Friday, November 25, 2011

Trilogi Trajedi November

Assalammualaikum & Salam Sejahtera Semua !

Syukur alhamdulillah bertemu kembali kita pada Jumaat yang indah ini. Penghulu bagi hari. Alhamdulillah, berkat sokongan semua saya makin kuat dari hari ke hari. Tapi biasalah...kalo nak sakit tu sekelip mata jer blh kena...tp...bila nak pulih tu memang makan masa y lama & ambik masa dalam proses pemyembuhan tu, esspecially part penyembuha jiwa. Kalo jiwa terlalu lemah..jangan harap badan pon nak pulih. Sebab itulah atas pengalaman saya. Tiap kali jatuh sakit...bila ada kekuatan tu, sy tumpukan pemyembuhan jiwa dulu. Dalam hal ni kawan2  insan disisi amat penting dlm memberi semangat utk memulihkan diri. Bila hati & jiwa kuat...seiring dgn tu, badan aka mula sihat dari hari ke hari. Bersama entri ni saya sertaka pic2 latest saya.Kot2 ada y rindu..Hehehe.... perasan jer.. Tp muka mmg x terurus la.

mencari sinar hidup dari sinar mata..
Mata ni di suspek ada Glukoma y akan hilang penglihatan buat selamanya.. Bila ianya terjadi..x mungkin saya dapat meulis lagi :-(

Entri terakhir sebelum saya menyepikan diri baru2 ni adalah pada 14.11.2011 di entri ini. Selepas tu, saya terus menyepi.. Ekceli malam pada 14.11.2011 tu saya mmg dah x sihat..tubuh badan dah terlalu lemah.. Kebiasaanya, setiap malam tu saya peruntukkan masa untuk draft n3 utk diautopublish pada keesokkan harinya. Tapi sebab malam tu saya memang x sihat, jd sy x draft n3 utk keesokanya. Sampaikan baju po utk ke kerja saya mintak mama tolog gosokka mlm tu.

Keesokkan harinya, badan saya makin lemah..Tapi saya still sedar time tu.. Saya bagun pagi nak bersiap utk pegi kerja. Tp rasa badan lemah, saya ke tandas sebab terasa nak muntah+sakit kepala+panas badan.. Lepas  tu , saya x tau apa berlaku. Tapi dari cerita Fain, katanya saya pengsan. Saya jatuh kuat..buyi hetakkan kuat pada mozek, tu y dia sampai terkejut tido. Lepas tu saya diserang sawan & keadaan makin berlarutan & x sedarkan diri. 


Dan, lepas tu... Fain kol ambulan ..Sekali lagi Ambulan N0.5 yang datang ambik saya.. Saya fobia dgn ambulan ni. Walaupu time saya dalam ambulan tu x sedar. Sampai kat spital, terus masuk bahagian kritikal kat wad kecemasan.. N...dia org mulakan tugas. Fain kata teruk dia kena marah...Sori sgt2.. Padahal saya x makan ubat bukan salah Fain.. Semua salah saya. Memag saya segaja skip ubat sebab nak kerja.. Sehari saya terpaksa meelan berpuluh biji ubat. Saper boleh tahan?? Jadi itu punca utamanya...sebab saya banyak missed ubat sampai kondisi saya teruk.

Dan..macam biasa tangan  kaki memag hancur. Sebab semua urat saya dah reject jarum branulla. Jadi saya hanya ada 2 tempat jer kat leher & celah kankang. Kali ni jarum drip dimasukkan kat celah kankang. Bila sedar, sakitnya hanya tuha y tahu... Sampai sekarang nak berjalan sakit-sakit. Semasa dalam wad, saya banyak kali x sedarkan diri. Tubuh lemah.. Mesin ubatan sentiasa on. Oksigen kurang sampaikan bibir saya lebam teruk & luka-luka. Masa dalam wad, sekali lagi saya yaris diintubate. Kali terakhir saya diintubate bulan 3 baru2 ni...n time tu masuk ICU. Intubate tu mesin y digunakan untuk meneruska hayat, bila dah dalam keadaan sedar, ianya teramat menyakitkan. Setiap saat megalir air mata moho dibuang mesin intubation tu. Proses pembuangan intubate tu pon, teramatlah menyakitkan. Kesan yang bulan 3 dulu po, luka nya masih sakit kat tekak ni. Kisah Intubation boleh baca sini.


Syukur alhamdulillah...hasil sokogan padu dari semua saya makin pulih. Progress terkini, saya dah mula jalan walaupun baru 2-3 steps jer. Tapi masih perlu sokongan sebab kaki belum kuat. Bibir pon dah x berdarah n dah mula kering. Mata pon makin clear..Otak pon mula cergas..kalo x, xdeyer blh nak siapkan satu entri i..Walaupu..sesak gak rasanya. Harap cepat2 sembuh...sebab kaki ni sgt2 penting sebab kalo boleh next week dah ak masuk kerja. Dah lama tinggalka pejabat tu. Tp dalam pada tu, serius sy sgt2 sedih dg kata2 seorg doktor masa merawat saya. Dia baik, cuma kata2ya jer time tu.. " Awak x yoh kerja la.. org mcm awk patutnya x yoh kerja..xkan awk nak cuti sokmo" Kata2 tu memag sgt2 meyedihka saya.. kalo la dia paham perasaan ni.. Saya x pernah cuti kalo saya x sakit. kalo saya x kerja, mcmaa sy nak bantu suami. Kami ni org2 biasa saje..yang perluka kerja utuk teruskan hidup. Kalo la kami dari keluarga berada  kaya raya..siyes... Mungkin inilah asibnya hidup gologan orang sederhaa macam kita i. Kalo ketua keluarga sakit, macammana?? Terus masuk bersamamu mintak bantuan?? Tp smpai bila jer?? Takkan seumur hidup org nak hulurkan batuan.. Nak tak nak..selagi ada kudrat, selagi itulah harus digunakan utuk mencari rezeki..lebih2 lagi..bila mempuyai anak tersayang ni. Lagi nak berikan y terbaik dalam hidupnya.. 

Keadaan bibir saya terkini.. 
Harap bila sembuh, semuanya back to normal.. Takut jadi parut.

Untuk kali ni.. doktor kata sel darah putih saya terlalu rendah & ada infection pada dada..  Mungkin kerana sel daral darah tu yag melemahkan diri saya. Saya x pasti sama ada ada kaitan dengan tumor atau apa2 pon.. Menyedihkan, ujian MRI y dilakukan awal tahun dulu masih belum menemui jawapannya. Sebab MRI x dapat dijalankan, sebab ubat drip x dapat dimasukkan.. Semua urat saya reject dengan jarum branulla.
kisahya-Klik sini

Dan satu lagi masalah mata..saya dah delay hampir 3-4 bulan dari jumpa pakar... Ntahla...memang kesilapan saya.. Sebab jumpa pakar mata ni sgt penting utk kehidupan saya & masa depan saya. Doktor suspek saya hidap glukoma,iaitu kehilangan penglihatan secara senyap. Apa-apapu...saya redha dgn segala ujian ini.. Insyallah..saya aka mempercepatka semua appoitmet ni.. Dah x pikir apa..nak fikirkan diri, Asya, Fain , famili & kawan smua... Insyallah..ujian ini adalah kekuatan untukku.. Amin

39 comments:

mamalieyna said...

Tabahkan hati ye lya..moga kekuatan terus menjadi milik lya..Amin...lya insan terpilih~

KhaiRin said...

kuatkan semangat...jgn lupa berdoa kpd-Nya...
maaf tanya..kt hosp mn ya? or duduk d rumah je?

Ina Haireina said...

Lya.. nanti jgn skip makan ubat ye.. jaga kesihatan diri baik2.. Lya kene pentingkan kesihatan diri lya dulu.. baru lya boleh fikir tentang asya dan fain dan family lya..

semoga lya terus dan terus kuat dan tabah ye.. saya doakan semoga lya cepat2 sembuh...

eB ezrin said...

sebak eB bacer... eB dh mula kabur mater jugak.. sedih kan? sbb tuh raser nk puas2 tgk dunia...

ps: tc yer... eB tau lya srg kwn yg sgt2 tabah. sbb tuh eB admire ketabahan lya... xoxo buat asya.

...sWeeT uMi... said...

alhamdulillah...lya dah sihat skit....hope pasni lya akan bertambah sihat tuk asya bermanja2 ngan mama nye (",)

mummy_ayu said...

berat betul dugaan Lya...apa pun , semoga Lya tabah hadapinya..and kagum ngan Lya sbb Lya sgt kuat...hadapinya..and teruskan key..
semoga Lya cepat sembuh....

wan nurul hezrina said...

lya kena jaga setiap aspek.kalau ubat kena makan..makan jgn tinggal.kalau ada appoiment buat dengan cepat n tetap.jgn miss.bila dah tak makan ubat,skip apooiment kalau jatuh sakit semula keadaan nnt semakin teruk..

kalau lya masuk ward kesianlah kat asya n fain..nak2 asya.dia tak tahu apa2..yang dia tahu kasih sayang dr lya.bila lya takder dia turut sedih.jagalah diri n bersemangat selalu demi lya.nurul mmg tak tahu rasanya penyakit2 tapi sakit berjauhan dr anak nurul dapat rasa.

demi org tersayang jagai lah diri lya..insyaallah mana tahu power of love n semangat lya pulih..kuasa allah tak siapa tahu

~izan~ said...

Sedih akak baca kisah lya..lya mmg seorang yg sgt2 tabah. akak harap lya cepat sembuh... Semoga Allah mendengar permintaan hambaNya ini.. Semoga lya kembali sihat dan dapat bersama keluarga tersayang semula..

Lya jaga diri n makan ubat ok...berat mata memandang,berat lg bahu memikul..sabar yer dik...

Kakzakie said...

Allah hu robbi... Lya, kakak tak boleh tahan membaca N3 ini. Kuatkan semangat dik, ikut nasihat doktor dan doa serta pasrah pada Allah. Mohon padaNya setiap waktu. Sementara masih cuti ini sentiasa dekatkan diri pada Allah. Moga Fain & Asya jadi pendorong utk Lya terus kuat...

Kakak doakan Lya cepat sembuh dik.

ieda said...

ya allah lyaaa .. kuat kan hati mu dik .. berdoalah selalu ..
setiap penyakit dan musibah yg melanda pasti ada hiknah disebaliknya .. percayalah ..

insyaallah akak doakan lya sentiasa sihat dan ceria ..

Ina Hashim said...

ya Allah Lya....bertabahlah ye.....semoga Lya cepat sembuh akak doakan

pnsusu said...

semoga segala urusan makin dipermudahkan oleh ALLAH.tabah ya lya

mrs.ecam said...

moga cpt sembuh ye...sye doakn smoga awk d beri ketabahan & kesabaran mengadapi ujian ALLAH ni ye...amin insyaallah...

|| NaFiRaa || said...

berat mata saya membaca..berat lagi bahu lya yang menanggungnye.. moga lya tabah hadapi ujian ini.. take care yer..

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

lya..
bersabarlah dengan dugaan ini..
jue sekeluarga mendoakan yang terbaik buat lya....

Cik Rose Cute said...

Di harap Lya bersabar tau.....Semoga Lya kuat semangat...Sedihnya....

Nazayiena said...

Ya Allah semoga Lya tabah menghadapi semua dugaan ini ya,Kak Nurul doakan semoga cepat sembuh dan makanlah ubat ikut masa dan appoitment mata tu buatlah segera dan ikut ckp doktor ya.....

MamaYatie said...

besar dugaan dr Nya utk Lya...
speechless sudah...tak tau nak kata apa...

Qhaifa Nur said...

kuatkan semangat LYA...
ramai disisi untuk beri sokongan..
moga cepat sembuh..

maszmadi said...

moga lya makin kuat n sihat..... masz tunggu n3 lya tiap hari dengan gambar2 posing mama, papa n especially asya..... k

alyyani said...

jgn miss makan ubat lagi ye lya. kalau sakit, dpt mc takpe org paham. dr x makan ubat, jatuh sakit lg susah. hope lya kuat. i know u are.

fieda said...

beratnya dugaan yg terpaksa lya tanggung...lya tabahkan hati terima dugaan ni...

Salina@IbuAqil said...

Moga Allah terus berikan Lya kekuatan utk menyambut segala ujianNYA.. Amin!!

intan said...

Hye lya.... semoga cepat sembuh... Ekceli my grandmother pun terkena penyakit glukoma ni. Alhamdulilah lepas operate mata dia da ok tapi kena terus pergi pemeriksaan dan pakai ubat mata until now. Walaupun pembedahan tu berjaya, tapi mata dia still nampak x clear. Masatu my nenek try makan JUS MONAVIE. Alhamdulilah matanya semakin jelas dan terang. Jus ni memang elok untuk org yg ada penyakit Glukoma. Lya carilah kat mana-mana kedai di jual ubat-ubat dekat Tesco or Giant. Or search internet cari dealer yg terdekat. Penyakit glukoma ni 1 daripada 100 ribu org yg terkena. So, i hope info ni dapat bantu lya sedikat sebanyak. Im so sorry to read about ur story... Get Well Soon.

Zue AnnaLeeya said...

teruk tuh bibir lya...
smp gitu jadinya....
hrp lya makin sembuh yer...
jg diri...

Kella said...

datang jenguk lya lagi....
melihat lya tersenyum begitu.. amat menyenangkan...=)
moga lya cepat sembuh.. nak tunggu lya datang nih.. =)

ct rahani said...

sebak sgt baca entry lya nih.. kuatkan semangat ye lya.. jgn skip makan ubat tuh.. & jgn delay lg jupa pakar utk mata tuh.. sy sentiasa doakan yg terbaik buat lya..

S.U.R.I.A.T.I said...

lya, su selalu nak tau keadaan lya mcm mana...i do not know why. lya seakan dekat je dgn kami di sini.
pls...enjoy your life lya:)

Sofya said...

salam lya..
akak singgah sini jengok keadaan lya. harap cepat sembuh. lya mmg kuat semangat.. akak harap akak diberi kekuatan semangat macam lya untuk tempuh kesakitan ini..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Moga cepat sembuh Lya..
&kuat untuk hadapi semua ni..

mama rifQy said...

Berat maat memandang,berat lagi bahu memikul..sabar ye lya..

** Lya ..jangan tangguhkan lagi tau appiontment mata tuh..tau ??

IntaNBerliaN said...

sedihnya baca entry lya ni... moga lya kuatkan smgat.. n saya jugak berdoa semoga mata lya tu ok.. xdalah jd spti yg dok kata..

ratusiput said...

berat dugaan yg lyafrina tanggung.kena kuat smangat walau ratu tau ia bukan mudah.tp demi utk insan2 tersayang...

MamaRaisya a.k.a Lisa said...

adusss lya...sakitnya tgk bibir lya...per2 pn moga lya cepat sembuh ekkk...

dakcik said...

berat mata memandang berat lg bahu memikul kan ? org yg xdpt rase keperitan lya mmg mudah utk berckp..lya mmg sorg yg kuat..buat yg terbaik demi diri sendri & keluarga..sy mendoakan semoga lya terus bahagia bersame keluarga tersayang..
b strong yek..Allah duga pasti ade hikmahnya..

Masya said...

tabahkan hati awk yer... sedih saya baca entry ni... tp awk yg merasa mesti lg sedih.. awk kene kuatkan semangat tau....

Yana Libra said...

sabar ye kak..insya'Allah semuanya akan ok :)

Chic Na said...

beratnya dugaan yg terpaksa lya hadapi. semoga lya terus tabah. ingatlah Allah sentiasa ada bersama lya. sy br sedar, kesusahan2 yg pernah sy hadapi selama ni br sikit je kalo nk dibandingkan dgn apa yg lya hadapi. jaga kesihatan. I'll keep praying for u friend. :)

Nur Raihana Abd Rahim said...

Salam lya.sy doakan awk terus sht..sy bru jmpa blog awak..act sy disyaki mengidap brain tumor..MRI akan dijalankan isnin depan..perasaan sy pd mula menerima khabar ini,hnya Allah yg tahu..sedih fikirkan anak y masih kecil dan mcm2 lg perkara bermain di fikiran..harapan sy semoga tumor itu boleh dibuang dan tdk menjejaskan kehidupan saya..tabahkan hati awk, byk pahala y awk dpt dgn ujian ini...:-)

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (135) WEEKEND (112) in N.A.T.U.R.E (99) Kata HATI LYA (96) About Me (77) M.A.K.A.N.A.N (75) MyHappyFamily (72) AIDILFITRI OR AIDILADHA (71) INFO (67) Asya's School (57) MACAM2 ADA (57) Friend (56) M.E.M.O.R.Y (53) CAREMONY (51) Sinopsis (51) Ramadhan (49) DapurLyaBerasap (48) Shopping (47) Birthday (46) Love IS Cinta (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) Jom Singgah (42) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) F.A.M.I.L.Y (40) My L.O.V.E (39) Check-Up (33) NuFF (33) CINEMA (32) D.I.A.R.I (32) Let's Eat (32) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (29) H.O.L.I.D.A.Y (28) Video (27) MamaAsya (26) S.A.N.T.A.I (26) Tempat Makan Best Di Kemaman (26) Tempat Makan Best Di Terengganu (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) Beauty N Health (23) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (19) Do It Yourself (18) Villafasyafrina (18) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) I care..U Care.. We Care (16) mama+papa+fasya (16) Bento Asya (15) Novel (15) Artis (14) Fotografi (13) Pregnant (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) Medical (11) TUTORIAL (11) fasyafrinatraveltales (11) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) KuMeowww (9) PETUA (9) DecobyLya (8) Idea Bento (8) Travel (8) Deko VillaCintaku (7) Parenting (7) mama+papa (7) Ulangtahun Perkahwinan (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Family Day (3) Lyafrina's Instagram (3) Public Holiday (3) Tempat Makanan Best Di Kuantan (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1) Mamalovefasyafrina (1)