Wednesday, May 16, 2012

Pengalaman Blog Di Remove/Delete GOOGLE

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari esok saya tak dapat BW macam biasa.. Jadi waktu BW agak lewat sikit yer.. Sebabnyer, hari Rabu & Khamis saya akan bekursus di Kuantan. Kursus habis kul 5 petang.. So bertolak balik kemaman, samapi la dalam kul 6 pm++ kot. Jadinya.. dah malam barulah leh BW. Apa2 pon doakan semoga semuanya berjalan lancar yer.

Dan.. seperti yang dijanjikan.. saya nak share pengalaman blog saya didelete/diremove oleh google. Mau tak gelabah . Memang x tenang la.. Yelah..dah bertahun menulis....tiba-tiba tanpa hujan ribut ..tup..tup..blog di delete.. Aduyaiiiii... menangis tak berlagu time tu. Bayangkan..hampir 2 hari berada dalam keadaan x keruan. Sampai xde selera nak makan. Bangun je td..terus buka blog..kot2 ada magik.. Rupanyer..nonn ado... huk..huk.. sampai dah naik jerawat besar sebijik.. stress sangat2. Hialng punca.. Ye la..saya sgt2 sayangkan cerita-cerita kat sini & gambar2 jugak.. Sebab semua kenagan tersimpan kat sini.  

owhhhh... tersentap hati gua!!!

Tapi kebiasaannya kalo terjadi kes macam ni.. just klik pada link biru " I cant find my blog on the web, where is it" dan terus folo step yang diberikan.. 

Seterusnya..just claim blog dengan masukkan username & password.
Insyallah..dapat balik blog tu..


Tapi... lain yang terjadi pada blog saya ni.. Buat semua step ni pon tak jalan. Huk..huk..berkecamuk perasaan saat tu. Ingatkan dah xde harapan nak dapatkan balik. Lagi parah, bila akaun google pon telah disablekan oleh pihak google. Kiranya memang xleh buka terus akaun Gmail saya. Jadi sebab tu xleh login blogspot. Ok.. sebab pertama yang dikenalpasti ialah kerana "google suspek saya bawah umur".. Tak layak ada akaun gmail. So... nak buktikan saya send IC saya kat pihak Google.. Banyak kali saya send. 

Ok.. saya bertawakal ajer la.. Dan seperti yang di war-warkan tahun lepas... Sesiapa yang memiliki blog & menggunakan email selain GMAIL akan di delete. Kalo last year, ramai sangat yang kata tipu la.. main2 la..macam FB nak tutup dulu. Padahal, ada mention kat blogger buzz pasal ni nak tahu leh baca SINI dan SINI. Jadi sesiapa yang menggunakan acc yahoo dll selain gmail..cepat2 bertindak ye. Jangan jadi macam saya. Ok, citernya macam ni.. pada awal penubuhan blog ni, saya memang menggunakan email yahoo untuk login. Sampai lah satu saat, blog saya ni dah overlimit untuk upload pic.. Jadi memang dah xleh nak upload pic dalam entri. Nak buka blog lain sayang... so penyelesaianya just tambahkan author blog ni( Boleh rujuk SINI - TUTORIAL UNTUK TAMBAH AUTHOR). Boleh tambah sehingga 100 author kalo x silap. Jadi untuk email ke-2 saya memang gunakan Gmail. Tapi kesilapan saya kerana saya x delete acc yahoo..  Jadi sesiapa yang pernah gunakan acc yahoo untuk login blogspot, cepat2 delete acc tu & tuko pada gmail. Boleh je ikut step cara untuk tambah author tu. Jadi berhati-hati ye...

Dan selain tu... sebab-sebab blog diremove/didelete google kerana terlalu banyak link didalam kotak komen. Jadi berhati-hati buat semua yang selalu anjurkan segmen/ga... Kerana Google mengangap link terlalu banyak dalam kotak komen tu adalah spam. Jadi, saya cadangkan sesiapa yang nak anjurkan segmen/GA wujudkan blog khas untuk contest/ga... Tapi yang ni saya keliru.. pemahaman saya 2..sama ada link yang diletakkan oleh pengomen dalam kotak komen kita link secara terus. Maksudnya... tekan direct pada tulisan komen tu terus direct ke url tersebut. Atau pon link jenis yang meninggalkan add url saja. Selain tu pastikan kotak komen kita bebas spam.. Jadi untuk keselamatan, sebab tu saya gunakan komen moderation, kalo spam masuk boleh dilete terus. Selain senang nak detect kalo ada blogger2 yang tinggalkan komen di entri 2 lama.. ianya jugak memudahkan saya untuk berkunjung balas.Boleh tgk sini turtorial ni untuk setting comment moderation. Tapi, ada gak info yang saya baca, jika kita banyak tinggalkan url kita kat coment box blogger lain google anggap kt membawa spam.. Jadi sesiapa yang suka join ga & segmen tu kena berhati-hati.

Sesungguhnya...saya tak pasti apa yang saya kongsikan disini benar atau salah. Apa2 pon mohon petunjuk semua untuk membetulkan apa yang yan x betul. Sebab apa yang saya kongsikan disini berkaitan dengan apa yang berlaku pada blog saya & hasil pembacaan. Gigih search punca blog diremove. Dan alhamdulilla..setelah  hampir 2 hari..akhirnya blog saya kembali seperti sedia kala.. Cuma..apa yang terjadi pada blog saya ni, boleh la dijadikan sebagai iktibar.. Selama ni tak kena kepala sendiri..bersenang lenang je..Bila dah kena ..baru tahu... Huhu.... Kalo sekadar masukkan step macam biasa untuk claim blog xpela... Ni kes macam saya, semua tak jalan. Tapi, hasil usaha mujur berjaya gak akhirnya. 

Ok...sape sayangkan blog ??? Cepat-cepat ikut step kat bawah ni.. If blog memang x dapat diselamatkan...sekurangnya ada backup bila blog kita memang didelete selamanya... Ok..caranya senang ajer 

TUTORIAL UNTUK BACKUP BLOGSPOT

Klik DASHBOARD--> SETTING-->BASIC-->BLOG TOOL--> EXPORT BLOG

Boleh save dalam pendrif atau mana-mana tempat yang dirasakan selamat.  Ianya dapat melindungi semua entri2 beserta komen2 kita dari mula berblog. Sekurangnya kalo blog kita memang x dapat diselamatkan.. Boleh backup balik di blog baru dengan folo step di atas ..just last step tu pilih IMPORT BLOG. Dan kesemua entri2 serta komen-komen kita selamat. Kecuali coding2 layout blog,memang burn la.. Saya tak kisah sangat..yang penting entri2 serta komen2 tu selamat. Bagi saya ianya amat beharga.. Jom kawan2.. selalulah backup blog kita yer.. Kata orang sediakan payung sebelum hujan..

Sekian sedikit prkongsian daripada saya., Harap emnjadi iktibar buat semua. Saya mohon ampun maaf andai banyak typing error & keterangan yang berbelit. sebab saya memang tak reti nak cerita & saya just terangkan  apa yang saya faham.. Apa2 pon..sebarang persoalan yang tak faham leh tinggal kat komen ye..Insyallah kalo mampu saya akan menjawab semua persoalan tu.

Sekian.... 
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

66 comments:

Deru Ombak said...

Salam Lya..

Sejak akak terdelete semua N3 Sebulan lepas, skarang ni lepas publish jer terus backup/export N3..

Rosidah Binti Muhamad said...

T.kasih lya kerana berkongsi pengalaman kat sini..al maklum ar baru ber blog jd masih byk yg tak paham. Cuma pernah jd sekejap tu ari time on melalui note. Pas dah sms no code dah holeh on balik..
Ok lah skg nak buat backup lg...

Anonymous said...

Ishh fieza dh mula seram sejuk dgr ni lya..xpat baca dgn puas apa yg lya share kt sni sb pki hp je ni..mmg blh trjadi ye mcm tu blog di remove google aduh sesedap rsa dorang nk remove, kmain pnt kita mengarang uwaa..esok pg2 nk bt step2 tu..hrp2 smpat..tq Lya

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam lya...terima kasih atas penerangan yg detail ni...sebagai panduan bagi kengkawan yg blognya kena REMOVED...

Umie Naziera said...

thank god,tenkiu sb share..sgt3 berguna..kalau jdi mcm niyh mmg dh tau nk buat apa

Imah Dinor said...

xpenah tdelete.pnh ada prob. tp nasib baik ada nureen nasir tu tlong eokkn...

Salmiza said...

pengalaman yg sama dgn kite..blog diremove...mcm tu la gayanya... klik aje link biru tu pastu terus ikut step by step.. alhamdulillah boleh dah skrg...

tq share about backup blog tu...kite nak try la...:)

mummY daniSha said...

hurm..sy guna emel yahoo..tp bile try nak tukar pada gmail,die kata x bole guna gmail pulak..heran huhu

Gieyana said...

Nice entry..saya dh migrate ke domain but still guna hosting yg sm..before migrate tue guna I'd yahoo. Then pass migrate Google kasi ID google but sy minta tukar using login ID yahoo..diaorg allowed..:)

iizza said...

kena baca lagi ni bagi faham betul-betul..^_^

thanks for sharing ya..

Kunang-Kunang said...

Lya,

Seperti yg kak ani pernah cerita pd lya, blog kak ani pun baru2 kena removed juga. Google minta no telefon. Sebab sayang kak ani berilah no fon. Lepas tu google hantar sms berikan verification code. Baru boleh buka balik blog tapi tak tahu apa sebabnya. Nampaknya kena backup jugak ni.

Terima kasih lya.

a.samad jaafar said...

info yg cukup berguna nih..sesiapa pun mungkin akan terkene kan..

mamalieyna said...

HUHU...SERAMNYE KALAU JD KT EINA..BUNTU..BUNTU...

LYA FORMAT BARU NI, EINA GODEK2 CARI EXPORT BLOG TAKDE PULAK..SAMPAI KT BASIC JE.. HUU CAMNA EH?

m.u.l.a.n said...

thaaaannkkss for sharing... kena buat ni...

LYAfrina said...

TO ALL :

tenkiu for sharing yee...
saya x sempat lg nk bls komen satu2.. insyallah..balik kursus nanti saya akn cba bantu mana y saya tahu.. apa2 pon.. y penting backup dulu yer...

Myra Jay said...

Thanks Lya syer pasal ni, mmg sangat2 berguna :)

Mcm kes blogger kita DIAH blog dia kena hack thn terus dia deactivate, kesian dia..

Myra risau gak jadi kat Myra sebab myra still guna akaun hotmail utk login blogspot.

Ada cakap hotmail tu under Google gak takpe..

rieda_ffya said...

thank lya...sy bace satu2 tok blogsy.. maklum le sy org baru..mmg byk x pandai...tp sy pakai akaun yahoo gak ni...

Masya said...

takut juga kalau jadi kat saya.. saya ni dah lah rabun it huhuhuhuhu.... tq sharing.. saya pun akan berwaspada.. sbb suke join GA sekarang...

LydSunshine said...

Bhaye jugak join2 segmen ni kan. Tapi apa2 pun selamat la blog ni boleh dpt balik. Saya punye akaun pun yahoo. Heheh.. Malasnya la nak tukar2.

KhaiRin : anies said...

sy da kena jg sekali dulu.. pastu sy try buat ikut kepala sendiri iaitu x cilok mn2 entry atau dlm kata lain kopipes n uplot pic dr simpanan sendiri..bukan amik dr google,,, alhamdulillah so far berjalan lancar..

sueshe said...

time kasih sbb share..
xpenah tau pon sebelum neh..

aanie said...

kwn opis penah kena camni....google ckp dia bwh umur..kna send ic...

tp sb tu blog persatuan dan baru je lagi blog dia tu, sy suruh dia create blog baru je....hehe....

amirah said...

info yg sgt2 berguna ni lya...saya ni masih guna acc yahoo ni..emmm

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Blog Lily pun dulu pernah kena Remove...mmg cuak rasa...

Thx for sharing Lya...tak pernah backup lagi ni..nnt nak buat...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam lya..tq for sharing..
x abes baca lagi.nak sambung baca jap lg..info berguna ni..

|| NaFiRaa || said...

memang tension kan kalo blog kena delete.. zura pernah kena jugak.. tapi lepas bg no telefon pastu aktifkan balik email.. trus boleh bukak balik.. memang hilang arah jek time tuh..:)

Wanieys said...

thanks LYA sharing kt sini...mana tau nanti2 jd pa2 boleh rujuk sini hehehe

۞ s.m.i.l.e ۞ said...

bahaya ni.. sayapun gunakan yahoo... hmmm

dhiera said...

yke kak? naseb baik boleh dpt balik kan~

Daddy Ziyyad said...

Salam perkenalan :)

Thanks sudi share banyak tips, banyak tutorial, amat amat berguna...especially part boleh tambah author tu..Baru saya tau...penting jugak, sebab saya jenis suka tepek gambar dlm blog :)

Eh, awak duduk di Kemaman ke? Hari Ahad lepas saya ada di sana...macam biasa, kalau saya jalan2 ke KT, mesti saya singgah ke Kemaman, sebab nak makan roti bakar kat Hai Peng kopitiam tu..heheheh..

Citarasa Rinduan said...

kalau nak tahu ayulah insan pertama bergelar blogger y kena remove hujung tahun lepas.. serius gelabahhhh


alhamdullilah.. semua dh kembali mcm dahulu. tahniah

izan mama mia said...

tq lyaa kongsi..dulu gn yahoo gak..bla tak boleh buka...mmg kecut perut..rasa seebu sangat..bg no phone..terus tukar google..n selalu tukat pasword...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

bagus sgt2 perkongsian nie. amat detail.. ila nak jenguk cara tambah autor tue

Dieyna said...

Bagus info lya.. bukan lya je cuak tetapi akak pun cuak bila klik link lya takdapt. hehe

Izan Ishak said...

izan pun pernha jadi sekali dulu... bila baca pengalaman lya ni rasa cam seram sejuk je. apapun entry lya ni mmg boleh dijadikan rujukan utk masa depan. thanks for sharing ye lya...

IntaNBerliaN said...

alhamdulillah.. nsb baik dpt blik blog ni kan...

sy pun kne buat backup ni...

pasal spam url link tu kan.. sy rs link yg warna biru tu.. bila klik direct ke link tu.. sy pnh tbaca psl ni sblm ni..

fieda said...

nasib baik semuanya selamat...mmg tak lena tido kalau kena gini..

NurMisnan said...

backup file blog 2 kali setahun sudah memadai..

::NureeN:: said...

nureen pernah jd thn lepas... mmg cuak abesss... mcm2 cara nureen godek akhirnya berjaya :)

Nens Collection said...

thanks lya..nens nk backup cepat2 neh..;)

Neeza.Areef said...

dulu ada buat back up pstu lama x buat lg...

Tina Othman said...

salam lya

dulu penah kena jugak, rupanya sebab lama tak check email, lepas bukak email & aktifkan dia, baru dpt balik blog

Cik FaRiZaM said...

sy pernah gak jd cmni....alhamdulillah ok lg....mcm ada org hack pon ada... so kene la wat backup

Syima Emi said...

dulu saya pernah terdelete entry.. nasib baik dapat balik semua entry2 tu semua...

kalau kes blog remove ni tak tahu la.. mesti panik jugak..

ieda said...

sukee sgt2 ngan penjelasan jelas dari lya nie .. insyaallah , ralit akk baca .. ;)

izla said...

tak tau pon pasal backup entry tu..thanks for sharing :)

jangan give up untuk berblogging k!!

ct rahani said...

tq lya.. good info.. sy pun lum tukar lg email sy nih.. :)

ct rahani said...

pasal komen tu klu x nk wat moderation comment leh jugak rasanya..letak sapa2 yg ader blog je leh komen kiter.. dulu sy pilih anyone can comment, pastu byk giler spam.. lepas dah tukar hanya utk Register User jer terus ok.. x de spam lagik.. pendapat sy je ni.. x tau la betul ke x.. :)

norhidana said...

tq Lya sbb share.... semoga boleh jd panduan kalu terjd pd akak nnti

dakcik said...

gud info..TQ lya..=)

tp sy salu jd kes xckup kuota utk uplod gambo..adeh tensi jek kdg2..

Mamamya said...

terima kasih share info ni...akak dulu pun penah kene remove blog tp ikut step yg mudah tu alhamdulillah blog dah dapat semula...

sama mcm lya masa mula2 buka blog dulu akak guna email yahoo tp masa kecoh2 pasal acc gmail tu akak terus tukar....

mmg hilang arah bila blog hilang ni kan...mujurlah lya dah dapat semula blog ni.

Azian Elias said...

kena letak N3 ni dalam favorite lah.. kalau apa2 boleh refer.. THanks..

Nazayiena said...

Tq Lya share pasal blog kena delete nie,sapa x sayang blogkan....

MamaEma said...

info yg sangat berguna bg siapa yang terkena..

Fai Shaklee said...

tak pernah tau pun blog boleh kena delete. JANGANlah terjadi pada blogku. mau nangis 7 hari 7 malam... huhu

MulutPayau said...

blog akak pun pernah di rmve..nasib baik dapat balik..itupun dgn bntuan seorang kawan..susah betul coz akak jenis yg tak pndai nak buat itu ini...

Ena said...

ena pun pernah alaminya tp bak kata lya la.. step yg mula2 tu je dah ok balik.. tp mesti mati kutu jugak kalo jd kes mcm lya kan.. nasib baik dah dapat balik.. ye lah. segala suka duka dikongsi dalam blog..

ieja amieja said...

salam lya..
sebelum tu akk pernah kene remove..akk off terus..n.time bukak mcm tu jg..off jgk ..bila kali ke bape ntahakk bukak blk ada dah blog akk...btw terima kasih share info ni ye..

eda_ej said...

tq ye sbb cite psal mende ni.. boleh jadi rujukan untuk orang lain..

Che Rosliza Che mat said...

Hari tue pernah jugak kena...tapi cik google minta no telefon jer...Thanks for sharing lya..

anisalya said...

thank you for sharing.

mama aini said...

thanks share info ni..

Melati Qistyna's Mummy said...

Dh lama gak akak x backup blog, kalo ilang matik la... Hehehehe

Deqla manjew said...

haihh.. mcm2 la kan.. deqla nk back up la..tp kena download yer?? thanks for sharing dear... :)

dyabunga said...

dya dh pernah..tapi nasib baik dulu dya buat backup..mmg menangis lah masa tu..huhuhu

Rozi Talib said...

assalamualaikum...bila baca entri awak ni...sy nak share...pagi tadi blog sy diremove google.... geram tul...sy dah hantar pun lisen sebagai proof...tgk la dalam 2 atau 3 hari ni...ok ke tak blog sy tu..harap2 ok la... terima kasih atas perkongsian sangat bermanfaat...