Friday, February 24, 2012

Eksperimen DIRI

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Bertemu kita sekali lagi di hari Jumaat yang mulia.. Apa plan ari ni yer?? Pagi maybe ikut Fain g ofis jap lepas settle membasuh shawl & inner.. Petang lak tak tau nak kemana... Idea nak kemana biasanya datang on the spot.
Sebagaimana sabda Rasulullah, "Tiada seorang Muslim menderita karena kesedihan, kedukaan, kesusahan, kepayahan, penyakit atau gangguan duri yang menusuk tubuhnya kecuali dengan itu Allah mengampuni dosa-dosanya.
(HR. Bukhari).

Kenangan di ICu 2009.. Kalo x silap..time ni saya x dapat melihat dengan jelas..walaupun dalam pic ni adalah saya.. tapi.. pic ni bukan milik saya.. Pic dicilok dari blog Asha.. Walaupun..saya paling x suka tenggok muka saya bila time sakit..sebab nampak... burukkkk... Tapi saya xdapat elak untuk melihatnya.. sebab ianya akan sentiasa membuatkan saya berhati-hati & menghargai setiap peluang & kesempatan  yang ada.. Last masuk ICU tahun 2011... masa tu sepenuhnya bergantung pada mesin bantuan hayat.. Dan last di warded bulan 11 tahun lepas.. Untuk rekod 2012...alhamdulillah... hingga ke hari ini saya dapat melalui hari2 dengan baik.Sakit sikit2 tu biasa lah... Saya dapat rasakan perubahan besar lepas mencuba perubatan alternatif & menjalani pembedahan batin bulan 1 baru2 ni..

 Dan... pencapaian terbaik... walaupun saya tau apa yang saya buat ni ibarat bermain dengan nyawa sendiri n memberi risiko yang besar buat diri saya.. Tapi..saya lebih percayakan pada Allah Swt.. Untuk itu... saya merisikokan diri untuk x mengambil sebarang ubat yang patutnya saya makan hampir 30 biji sehari. Ubat tu saya makan sejak 8tahun yang lepas & perlu diambil untuk seumur hidup.. Tapi kali ni..berani sungguh saya mencabar diri saya.. dah hampir 2 bulan saya x makan ubat.. Mula-mula badan rasa lemah..tapi skarang rasa cam ok jer... Ekceli..kekurangan ubat tu dalam badan boleh membuatkan saya jatuh sakit dengan lebih teruk & mungkin membawa maut.. Tapi..berani sungguh saya bereksperimen dengan diri sendiri yer.. Saya percaya..ajal & maut semuanya di tangan tuhan. Dan.. paing dasyat... saya skip dari appoitment pakar dah beberapa kali gak..Hehe..confirm kena marah dengan doc nanti. Dan... appoitment untuk mata saya... patutnya bulan 7 tahun lps saya pergi..Tapi sampai sekarang saya x pergi.Ekceli..saya di suspek ada GLUKOMA.. iaitu... penglihatan yang akan hilang secara perlahan-lahan. Saya memang takut..sebab mata sangat2 penting..Tapi apakan daya..mungkin juga..saya terlalu kecewa dengan hidup ni?? Dan... hingga kini..saya xambil tau lagi pasal resul MRI awal tahun lepas.. Disuspek ada ketumbuhan dalam otak.. 

Ekceli..saya dah operate untuk buang ketumbuhan tu masa umur15 tahun,, tp... mungkin tumbuh kembali.. Jangan kata saya tak sayangkan diri... saya sayang sgt2 diri saya.. Tapi adakalanya... setiap ujian demi ujian yang diharungi buatkan saya lemah..buatkan saya tak tahan merasa sakit.. Lagi2lak sekarang..semua urat2 saya dah x berfungsi untuk dimasukkan drip.. Kat tangan..kaki..leher..semua dah hancur.. Tempat yang digunakan sekarang untuk masuk ubat melalui drip kat celah peha.. amat menyakitkan..lagi2 yang jenis drip kena potong untuk masukkan jarum branulla & dijahit.. Saya dah x tahan lagi..Sakit tu yang membuatkan saya makin lemah..  Jadi..buat masa sekarang biarlah..diri saya betul2 rileks n bertenang.. Sampai waktu saya akan ambil appoitment baru...walaupun tau..teruk la saya dibebel nanti.. Tak pe doktor... saya tetap akan SENYUM :-).... 

Sebenarnya saya tak suka tulis menda2 macam ni kat sini.. Tapi kadangkala..bila perasaan kita ni sarat dengan macam-macam perkara.. hanya ini mmpu meluahkan.. Walauapaupun...saya amat2 bersyukur kerana dikurniakan suami yang amat2 menjaga saya dengan sebaiknya.. Jangan kata dia x bebel kat saya.. dah berbuih mulut dia.. Tapi satu  jer ayat saya " Untuk kali ni..kasihankan saya".. Dan itulah hadiah y beharga dalam hidup saya.. 

Tuhan berikan saya kesedihan kerana pelbagai ujian & penyakit yang harus saya tempuhi... Rupanya... Dia..hadiahkan seseorang untuk menjaga saya dengan penuh kasih sayang.. Iaitu suami saya... Dengan kasih sayang itu... saya dapat menjalani hari2 dengan sempurna seperti orang lain. Dan lebih indah..dihadiahkan pula seorang bidadari untuk saya..iaitu ASYA. Dan... budak sekecil itu..sudah memahami tiap kali mama dia sakit. Paling menyentuh kalbu.. bila saya sakit.. dia akan datang dekat & peluk saya dalam linangan air mata... ayat yang menusuk kalbu dari asya " Mama..bakpe mama nangis..mama sakit ke"... Alahai... Makin sebak dada mama bila tengok air mata asya mengalir sebab mama. Apa2 pon..saya SENTIASA REDHA DENGAN KETENTUANNYA..SAYA IKHLAS MENERIMANYA SEBAGAI UJIAN DALAM KEHIDUPAN.. APABILA KITA REDHA... PASTI KITA AKAN DAPAT MELANGKAH DENGAN LEBIH TENANG.. DAN YANG PASTI...DI SEBALIK PENDERITAAN KITA.. MASIH ADA INSAN YANG LEBIH TERUK. Inyallah..semoga diri ini & rakan seperjuangan ku...INA IBU AQIL, EB EZRIN & ALIA HARYANI akan terus tabah untuk melangkah ke depan... Amin.

~~ entri ini ditulis sekadar memberi semangat untuk diri sendiri~~
senyuman.. pelega kesakitan :-)
1001 rahsia tersembunyi disebalik SENYUMAN itu

Sekian.... 
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

38 comments:

Lynn said...

Kuatkan hati lya...jgn fikir yang bukan2..orang yang berfikiran positif akan lebih berasa sihat...tapi takpe..muhasabah diri juga penting untuk menyedarkan kita tentang keagungan Tuhan...

sue zainun said...

sue mungkin baru mengenali Lya tapi bila sue baca apa yg Lya tulis sue tau Lya seorang yg tabah dan mampu menghadapi setiap cabaran dengan baik..bertahanlah walau adakalanya kdg2 kita seolah2 sudah berputus asa..dari jauh sue sekadar mampu memberi semangat..
**sakit gigi aritu dah ok?huhu baru teringat nak tanya :p

YaYaNsMuM said...

Insyaallah, Lya. Kita buat apa yang terbaik utk diri kita & juga keluarga kita kan?Be strong ya.Kita memang beruntung, antara ramai2 manusia, kita adalah insan2 yang Allah syangkan lebih sebab tu Dia duga kita.Teruskan semngat positif tu ya.

Oh!ye, Kat MM takde citer Beauty & the beast tuh.takde smbutan agaknya, tu yg diorg tk ambik citer tuh.*hampeh* huhu.

ieda said...

semoga lya terus tabah
semua dugaan ini adalah dari allah
bila kita sentiasa syukur dan redha dengan nya , kita akan dpt menerima setiap dugaan ini dengan tenang ..
insyaallah lya ..
ada ganjaran dari allah kalau bukan disini .. ;)

m.u.l.a.n said...

kita semua ni milik Allah & redha-lah dengan pemberiannya..

stay strog & tough..

rasp said...

syabas sis sbb tabah menghadapi dugaanNya....
i doakan u akan sembuh dan smoga u akan bertambah tabah disamping keluarga tercinta...

Aine Ainun said...

sebak sungguh saya rasa.lya,sy harap awk lebih tabah n kuat ye......

saya fahamm..bkan mudah nk laluinya...

kalo ble...junpala doktor ye....

Kakzakie said...

Ujian ALlah besar buat Lya... insya-allah satu hari jupa juga penawarnya...

amirah said...

moga terus tabah LYA..di setiap dugaan itu ada hikmahnya..

maszmadi said...

moga lya makin tabah dan sentiasa kuat harungi hidup ini demi fain n asya..

insyaallah, Allah sentiasa ada di sini kita..

mummY daniSha said...

lynafrina,

bole cuba rawatan alternatif..HPA atau darusyifa...cadangan syla..kdg2 ubat DR ni mostly drugs..kdg2 menyebabkan kita depends je pada ubat tu..mcm sy,semput dr kecik..dah setaun semput...macam2 ubat dr makan dah..last2 sy cuba rawatan alternatif.alhamdulillah..dgn izin ALLAH dah berkurangan...kalau awak nak,sy ada number fon pengarah hpa...boleh tanya dia ttg sakit kita.......apa2pun awak sgt tabah..dan sy doakan awak tabah..sy mungkin x setabah awak..ALLAH menguji mengikut kemampuan hambanya..sy doakan awak diberi kesembuhan dan kekuatan ya!

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

kuat dan terus kuat itu yang penting....kak jue sentiasa mendoakan yang terbaik buat lya...

norhidana said...

suke baca coretan awak nih... bt diri rasa lbh bersyukur... tp saya tau awak sorang yg tabah,sorang yg kuat...sbb kalu saya tak tntu dpt harungi dugaan sehebat ini...

semoga awak lebih sihat... juga semoga Allah lindungi awak...

Cho Zila said...

lya.. speechless tak mampu nak kata apa2 hanya doa yang akak kirimkan moga Lya akak diberikan kekuatan menghadapi semua itu...
bila sebut nama Asya, airmata akak terus mengalir.. entahler teringat kat anak2 akak pulak...

- GC - said...

bila sy baca ni, otomatik sy sedih. be strong ya. sy akan selalu doa kan awak cpt sembuh. semoga kita berpeluang tengok anak2 kita membesar depan mata kita. amin.

Totie@Tomy said...

moga lya bertambah sihat untuk suami yang tabah seperti fain dan anak yang cumel asha..

moga Allah sentiasa memberikan lya kesihatan yang baik..

S.U.R.I.A.T.I said...

lya, awak buat saya nangis!! :'(

Mama Hanim said...

semoga lya terus tabah jalani kehidupan di samping insan2 tersayang. Allah Maha Mengetahui.

bonda dadif aka akish said...

muge awak sentiase tabah....
dan...pasti ade hikmahnyekan...

=)

yg pasti asya same hubby awak..pasti bangga mempunyai isteri..dan ibu seperti awak..

ct rahani said...

semoga terus tabah lya.. memang menitis air mata sy baca entry lya nih.. betapa hebatnya dugaan utk lya & betapa tabahnya lya amat sy kagumi.. take care ye dear..

IntaNBerliaN said...

SEMOGA LYA bertambah2 tabah hadapi semua dugaan ni.. sebak baca bila asya tanya camtu..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

sebak baca tapi percayalah setiap kesakitan ituew tandanya Allah sygkan kiter dan terhapus dosa2 kecil...jgn putus asa....fighting dear

|| NaFiRaa || said...

Lya.. zura doakan agar lya akan terus kuat hadapi ujian ini.. bukan semua orang setabah lya.. zura sentiasa akan doakan lya.. take care k~

wanie amerie said...

YaAllah! berat sguh dugaan utk lya..
sbg seorang sahabat hnya perkataan 'sabar & bersabar' yg mampu saya katakan bt lya..
Btul kat lya ajal,maut semuanya ketentuan Allah..
Kuatkan semangat utk meneruskan kehidupan..jalanilah hari2 mendatang dgn penuh keceriaan bersama org2 tersayang..
I'll pray 4 u dear!
semoga cpt2 baik seperti sediakala..insyaAllah..

Ina Hashim said...

Lya,

akak doakan Lya sentiasa sihat samada dgn ubat atau tanpa pengambilan ubat...semoga Lya terus sihat dan dapat sentiasa menggembirakan Asha...Amin

dela said...

sedih la akak baca... apa2 pun semoga lya tabah hadapi cabaran hidup ini... kuatkan semangat untuk berjuang melawan pyakit.... amin

Izan Ishak said...

subhanalllah lya... izan kagum sgt dengan semangat lya yg kuat dlm melawan penyakit. betul...semuanya dah ditetapkan oleh Allah. izan doakan moga lya terus sihat n happy di sisi fain n asya...

eB ezrin said...

betol tuh , walopn kiter rs kiter nih diduger sampai rs cam x mampu lagi, tapi biler kiter tgk org laen, kiter jadik lebih smgt kan?
eB tau lya tabah sbb lyalah punca eB sentiasa senyum sampai luper eB pn sakit... hik3...
kalo boleh eB nk tgk asya, aqil, aerish & aed berjayer dlm hidup drg... aminnnnnnnnnnnnnnnnn....

tc yer lya. hugs :)

ps:x best la combine besday, sbb sumer sgt2 istimewa... aci x? ;p

Mama Ema said...

semuga lya terus tabah...hope akan diberi kesihatan yg baik...

Nazayiena said...

Semoga Lya tabah menghadapi dugaan yg Allah bg ini dan anggaplah Lya antara insan yg beruntung di muka bumi ini sbb t'pilih utk menghadapi kesakitan ini....

mamalieyna said...

eina baru 2 kali rasa skit bersalin pun dh rasa mcm serik sesekali..apatah lg lya..sakit yg hnya lya yg tahu mcamana..

hrp kekuatan sentiasa mengiringi lya~

Puan Kutu said...

kagum dengan lya..lya tabah lebih drp yg sy jangkakan..terus tabah dan semoga terus tabah, tabah dan tabah..:)

Zie said...

sungguh berat dugaan yg lya tanggung... mudahan Allah beri petunjuk agar diri lebih tabah dan redho ketentuannya...

semoga diberikan kesihatan yg lebih baik...

Salina@IbuAqil said...

Aqil x ada adik beradik lain..
Tp dia ada Asya.. Dia ada Aerish.. Dia ada Aed.. Dan lain2 lagi..
Warghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!
Ramainya adik beradik ALAMAYA Aqil..
Sama mcm ina..
Ina anak tunggal dalam keluarga..
Tapi ina ada kalian..
Kalian yg tak pernah putus mendoakan ina..
Kalian yg x pernah putus bagi kata2 semangat utk ina..
Kalian yg sudi hadir dalam lipatan kenangan hidup ina..
Kalian adalah sahabat dunia & akhirat..
Kita dilahirkan sebagai pejuang kan Lya..
Kita pejuang yang tak boleh mengalah selagi kita belum betul2 berjuang..
Kita kan istimewa..
Diamanahkan pada mereka2 yang bertuah..
Dan bertapa bersyukurnya kita dengan Anugerah Zuriat Allah swt buat kita..
Syukur Ya Allah!!!
Lya & eB!! Selalu Ina dengar korang kata "INA KUAT!!!".. ;)
Sebenarnya korang x sedar..
Kekuatan tu adalah dari korang jugak.. ;)
Kita kuat dengan cara kita sendiri..
Selagi kita bernafas bermakna kita kuat untuk teruskan perjuangan..
Dan bila WAKTU ITU TIBA..
Bukan bermaksud kita kalah @ lemah..
Tp bermakna kita dah berjaya sampai ke puncak perjuangan kita..
Love u all so much..
Take care & happy always!!!
;)

che mid said...

Pernah Che Mid cakap dgn suami, kalau saya sakit teruk, tak nak lama-lama sebab tak nak susahkan orang lain. Dan kalau jadi macam Lya pun, mungkin akan ambil tindakan macam Lya buat sekarang.. cuma kita saja yang tahu tentang diri kita sendiri.. apa pun, Che Mid doakan yang terbaik.. walaupun apa pun pilihan Lya..

anisalya said...

kadang2 kita kena guna cara lain juga. bkn bergantung pd hospital semata2. harap terus kuat semangat sbb ly a mmg kuat. kalau tak, yakkan sampai ke hari ni lya blh tgk fain dgn asya kan?

Dieyna said...

Tabah betul lya.. akak tau lya sakit daripada entri sebelum ni tapi akak tak thu lya sakit apa.. Ketenangan lya akan membantu lya mengurangkan kesakitan.. Senyuman itulah penambah semangat dalam memulakan hari2 mendatang...

rieda_ffya said...

Ptg ni terbace entri Lya ni..selama ni tertanye2 Lya sakit ape..walau msh byk soalan dlm benak sy..sy akan tau sendiri nnt..xperlu Lya citer.berat mata memandang berat lg bahu yg memikul..Sy mendoakan kesihatan Lya seikhlas nye,...tabahkan hati teman..jika terasa sakit..nangis le sepuasya...rintihle kepadaNya..dia yg menjadikannya...semoga Lya trus kuat,

KiSah HiDup KiTa :

My Girl (199) Asya's Story (133) WEEKEND (109) in N.A.T.U.R.E (98) Kata HATI LYA (95) M.A.K.A.N.A.N (75) About Me (74) AIDILFITRI OR AIDILADHA (71) MyHappyFamily (70) INFO (67) MACAM2 ADA (57) Asya's School (56) Friend (56) M.E.M.O.R.Y (53) Sinopsis (51) CAREMONY (50) Ramadhan (49) DapurLyaBerasap (47) Shopping (47) Love IS Cinta (46) PERISTIWA (46) H.A.D.I.A.H (45) Birthday (44) Photoshoot (44) Singgah Rasa (44) Jom Singgah (42) Blogger (40) C.O.N.T.E.S.T (40) F.A.M.I.L.Y (39) My L.O.V.E (39) Check-Up (33) NuFF (33) CINEMA (32) D.I.A.R.I (32) Let's Eat (32) XTVT (31) OFFICE GSSB (30) SPECIAL DAY (30) Asya's Friend (29) H.O.L.I.D.A.Y (28) Video (27) S.A.N.T.A.I (26) Tempat Makan Best Di Kemaman (26) Tempat Makan Best Di Terengganu (26) TenangJiwaBatin (26) Blog Cahaya Hatiku (25) I love ISLAM (25) Beauty N Health (23) MamaAsya (23) Isu (20) PLAYground (20) Throwback (19) Do It Yourself (18) Villafasyafrina (18) Jom Jalan-Jalan (17) My Hobby (17) I care..U Care.. We Care (16) Novel (15) Artis (14) Bento Asya (14) mama+papa+fasya (14) Fotografi (13) Pregnant (13) Membesar Bagaikan Juara (12) Papa Asya (12) Medical (11) TUTORIAL (11) fasyafrinatraveltales (11) Ganu's Word (9) Kata2 Hikmah (9) KuMeowww (9) PETUA (9) DecobyLya (8) Idea Bento (8) Travel (8) Deko VillaCintaku (7) Parenting (7) mama+papa (7) Ulangtahun Perkahwinan (6) L.U.C.K.Y (5) Ofismate (5) Family Day (3) Lyafrina's Instagram (3) Public Holiday (3) Tempat Makanan Best Di Kuantan (3) DIALOG (2) HOTEL (2) T.A.G (2) BekalMama (1) KamarBeraduFasyafrina (1) MY JOBs (1) Mamalovefasyafrina (1)