Monday, May 7, 2012

Kisah X-Ray Gigi

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Memang monday blues... Saya sedang mengalami fasa-fasa kebosanan..iaitu xde mood nak berblog. Bukan sebab xde cerita ke apa.. Maybe sebab hormon sekarang kurang stabil kot.. Bagi menstabilkan mood... tengok muka tenang si kecil ni..Buat hati terasa rindu sangat kat dia...

tenangnyer....
kenangan semasa asya berusia 6 bulan ++

 Hehehe.. Alang-alang tu, baik saya cerita pasal x-ray gigi aritu. Hasil x-ray tu, didapati gigi geraham bongsu saya tumbuh secara "Angular". Huhu...patutlah sakit. Dan appoiment dengan pakar di Hosp besar Kuala Terengganu pada 13/5/2012. Huhuhu..jauhnyer... Ingatkan nak ke spital kuantan senang. Tapi, memangdangkan saya ada masalah kesihatan yang serius, dentist suggest saya ke HKT jer, sebab pakar kat sana lagi power .. 

gigi geraham bongsu saya tumbuh secara Angular.
Jadi sebab tu kena melakukan operation untuk buang. 
Xleh buang macam biasa sebab dia tertanam ke dalam.

Memang saya takut & berdebar.. sebab apa2 je boleh berlaku semasa pembedahan tu. Lagi2 besar kemungkinan akan dibius penuh. Sebelum pembedahan, kena masuk ubat untuk elak serangan jantung melalui mesin dia dulu. Dan saya tak dapat bayangkan bila time nak cucuk drip nanti.. bagi sesiapa yang tahu kisah2 lama saya.. Urat-urat di tangan & kaki saya dah xleh pakai.. Semua dah hancur, sebab kesan ubatan masa icu & warded dulu2. Jadi..port terbaik hanya di leher & celah kankang.. Huhu..tang leher pon, last year x berapa berkesan dah... Dah la sakit. Kalo tang celah kankang lak, kena belah & drip dimasuk ke dalam & dijahit.. 

Memang saya rasa sedih, sebab ujian dalam hidup tak putus-putus. Saat saya mula merasai nikmat kesihatan, saya diuji dengan kesakitan macam ni. Walaupun sakit gigi tak serius, tapi sebab masalah kesihatan tu yang menjadikannya komplikated. Apa-apa pon saya redha... sebab tuhan masih ingatkan saya. Mungkin dia tak nak saya lalai dengan nikmat kesihatan yang saya perolehi saat2 ni. Apa2 pon.. saya redha... Sebab itulah kunci ketenangan & kekuatan saya selama ni.


Sekian.... 
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

54 comments:

ARMY'S WIFE said...

manusia terpilih...Allah sayang kamu

Rosidah Binti Muhamad said...

Ya Allah..sian nyer lya..muda lagi dah lalui mcm2 masalah kesihatan. Sabar yer..mgkin ini perkataan yg biasa didengar..tp saya doakan smoga semua akan berjalan dgn mudah dan lya akan terus sihat utk org2 tsayang..

Huhuhu...tak tahu pun ader kes gigi yg boleh tumbuh mcm tu..

izan mama mia said...

Betul kata army wife kat atas tu..Allah menguji hambanya yang sabar...moga Allah kuatkan lagi kesabaran lya..sebak baca kisah lya..

Imah Dinor said...

xpnah xray gigi..takut....nak cuci gigi pun takut...harap suma ok ye...

Kakzakie said...

Bagaimana Lya sekarang? Boleh makan nasi ke tak? Kakak doakan moga segalanya berjalan dgn baik...

.:Mama Dhia:. said...

semoga operation tu tak mendatangkan kesan mudarat..aminn..
itu bahagian lia..org lain pun ade bahagian masing2 nanti..

memang sakit kalo gigi tu tumbuh camtu..gigi lain akan tertolak, tu yg jd sakit tu.. pegi dentist due to gusi bengkak last month tak silap..
luckily gigi geraham bongsu sume kluar elok..alhamdulillah..kalo tak pun kene operate jugak tu..

syawalsimpsons said...

allah....sabar la ye lya...allah tu tau yang lya seorang hamba yang kuat terima cabaran dier...sabar la ye...akan datang ada nikmat yang allah berikan nnt...

eima said...

Allah hanya uji pada yg mampu menerima ujian ngan tabah dear .... awak insan terpilih ... kuatkan semangat ye ...

wlupun aku ngeri dgr cerita ni .... tp aku tau ko tabah ....

norhidana said...

aduhla Lya, bsr betul dugaan utk Lya yek.... walaupun utk org lain skt gigi tu bnda kecik je tp bnda yg serius utk Lya... akak baca pun dh rasa ngeri... dpt akak rasakan kesakitan nyer...

ieda said...

aduhh lya , akk baca punn akk risau lya .. harap lya kuat ok .. x tahu nak cakap macam mana .. tahu sakit ..

sakit tuu xz leh nak describe macam mana kan .. walau bagaimana sekalipun berat mata akk memandang berat layi bahu lya yg menanggung , doa dan harapan akk lya kuat ..
walau nampak remeh tahu ia sgt2 complicated buat lya yg x sihat nie ..

doalah banyak2 lya .. akk doakan juga dari jauh nie .. semoga semuanya selamat dikkk

Makbed said...

gigi bongsu makbed lom tumbuh. so saya masih remaja lagi. heheheheh~

noor said...

lya...sedihnya kaknor bc nih..tabahkan hati yer dear. kak nor doakan agr semuanya selamat. terasa sakitnya bila lya cerita nk kena drip kt celah peha tuh..ya Allah kuatkan lah semngat lya nk harungi ni semua

MamaYatie said...

tiba2 akak pun berdebar... :(
Semoga Allah kuatkan semangat Lya...
Semoga Allah permudahkan urusan Lya...
Amin3x......!!!

Lya Colours said...

aduhai seram. saya kalau bab gigi ni memang takut. takut kene jumpa dentist. huhu

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

hanya mampu mengucap biler ckp n3 ni...kesakitan yang Allah berikan inshallah kegembiran di akhirat nnt...be strong...moga di permudahkan segalanyer inshallah

LydSunshine said...

Sabar ye Lya. Harap2 semuanya akan okay insyaAllah.

Jo-Blogger said...

kena banyak bersabo ok.sy follow dan singgah.

.:fyzz:. said...

cian lya..moga tabah hadapi ujian hidup ya..
ok la..gigi dh di operasi kan..pasni tak dak la sengal2 lagi kan..maybe take time la sehari dua nih..:)

Neeza.Areef said...

Ya Allah..dugaan nya LYA..sabar byk2 semoga dipermudahkan pembedahan itu nanti

aanie said...

memang agak menggerunkan tapi sy percaya lya seorang yg kuat.....

semoga pembedahan gigi tu berjaya.....

QA's ~ mamapapa said...

insyaAllah..saya doakn yg baik2 saje utk awk ye...amiiinnnn..

celebration of love said...

Awak mmg tabah!

lelamaisara said...

Sabar ye..Allah itu maha adil...ada Hikmah disebalik kejadian tu...:)

Cik FaRiZaM said...

moga semua nye berjalan lancar.....bykkan bersabar .smua tu dugaan dr Allah.

sakit itu penghapus dosa....

moga pembedahan tu selamat...amin

mama_umar_maryam said...

Allahuakbar..hrp2 dgn operation tu blh sembuhkn ye..

ieja amieja said...

salam..
mmg ada kes mcm tu..adik ipar akk pun terpaksa operate sbb nak buang gigi tu..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

huhuh..seram jugak dengar..cma pun sakit gigi bongsu nak tumbuh..

lya..semoga semuanya berjalan lancar ye.. :)

Masya said...

saya pulak yg ngilu baca entry ni... semoga takde ape2 yer lya nanti.. harap semuanya dipermudahkan...

Kunang-Kunang said...

Salam Lya,

Jangan sedih dengan ujian yang Allah timpa pada kita. Itu tanda Allah sentiasa mengambil berat tentang kita.

Banyakkan bersabar dan kak ani doakan semoga semuanya berjalan dengan baik, InsyaAllah.

Che Rosliza Che mat said...

biasanya orang sakit nie Allah sayang....Semoga lya tabah menghadapinya...dan berjalan lancar operasi pembedahan nanti...Nanti lamalah lya tak berblog...blog nie nanti mungkin sepi...

maszmadi said...

subhanallah, moga lya tabah n moga semuanya selamat..... insyaallah ada sinar bahagia selepas ini. k

Azian Elias said...

Semoga u tabah dan terus tabah...ALLAH GIVES SHIFA' TO U DEAR...

m.u.l.a.n said...

stay strong..!!! moga semuanya dipermudahkan nanti & cepat sembuh..

ainnoraini said...

Macam2 jenis gigi ada sebenarnya yee..
Sabar yee...mudah- mudahan dipermudahkan segalanya...

Lynn said...

Lya kuat..sebab tu Allah beri Lya ujian tu..be strong dear..semoga tabah selalu..

mimie.. said...

ishk...sampai macam tu sekali??
semoga semuanye berjalan dan lancar..insyaAllah..

Eliss Mie said...

Semoga diselamatkan semua prosedurnya..berat bahu memandang berat lagi bahu memikul yer..

sue zainun said...

salam Lya..sue doakan semoga kehidupan Lya selepas2 ini bertambah mudah dan sihat sentiasa..janganlah ada sakit2 lagi ye..kalau demam skit2 xpela....harus kuat dan tabah ..:) insyaallah teringin sangat bertemu dgn Lya..so Lya kena jaga kesihatan tau supaya kita leh berjumpa..ok..hihihi

anisalya said...

ujian yg membuatkan kita sentiasa ingt Dia kan. 13 mei tu besday azfar.

Ren Din said...

Sye setuju. Allah sangat sayang kamu!
Apa2 pun kami doakan operation nanti berjalan dgn lancar. Dan sihat pun cepat2 je. OK =)

ct rahani said...

sabar ye dear.. hanya mampu mendoakan yg terbaik utk lya.. take care.. :)

rieda_ffya said...

sabar Lya...Allah sedang menguji.. SABAR BYK2 OK..

wan nurul hezrina said...

nurul lum buat lagi..ingat this week nak proceeds..nurul nyer type partial eruption..mesti sakit giloss.takutlah lya.

wan nurul hezrina said...

lya sabar ek..harap semuanya berjalan lancar

syiela said...

Bersabar atas dugaan ni ye... moga ada hikmah disebaliknya

Mrs.Izi said...

semoga semuanya selamat

Salmiza said...

baca je pun dah rasa sakit...
sabar eh...dugaan Tuhan tu...:)

Che Rosliza Che mat said...

Belum lagi lya...

Umie Naziera said...

subhanallah,bnyakkan berdoa..itu ja yg boleh dikata..akak lebh kuat dr apa yg akak sangkakan..insyaAllah =B
sya doakan yg terbaik untk akak

IntaNBerliaN said...

Ya Allah.. siannya lya.. dugaan betoi la.. mg ianya berjalan dgn lancar n mg lya tabah hadapinya..

Myra Jay said...

Lya pastinya seorang yang tabah, jangan mengeluh dengan dugaan kerana pastinya ada sesuatu rahsia tersembunyi dari Allah untuk Lya..

Sabar ye dear...

Nazayiena said...

Bila baca entry Lya nie pun Kak Nurul dah rasa sakit,harap Lya boleh menghadapi semua ini ya.....

fieda said...

Lya kena tabah la terima semua ni...mcm2 dugaan yg mendatang ye..sedih plk dengar..kitaorang sebagai kwn hanya mampu berdoa yg terbaik buat Lya..

iizza said...

eh kenapa urat kaki dn tangan xleh pakai ni..seram sy dengar..apapn tabah yer..InsyaAllah semuanya akan baik..banyakkn doa..