Monday, February 20, 2012

B.E.R.T.I.G.A selamanya??

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Apa khabor semua?? Harap2 sihat-sihat belaka dan mulakan hari ini dengan penuh semangat. Saya lak sekarang mengalami sakit gigi.. Sakit sampai ke telinga+mata+kepala. Aduh.. cepat2 lah hilang.. 

Selamanya bertiga?? Itulah persoalan yang selalu singgah kat telinga ni. Bila nak tambah adik?? Huhuhu.. dengan hati yang penuh sebek... apa nak dikata.. senyum...senyum...dan senyum.. Tapi dalam hati... jauh di sudut hati.. ada rasa macam terluka. Kadang-kadang rasa nak menangis.. Lepas tu mula lah banyak fikir. Kalau lah saya tak sakit.. sekarang saya dah ada 3 orang anak.. Yang pertama.. sebelum asya dulu, tapi x dapat diselamatkan jugak.. Dan yang kedua..ialah asya.. Ya Allah.. dia pun hampir terkorban.. tapi KEAJAIBAN daripada Allah SWT mengatasi segalanya.. Mengatasi segala kemajuan Sains & Teknologi. Dan yang ke tiga pada tahun 2009.... juga x dapat diselamatkan .. sebab saya still tenat. Saya percaya... tuhan lebih mengetahui segalanya. Aturannya adalah yang terbaik untuk umatnya. Jadi.. kenapa saya perlu bersedih?? Sepatutnya.. saya harus bersyukur dengan kehadiran satu-satunya zuriat dalam hidup ni.. Dan paling kurang... tuhan turut berikan saya peluang untuk membawa tiga nyawa di dalam rahim ini.. Walaupun hanya asya seorang yang ditakdirkan hadir dalam hidup ini.

Demi menyedapkan hati... tetap buat pregnancy test.. So hasilnya.... Saya tahu..memang x mungkin saya mengandung sebab dalam rahim saya dah tertanam IUCD sejak tahun 2009 lagi. Tapi kebelakangan ni, badan rasa lain macam.. Saya cuba buat pregnancy test..dengan harapan yang mengunung... tapi.... tapi..saya tetap redha..Sebab Dia lebih mengetahuinya. Memang boleh kalo saya nak merisikokan diri saya untuk mengandung...just buang je IUCD tu. 

Tapi bila memikirkan nasib yang bakal baby hadapi.. saya pendamkan semua tu. Saya x nak lagi..bakal anak-anak saya mengalami kesakitan seperti asya dulu. Sampai sekarang, setiap kali saya tgk asya dalam keadaan tidur, hati ni terasa begitu sebak.. membayangkan penderitaannya semasa dalam kandungan saya dulu. Dan paling menyedihkan bila mengingatkan.. asya hampir menjadi korban demi menyelamatkan nyawa mamanya saat tu. Untuk itu juga...saya seakan fobia untuk mengandung lagi.. tapi.. saya x pernah serik.. cuma bila membayangkan apa yang bakal ditempuhi.. saya x sampai hati. Cukupla ketika tu saya merasakan penderitaan asya di dalam kandungan saya. 

Saya masih ingat, selepas sedar koma dulu.. setiap kali saya menahan kesakitan bila sejenis ubat dimasukkan.. ketika itu juga asya seakan meronta di dalam perut. Ubat tu memang melemahkan seluruh tubuh..n amat menyakitkan.. Dan saya tahu.. selain saya yang merasai kesakitan itu.. asya turut berkongsi rasa sakit itu.. Ya Allah...kesiannya anak aku! Saya mengandungkan asya dulu... dan saya tahu.. apa yang ditempuhinya sepanjang dalam kandungan saya.. Sepanjang saya koma dulu... agaknya asya pon turut koma bersama saya. Dan...satu tendangan asya yang kuat tu...membuatkan saya terkejut dari koma.. Dan.. terkejut melihat sekelliling saya saat tu.. Sungguh menakutkan.. dan time tu..saya menangis & mencari orang yang sgt2 saya rindui...Fain & Mama.. Saya cuba bercakap...tp.. x mampu.. rasa sakit habis dalam tekak & dada.. Rupanya... ketika itu saya & asya hidup bergantung 100% pada mesin inkubator. 

Setiap hari air mata mengalir.. menahan kesakitan setiap kali mesin inkubator mengepam. Sebab tu.. saya agak fobia kalo tgk seseorang yang bernafas menggunakan inkubator...seakan.. saya merasai kesakitan itu. Sememangnya..mesin itu umpama nyawa... tp.. KESAKITAN untuk mendapatkan nyawa itu hanya tuhan yang mengetahui.. Mungkin kalo tgk org yang koma bernafas guna mesin nampak macam xde apa2.. tapi..hakikatnya..ianya amat menyakitkan.. Tapi.. keadaan y membuatkan kami x dapat meluahkan kesakitan..melainkan aliran air mata sahaja.. 

Dan...atas pengalaman itu... saya ingin menebusnya dengan memberi sepenuh perhatian kepada asya. Cukuplah dengan penderitaannya saat di dalam kandungan & saat kelahirannya hingga hampir mengorbankan nyawanya demi menyelamatkan nyawa mama nya. Bunyi macam agak kejam kan?? Hakikatnya dalam perubatan... nyawa ibu diutamakan..walaupun sejuta kali ibunya merayu untuk selamatkan nyawa anak dalam kandungannya. Dan..orang yang paling tertekan saat itu ialah papa asya, sebab terpaksa membuat kata putus antara nyawa isteri & anak... Walaupun dalam deraian airmata, papa asya surat ditandatangani untuk memilih nyawa mama asya... tapi maha besar kuasa allah.. di saat asya hampir dikorbankan (ketika itu 6++ bulan dlm kandungan), hadirnya keajaiban... siapa sangka.. asya lahir ke dunia. Dan sebab tu, sampai sekarang papa asya x boleh berpisah langsung dengan asya.. Walaupun sehari, papa asya x pernah tinggalkan asya. Tak kira kemana-mana.. kalo asya x ada.. memang Fain xkan pergi.. Jadi... buat masa ni..biarlah asya saja baby mama+papa. Saya percaya tuhan itu maha adil.. ada hikmahnya.. Dan..bila sampai masa yang sesuai..hanya dia yang tahu... hadirlah anugerah dalam hidup kami.. Atau.. mungkin hanya asya seorang je sampai bila-bila permata hati kami. Apa-apa pun kami redha dengan ketentuanNya..

Dalam ajaran Islam, setiap manusia lahir dalam keadaan fitrah/suci. Doktor
muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana dia tidak bimbang yang
bayi akan masuk neraka. Dengan terselamatkannya si ibu, insyaAllah setelah
sihat kembali akan dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan
mudah-mudahan mendapatkan ganti yang lebih baik, yang lebih soleh.
Sedangkan anak yang tak sempat terselamatkan, biarlah ia kembali kepada
Allah dalam keadaan suci. Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak
dilahirkan di dunia yang penuh tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak
menjadi orang yang tersesat.Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki itu tak sempat untuk memastikan agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada doktor itu. Di dunia ini ada banyak agama dan kepercayaan. Pemahaman kita terhadap ajaran agama yang kita anut, akan menentukan jalan hidup kita.
Itu sebabnya amat penting bagi kita orang Islam menentukan yang bakal
menerima kelahiran anak kita adalah seorang doktor muslim.
Kita akan sering dihadapkan pada pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan
melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti.
Kesimpulannya perbanyakkanlah muhasabah diri dan tambahkan ilmu dengan
majlis2 ILMU. Mudah2an selamat kita semua di dunia & di akhirat.Amiin.

Buat mereka yang belum dikurniakan ZURIAT... Jangan bersedih hati yer..
Meh baca kat bawah ni ...Tuhan itu maha adil..
" .DAPATKAN ZURIAT ITU SUNNAH... TAPI SETIA JUGA SUNNAH.. SEBAB NABI-NABI JUGA SETIA PADA ISTERI-ISTERINYA "

Sekian.... 
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

67 comments:

fieda said...

Semoga Lya tabah menghadapi dugaan dariNya...muhgkin ada hikmah ada di sebaliknya...takper la dah ada asya sorang pun alhamdulillah jgk kan..

Maya Mayana said...

mendapat zuriat itu impian setiap ibu bapa...bersyukur kan sekurang-kurangnya Allah tetap beri peluang itu...

pedulikan je kata2 orang tu sebab mrk tak tahu...

sabar oke..

IntaNBerliaN said...

Sedih pulak saya bc entry ni... baca yg gambar kartun tu pun sedih jugak..

emmm apa2 pun alhamdulillah sbb sekurg2nya lya dikurniaakan asya kan...

take care lya..

♥cikmOt♥ said...

takpelah lya...bertiga pun ok per..asya adalah anugerah yang tak ternilai dari Allah...

dan pepun lya seorang mama yang sangat tabah...

Syarida said...

Salam.
Anak saya juga seorang. Walaupun tak ada masalah dan tidak merancang.
Lya,
walaupun seorang saja anak, didik dia menjadi seorang yang berjaya.

Nigina said...

insyallah lepas ni pasti ada...

Syarida said...

Salam.
Anak saya juga seorang walaupun tak ada masalah dan tidak merancang.
Lya,
didik dia yang seorang itu sampai berjaya.

potpetmama said...

dik;setiap ketentuan Allah ada hikmahnya;kena redha..dan pasrah..sekurang2nya adik ada mempunyai zuriat walau seorg;bandingkan keadaan adik dengan those peoples yg langsung tiada zuriat;kalau memudaratkan Islam pun x menggalakkan sesorg ibu itu mengandung..atau meneruskan kandunganNya..semuga kuat dan tabah ye dik!

Rinna said...

Alhamdullillah..at least asya sempat lahir ke dunia dan jadi penyeri rumahtangga lya dan fain.. Apa yg berlaku ini ada hikmahnya.. dan bersyukur atas kurnianya.. Apa org nak cakap tuh biarkan aje.. sebab mereka tak tahu apa yg lya tanggungkan..

mummY daniSha said...

sedih baca n3 ni..awak seorang yg tabah..semoga terus tabah menghadapi segala dugaan,insyaALLAH..setiap manusia yg beriman pasti diuji dgn dugaan dan bahagian masing2...

AdaM Hawa said...

segalanya.. Allah yang maha mengetahui.. cume kita sebagai manusia sentiasa tertanya-tanya..

mamalieyna said...

sebak~

apapun ingatlah aturan Ilahi adalah yg terbaik buat seseorang..ada hikmat disebalik semuanya~

take care~ alhamdulillah syukur, lya ada asya dan fain disisi~

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Lya,

Alhamdulillah Lya dan asya selamat.

berbahgialah dengan pemberian Allah ini kerana Allah telah mengurnia zuriat pada Lya dan suami walaupun hanya seorang saja (buat masa ini).

Lya dan suami bernasib baik berbanding dengan mereka yang langsung tidak dikurniakan anak.

Akak doakan Lya sekeluarga diberkati Allah selalu.

deqla manjew said...

slm...sedeh sy baca entry nih...hmpr menitis airmata..sbb sy juga msh blm dikurniakan anak...sudah hmpr dua tahun nih..malu pun ada...sbb kakak2 sy sume bunting pelamin dulu...sy jew lain dr mereka..malu sgt dgn mereka..huk3...berulang kali sy tanya suami tentang ini...dan dye ckp xpe blm ade rezeki..sy risau dye akan berpaling...awk ptt bersyukur, at least awk ada ank walaupun sorg...doakan sy ye moga2 sy dikurniakan anak 1 hari nnti...

Izan Ishak said...

lya... coretan ni buat izan betul2 sebak! bukan semua org mampu hadapi apa yg lya, asya n fain lalui ni. mudah2an asya akan membesar menjadi anak yg solehah dan mampu membahagiakan mama n papa sampai bila2.

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

ALLAh dah aturkan yang terbaik buat hambanya....jadi banyak2 bersabar..
lya seorang yang tabah,teruskan hidup demi asya tersayang...

kak jue bangga dengan lya

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sedih plak lily baca ni..Moga lya tabah ye...
Alhamdulillah..Asya adalah Anugerah terindah buat Lya & Fain..Moga Asya membesar dengan sihat & menjadi anak yg solehah...

::NureeN:: said...

Nureen paham perasaan lya.. insyaALLAH lya, bykkan bersabar ya..

Cute Mum said...

sedih..
setiap wanita pasti nak melahirkan zuriat, tapi ALLAH lebih mengetahui dan telah merancang buat kita..
Semoga ada keajaiban akan berlaku sama serti kelahiran asya dulu..

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

jgn sedey2..kita kan ada...

alhamdulillah...syukur walaupun ada asya kann...

pedulikan pada yg dok ckp2 tu ye...

Mama Ema said...

sangat touching bila baca entry ini...dugaann lya sgt besar..syukur sangat diberikan zuriat yang sihat....

syawalsimpsons said...

sedeynyer sue baca...sabar la..itu semua dugaan yang allah nak bagi...dier tau hamba dier ni...org yang kuat hadapi semua tu...kalo BB sue kuar nnt...nak buat anak angkat pon ok gak..kikikiki

*azni* said...

menangis saya baca luahan lya..sesungguhnya lya seorang yang tabah,teramat tabah..dan semoga asya pun setabah mama nya nanti..sy doakan semoga Allah permudahkan segalanya...

Myluv - Syl said...

Sedih pulak syl baca ni.. apapun dear. U dah sangat sangat sangat bertuah.

amirah said...

moga terus tabah mendidik dan membesarkan asya..setaip yg berlaku itu ada hikmahnya..yakinlah dengan ketentuan Allah..

atIEsAyAnGkAmU said...

semoga lya tabah yea...
pasti ade hikmahnyer....

eB ezrin said...

eB blom share lagi beriter psl MRI eB ari tuh... sbb eB sebak...
u tc yer. asya mmg miracle..,. xoxo dari jauh :)

maszmadi said...

insyaallah, jika ada keajaiban dari Allah, ia akan hadir sekali lagi... yang penting lya bersyukur dengan anugerah Allah dan x putus doa kepadaNya yerk..

fazilzura said...

x mampu nak baca abis.. air mato dh bergenang2 dh ni kang banjir plak meja ku ni ..

banyakkan saba , insyallah jika dh tertulis ada rzeki lg.. Allah s.w.t akan bg , kite sebagai umat kene banyakkan bersaba key .. ni dugaan tuk uols..
zde rzeki kt situ , ada rzeki tang lain

Phat said...

bersabar ye..Allah itu maha besar dan setiap kejadian pasti ada hikmah nya

Fieza79 said...

setiap jalan hidup yg tuhan tentu kan tu ada terselit hikmah disebalik nya..mungkin bertiga adalah yg terbaik anugerah tuhan utk Lya dan Fain...?

rasp said...

memang tak suka bila sakit gigi..
serba serbi tak kena jadiknya...
baca ur entri tu, sebak rasanya...
takpe sis...
setiap kejadian ada hikmahNya, insyaAllah....

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

salam,
sedih baca kisah lya ni ...
semoga asya membesar jadi anak yang terbaik buat lya dan suami ....amin

aanie said...

Allah itu maha adil...insya-Allah ada rezeki lya kat bahagian lain....

bonda dadif aka akish said...

aduyaiiinyee....

sedey gile bace n3 nih...

apepon.....pasti ade hikmahkan..dan....

asya.....be a gud gal yah...

=)

sue zainun said...

sedih plak baca entry Lya ni..xpelah Lya, sorang pun soranglah anak..buat penawar hati Lya..semoga Asya sentiasa sihat& dipanjangkan umur supaya hati Lya sentiasa tenang dan hepi..insyaallah..
**tapi jika ada keajaiban lagi alhamdulillah..

MamaYatie said...

Lya, jgn sedih...
Allah maha mengetahui apa yg terbaik utk hamba-hambaNya..redha pada taqdirnya, pasti ada hikmah di sebalik semua ni

dakcik said...

sedihnyaaa bace..:(
sabo yek..dugaan Allah

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ...k.atie pon sedih gak baca kisah Iya nie...Asya pon dah memandai tuk menceriakn iya & HB.Semoga bahgia hingga ke akhir hayat.Aminnnn

Masya said...

sedih baca entry awak ni.. buat saya nak menangis... moga awak tabah yer.. kami pun masih bertiga.. harap² termakbullah jugak.. nak menambah anak..

Azian Elias said...

Sabar je Lya.. Itu sudah ditentukan ALLAH..Kita ni hanya perancang Semua dia yang tentukan..redha aje lah ye..

Azian Elias said...

Sabar je Lya.. Itu sudah ditentukan ALLAH..Kita ni hanya perancang Semua dia yang tentukan..redha aje lah ye..

NURULHANIF said...

sedihnya bc entry awk ni.. moga ada hikmah di sebalik ape yg berlaku.. harap awk terus tabah..

Zana Nordin said...

begitulah keadaan yg zana alami sekarang
tak sudah2 org sibuk tanya bila nak di tambah2...tp kita masing2 punya alasan utk itu
dan rezeki itu datangnya dari Allah

norhidana said...

meleleh air mata akak baca ntry awak ni dik... dpt akak rasakan kesakaitan itu... walaupun akak tak penah koma mcm kamu tp akak dpt rasa kan sbb anak akak ada masalah jantung berlubang...
betapa akak tkt utk mengandung lg, terlalu tkt anak2 akak nnti tanggung penderitaan atau kesakitan mcm aiyan anak akak...
walaupun dh 7bln tp aiyan tak mcm anak2 lain tp akak ttp bersyukur,aiyan ttp jd permata hati kami mama n papa nya...

anisalya said...

anak tu rezeki walaupun seorang kan? itu la penawar dan racun. semoga lya tabah hadapi setiap dugaan yang mendatang.

Tina Othman said...

sabar ye dear, kurang2nya ada juga permata hati kan daripada tak ada langsung

ieda said...

semuanya atas kehendak dia yg maha kuasa dik
sakit dan sihatnya kita atas kehendak dia .. lya jgn putus harap , berdoalah .. insyaallah kalau dia berkehendakkan lya akan ada zurit layie .. dia berhak dan lya kena kuat .. insyaallah

wanie amerie said...

lya,sabar yer..semua tu dugaan utk lya..
saya pun sama sperti lya,ank seorang & sdg berusaha utk tmbhkan ank lg..tp blom ada rezeki slps keguguran aritu..
semoga lya berbahagia lalui hari2 bersama dgn insan tersayang..

kasihredha said...

sabar ye...
at least lia dah ada sorang.
InsyaAllah ada rezeki nanti...amin :)

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Lya..

Sedeh baca n3 Lya nih.. teringat anak sulung anty, berusha selama 6 tahun.. Dpt sorang jugak..
Bersyukurlah Lya.. Ada asya.. InsyaAllah.. Ada rezki pasti Allah Akan makbulkan dalam apa cara jua.

midonz said...

Anak adalah kurniaan yang cukup berharga dalam meneruskan generasi kita.Gunakan nikmat yang dikurniakan itu dengan sebaiknya dan mohonlah kpd Allah agar keluarga anda diberikan kekuatan dalam hidup ini.Ujian Allah kpd hambanya adalah untuk menduga sejauh mana tahap keimananan kita kpdNya.Dari Dia kita datang dan dari Dia jua kita kembali.

el said...

ermm baru el tau stori lya ni
sebak n takut2 bc...
xsngka lya tempuh idup ini dgn cubaan yang maha hebat
alhamdulilah skrg ni bahagia bertiga
smoga lebih bahagia lagi ok

fiza said...

Sedih membacanya. Berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul...bertabahlah Lya. Dugaan dariNYA. Alhamdulillah...Lya & suami ada asya.

Cik Rose Cute said...

Sedih pulak membaca entry lya nie......mungkin ada hikmah di sebalik kejadian yg berlaku... Allah menguji Lya...Sebab Lya seorang yg sabar dan kuat....

wan nurul hezrina said...

mungkin ada hikmahnya..selalu preg test warna putih.lain ngan lya guna tuh.lawa kaler=)

alhamdulillah asya ada=)syukur=)

QUEEN of Heart said...

sedih sangat saya baca sampai menitis air mata..insyaallah, Allah telah megaturkan jalan yang terbaik untuk lya,suami serta asya.. ;-)

~izan~ said...

salam sayang lya. maaf dah lama akak tak dtg sini,lya rajin dtg blog akak tanya khabar. akak tak sempat sgt skrg nk online or bw..maaf yer lya.

akak terharu n sedih baca n3 ni.lya sgt tabah orgnya.akak kagum semangat kental lya dlm menghadapi dugaan ini.

bertiga pun syukur Alhamdulillah kan lya,kurang2 lya merasa menjadi seorang ibu utk seorang puteri yg sgt comel dan pandai.

insyaAllah mana tahu satu hari nanti ada keajaiban lg yg berlaku.Allah Maha Mengetahui segalanya....

jaga diri yer lya..kiss kan utk asya yg comel tu...

ct rahani said...

sedih baca kisah lya nih.. InsyaAllah ader hikmah yg lebih besar menunggu lya suatu hari nanti.. sabar ye dear..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

menitis air mata sy bc entri ini..


asya mmg satu keajaiban..

Lynn said...

Salam...

Lya...kuat sungguh lya...macam tu jugak asya...

Takpe...walaupun seorang sekurangnya Allah memberikan Lya peluang untuk menjadi seorang ibu..tabahkan hati..manalah tahu kuasa Allah kan..?

mama irfan said...

sedih baca luahan akak.... tringat jugak anak kat umah pegasuh.... menyesal setiap kali marahkan anak padahal dia x tahu pon mana salah mana betul...

AkmaFaizal said...

terharu baca..semoga Allah permudahkan hidup LYA..Amin

kayyana said...

lya, Allah Maha Mengetahui.. percaya akan takdir yg Allah telah tetapkan.. andai kata Dia telah tentukan lya akan hidup bertiga maka bersyukurlah dr hidup berdua.. dan jika ditakdirkan lya bisa mengandung semula sentiasala percaya Allah Maha Adil.. InsyaAllah..

Dieyna said...

air mata menitik baca entry ini..Semoga Asya tahu.. ada hikmah kehadirannya...

Puan Kutu said...

sedih baca entry nie.sekurang2nya lya diberi nikmat memiliki asya,permata hati yg sgt comel dan bijak..syukur kerana ramai lg insan diluar sana belum merasa menjadi seorang ibu..

lya memang tabah..semoga ketabahan itu lya bawa dalam diri sampai bila2..

bertiga lebih baik dr berdua..berdua pula lebih baik dari keseorangan..

lya ada asya n fain..mereka semangat lya.terus berjuang!

Myra Jay said...

Sabar bebanyak ye Lya, dugaan mematangkan kita..

Yg penting Lya kena jaga kesihatan..
At least ada Asya dan suami disisi, macam myra masih berdua hingga kini, tak tau bila akan diberi zuriat sendiri..

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (133) WEEKEND (108) in N.A.T.U.R.E (98) Kata HATI LYA (94) M.A.K.A.N.A.N (75) About Me (73) AIDILFITRI OR AIDILADHA (71) MyHappyFamily (70) INFO (67) MACAM2 ADA (57) Asya's School (56) Friend (56) M.E.M.O.R.Y (53) Sinopsis (51) CAREMONY (50) Ramadhan (49) DapurLyaBerasap (47) Shopping (47) Love IS Cinta (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Birthday (44) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) Jom Singgah (42) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) F.A.M.I.L.Y (39) My L.O.V.E (39) Check-Up (33) NuFF (33) CINEMA (32) D.I.A.R.I (32) Let's Eat (32) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (29) H.O.L.I.D.A.Y (28) Video (27) S.A.N.T.A.I (26) Tempat Makan Best Di Kemaman (26) Tempat Makan Best Di Terengganu (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) Beauty N Health (23) MamaAsya (23) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (19) Do It Yourself (18) Villafasyafrina (18) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) I care..U Care.. We Care (16) Novel (15) Artis (14) Bento Asya (14) Fotografi (13) Pregnant (13) mama+papa+fasya (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) Medical (11) TUTORIAL (11) fasyafrinatraveltales (11) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) KuMeowww (9) PETUA (9) DecobyLya (8) Idea Bento (8) Travel (8) Deko VillaCintaku (7) Parenting (7) Ulangtahun Perkahwinan (6) mama+papa (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Family Day (3) Lyafrina's Instagram (3) Public Holiday (3) Tempat Makanan Best Di Kuantan (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1) Mamalovefasyafrina (1)