

fazilzura said...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. tibe2 syahdu , mengalir air mata ku saat ku membaca rintihan & coretan mu ni .. sob sob .. sesunguh nye asya beruntung dpt mak & ayah yg tabah hadapi dugaan ..

semoga asya jd anak yg solehah ..

::NureeN:: said...

lya mmg sgt2 tabah.. nureen tabik spring kat lya.. asya membawa sinar dlm hidup lya sekeluarga...

maszmadi said...

kalau masz ada kat tempat lya, mungkin masz x sekuat lya..

semoga lya n asya terus bahagia dengan fain yang sentiasa di sisi kamu berdua

akubukanpenulis said...

kak alyani......
saya tak jemu-jemu baca kisah akak..... walau tak punya suami dan anak, tapi saya dapat rasa apa yang kak alyani ceritakan ni..

Semoga akak terus tabah. Doa saya sentiasa bersama akak... :)

Lee-Yan-Naa said...

Kuatnya akak..insyaallah mau jadi kuat macam akak untuk hadapi cabaran hidup..Allah tau apa yang terbaik untuk ita kan kak..disini kita diuji tapi kita tak tau nikmat di masa depan yang dia akan bagi..:D

Zue AnnaLeeya said...

tak sia2 lya pertahankan keputusan utk lahirkan asya...
smoga asya ingat pengorbanan mama dan papa...
jadik anak yg soleh yer asya....

Bionic women said...

seorang perempuan itu dilahirkan dengan kekuatan dalaman dan semangat serta kesabaran yg cukup tinggi, cuma kita sebagai manusia perlu cari dan cari di mana kekuatan kita tu bersembunyi..
Asya bertuah kerana ibunya sangat kuat, sangat tabah dan yg penting lya dah jumpa kekuatan diri saat berkongsi nyawa dengan asya.
Insyallah asya seorang budak yg kuat, sekuat dia menemani detik2 getir ibunya...
Semoga Allah sentiasa melindungi kamu n asya..semoga terus dirahmati dan diberkati...
Allah bagi kamu ujian beserta nikmat yg x terhingga, sedangkan masih ada insan yg sihat walafiat, yg tiada cacat cela tubuh mereka tapi masih tidak dikurniakan rezeki.
Dan sangat kagumi ketabahan Fain.
Lya bertuah sangat ada insan seperti Fain menemani hidup Lya dan Asya..
Barakallahu fi kum..

Sofya said...

terharu akak baca n3 ni lya..
sesungguhnya Allah amat syg padamu.. sbb tu disisi ada peneman yang baik dah setia.. semoga lya bersama keluarga tercinta

Orked said...

Sungguh terharu mmbacanya..kisah2 lya yg dulu pn saya penah baca, mmg mbuatkan naluri saya sedih & sebak seketika.Kagum dgn kekuatan semangat lya utk bkorban demi zuriat yg dikandung. Btuahnya lya punya HB macam fain, sanggup kongsi segala kepayahan brsama..xpe yg penting kini asya dah semakin mbesar dan dia akan hargai sgala pgorbanan mamanya itu.

Saya pn bsyukur punyai HB yg terlalu memahami saya, sanggup konsi segala kepayahan dan suka duka.

Semoga Tuhan sntiasa mberkati lya sekeluarga..Amin..

@e_da said...

sunnguh kuat semangat lya dan asya... berat sungguh dugaan allah.. semoga kalian dpt hidup bahagia selamanya.. asya penyeri hidup... syukurla walaupun seorang.. allah memberi kita nikmat menjadi ibu...

mummy_ayu said...

baru baca pagi nie....dah pernah baca jugak sebelum2 nie kisah Lya..memang kagumi semangat Lya nak dpt Asya....
semoga terus tabah & kuat yer dear....and kagum gak ngan fain sbb sgt setia melayan Lya...
untung Lya dpt Fain..
semoga Lya, Fain & Asya bahagia & happy selalu...dan sentiasa diberkati Tuhan..insyaallah...amin.

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

sungguh tabah hambumu ni YA ALLAH...
cik juenya mampu doakan yang terbaik buat lya..serta asya....
buat fain....kau memang suami yang terbaik...........

kemboja said...

sy kagum dgn semangat awak.. bertuahnya awak ada husband yg sangat2 penyabar dan penyayang.. semoga awak dan asya sentiasa diberi kesihatan yang baik..amin..

Zainurul Haffiza said...

semoga Allah merahmati kamu semua..

AniE said...

Sangat terharu, n sedih baca!

Kamu mmg tabah n kuat semangat!!

Zuriat Impian said...

Lya-Syabas!Anda mmg seorang wanita dan ibu yang cekal dan tabah.Terharu sy baca entry ni.

Fain-Tahniah!Anda seorg suami yg hebat,penyabar dan mulia hati.Susah nak dapat zaman skrg.Bertuah Lya.

Asya sayang-Bila besar nanti jgn lupa betapa besarnya pengorbanan ibu utk melahirkan Asya ke dunia ini.

Zana Adieyza said...

sedih & sebak baca entry ni..

IntaNBerliaN said...

mremang bulu roma bc entry nih.. kasih sayang seorang ibu mmg tiada tandingan..

smg lya satu family akn berbahagia hingga ke syurga...

wan habibah said...

sedihnya... rasa nak nangis... :-(

Puan Kutu said...

sebak baca cerita nie..
Alhamdulillah pengorbanan dan ketabahan seorang ibu akhirnya memberi kebahagiaan..:)

BaTiK_PiNk said...

sedih baca entry ni, dugaan yang Allah berikan memang besar....alhamdulillah semuanya dah selamat sekarang...

Myra Jay said...

2 thn tnpa cahaya mata memang rasa tak lengkap kan, macam tu gak myra 2 thn kawen tp belom ada rezeki hingga kini..

Bila baca kisah Lya, myra pun kuat sebab duagaan Lya lg berat dari myra.

Puteri Satu said...

salam kenal.. tak sedar menitik airmata akak membacanya...

Anonymous said...

ya Allah...trlalu sedih baca kisah kak lya ni..sy bukan blogger tp slalu baca blog akak..saya belum kahwin tp bakal..menangis kot baca entry ni :) suke baca blog akak sbb saya pn dr terngganu n kemaman :)

semoga asya jd ank yg solehah n jd doktor :)

p/s : mana taw trjmpe kak lya kt mesra mall :)

Puan Fifiey said...

salam perkenalan.. org kemaman ker? kat mana? saya pun org kemaman tapi kerteh..

Dieyna said...

lya.. akak menangis lagi... mujur takde orang kat bilik guru ni.. kalau tak mesti orang ingat akak ada masalah.. huhu

Kuat semangat lya, sebab itu asya lahir selamat dengan semangat ibunya...

QasehnyaRania said...

lya seorang yang kuat dan tabah...
mudah2an asya akan menajdi anak yg solehah buat lya dan fain..amin

eima said...

aku nk nangis ....
sgt2 sedih besar sungguh pengorbanan ko lya ... mudahan ko kembali sihat ...

tak ternilai erti pengorbanan ko melahirkan asya... asya janji ye nak jgn sesekali lukakan hati ibu mu wahai anak ....

kejoralove said...

salam...


tersentoh sy bc kisah puan..

@ deqla manjew said...

sebak baca kisah awk... kagum sgt krn awak cukup tabah.. sanggup berkorban demi anak..tentu suami awk berbangga punya isteri spt awak. semoga satu saat sy juga dpt menjadi seorg ibu utk anak sy. insyaAllah..amin...cuma rezeki sy msh blom tiba lagi...dan entah bila...usia perkahwinan pun dah nk cecah 2 tahun ni...

Fai Shaklee said...

sangat2 tersentuh dgn pengorbanan akak untuk melahirkan asya... u are so strong dear!! sgt kagum dgn semangat akak.. kuasa Allah tu xde siapa boleh halang.. yg penting kita berdoa, mohon padaNya... insyaAllah akan diperkenankan... subhanallah, sgt2 terasa keagungan Allah...

iizza said...

begitu besar pengorbanan untuk melahirkan asya kedunia ni ya..apapn pasti banyak nikmatnya apalagi setelah dapat melihat baby secomel asya kan..sy terharu baca cerita.. sy harap asya ,awk, dn suami akan sentiasa diberi kebahgian hingga ke akhir hayat..amin

teratak hati said...

kuatnya semangat seorang ibu berjuang melawan sakit sendiri dan melahirkan satu nyawa ke dunia..

Melati Qistyna's Mummy said...

Berjuraian airmata akak, Mg lya n asya sihat sentiasa.... Besarnya ujianmu dik....

♥ ...mummy SHAKIRA...♥ said...

ya Allah...xtertahan lagi air mata tatkala membaca kesah ini...kagum dengan semangat kamu...

semoga Lya dan keluarga bahagia hingga ke akhir hayat..amin.

Cik mama said...

Kagumm sgt dgn kamu.. sgtt kagummm.. semoga kalian sekeluarga berbahagia bersama.. ^_^

Mama Adam said...

Tetiba sebak. Awak tabah, juga beruntung kerana mendapat hubby yg sangat penyabar. Semoga kekal bahagia

MUMMYIZZ @4 Hero Izz said...

sedih sgt bila baca kisah adik...tetiba air mata akak mengalir,kuatnya awk menghadapi dugaan..semoga awk terus kuat n tabah..asya sebaya dgn anak akak aizz.

ieedaz @ mama_isha said...

sy baru follow blog ni..sgt2 sedih baca kisah awk..smpi bergenang aairmata ni..sungguh tabah dan kuatnya awk utk melahirkan asya.. semoga awk dan asya diberikan kesihatan yg baik dan dirahmati Allah selalu..

mama aryan said...

salam..sangat terharu & sedih membaca kisah ini,betapa besarnya pengorbanan seorg ibu..menitis airmata membacanya

Ummi Iman said...

Besarnya pengorbanan lya dan smgt utk memiliki zuriat sendiri. Kagum juga dgn suami yg begitu kasih dan sabar juga turut sama2 beri sokongan kpd lya. Alhamdulillah. Takdir Allah tiada siapa yg sangkakan.

Semoga kebahagiaan dan kesihatan sentiasa menjadi milik lya dan asha. Take care.

pnsusu said...

YA ALLAH...pahit dugaan ada manisnya...

Lya memang kuat dan tabah...

hainom OKje said...

Jiwa awak memang cukup cekal HATI....

mush said...

bergenang air mata baca post awak ni, sangat tabah & kuat semangat awak, hurmm memang kuasa Allah S.w.T megatasi segala2 nya...

kinara kinatara said...

subahanallah..mencurah2 air mata baca entry akak nyh,,sangat2 terharu dan bersyukur engan nikmat yang ALLAH BERIKAN..

moga asya menjadi anak yang solehah dan dapat memberikan sinar kebahagian dalam idup akak..


semoga akak akan terus tabah dengan dugaan ini...

akak hilang nikmat kesihatan,
ALLAH telah gantikan dengan nikmat kebahagiaan beruntung akak ade abg fain yang sentiasa di sisi akak...:)

izan mama mia said...

dah macam dalam filem..syukurlah lya berjaya harunginya..sedey saya baca...dugaan kita memang tak sama..tapi yang sama...kita miliki seorang anak perempuan walau perjuangan kita berbeza untuk dapatkannya.....

Fifi Nadhrah said...

baru bace cerite ni.. Allah.. terharunye.. semoge asya menjadi anak yang solehah..

intanfirdaus247 said...

Allahuakbar..Allah MAha Besar.MAha Berkuasa.. Subhanallah..sedih sangat baca entry ni.satu persatu perkataan saya baca...lya, saya sayang kamu sebagai sahabat dunia akhirat dan saya doakan yg terbaik buat lya , asya dan fain..dalam pahit ada manisnya..kehadiran asya....:)

Marya Yusof said...

Allahuakbar...mengalir airmata ni membaca pengorbanan adik dlm memberi nafas kpd satu nyawa... Allah Maha Pengasih & Penyayang lagi2 pada orang yg yaqin & bertawakal sepenuhnya pada Dia... Tahniah dik! Jaga kesihatan ye... Take care.. Kiss & hug buat Asya! Semoga dia juga mewarisi keberanian & kesabaran seperti ibunya... :))

Nasuha said...

sedih dan hiba hati bla bca entri ni..
sy doakan akk sekelurga cekal dan tabah mghadapi segala dugaan hidup ini.

shahdiana said...

Ya Allah rasa sebak betoi baca entry ni...punya besar pengorbanan seorang ibu nak mengandung & melahirkan sorang anak...tahniah sebab sangat kuat untuk lahirkan asha..entry yang boleh dijadikan tauladan kepada anak-anak...asha jadi anak yang soleh ye sayang untuk mama....

botol kaca embun pagi said...

sedih bace citer awk...smoga awk terus sihat..

nanakimie said...

semoga keluarga akak dirahmati Allah selalu...amin...

selaseh said...

kagum saya. Mmg benar ni semua kuasa Allah. Teori perubatan pon x dpt tandingi kuasa Allah sbb teori hanyalah teori. Kalau ada researcher baru dpt buktikan teori tu salah... maknanya teori tu yg digunapakai doctor2 sebelum tu automatik jadi salah. Jadi percayalah ilmu yg kita ada sgt sikit dpd apa yg Allah ada. Allah yg tentukan segala2nya. Semoga dpt didik Asya sebaik2nya.

BIE said...

Kak, seriusly sedih baca kisah akak melahirkan asya.. moga asya menjadi anak yg solehah dan berbakti pd kedua ibu bapanya yg banyak berkorban. Moga akak kekal sihat sentiasa :)

salam kunjungan daripada bie,
www.jalinan-cintaku.blogspot.com

normas idayu Yusoff said...

Sedihnya saya baca pengalaman mengandung dan bersalin awak ni..sungguh besar pengorbanan awk ye..tahniah kerana berjaya mengharunginye..

mama ka0ri said...

nangis baca entry ni!!

NOOR HUZAIFA Shafie said...

sedih sangat baca en3 ni. berderaian air mata bila baca

Yana Yani said...

saya baru membaca entry ni hari
fasya sebaya anak saya afif
saya juga mempunyai masalah kesihatan
cuma saya tak seteruk lya, kuat dugaan ALLAH berikan
saya pasti hanya insan terpilih diberi ujian begini

hopefully fasya ingat pengorbanan lya
saya menangis baca entry nu
naluri seorang ibu buat saya paham apa yang lya lalui
semoga terus kuat menghadapi hari mendatang