Friday, June 1, 2012

Kronologi Hidup

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Selamat bertemu di hari Jumaat yang mulia ni. Saya baru nak BW ni. Kelmarin x sempat, sbb balik kerja je..badan mengigil.. Rasa x sihat sangat. Pagi ni lak.. saya xkemana-mana... x ikut pon Fain ke ofis dia. Kat entri kelmarin, ramai kawan yang bertanya.. Masing terkejut bila saya ceritakan yang saya koma semasa mengandungkan asya. Dan ramai yang tertanya-tanya rupanya.. Ok..meh saya citer sikit.Iyelah..bagi kawan-kawan yang baru mengenali saya.. memang lah xtahu kisah-kisah lampau kan.. Terutamanya yang baru kenal di tahun 2012 ni. Sebab tahun ni, entri2 saya penuh dengan keceriaan & kebahagian berbanding tahun-tahun sudah... banyak yang emosi...kisah keluar masuk spital. Ekceli kalo dulu... dalam sebulan wajib warded... Last saya masuk wad bulan Nov 2011. Tapi time tu saya memang masuk ICu dan di intubate ( bergantung penuh pada alat bantuan hayat). Selepas bulan 11 tu, saya ambil keputusan untuk cuba kaedah tradisional. Alhamdulillah... tuhan perkenankan... Memang saya beransur sihat. Dan...saya juga makin berisi.. hampir 10kg naik.. 

Saya sakit sejak tahun 2000 masa tu umur 15 tahun. Tahun tu saya disahkan mengidap ketumbuhan dalam otak. Tapi syukur alhamdulillah... pembedahan tu berjaya. Dan time tu gak..doktor kesan kelainan pada jantung saya. Masa tu baru lah tahu, saya juga mempunyai masalah injap jantung berlubang (MVP). Sampai lah lepas tunggu keputusan SPM.. saya sakit.. Kali ni sangat2 teruk.. hingga seluruh badan lumpuh.. Satu persatu nikmat kehidupan saya hilang.. Mata kanan saya pon hilang penglihatan..dan akhirnya.. anak tekak saya melumpuh. Bayangkan diusia 18 tahun.. saya kehilangan segalanya. Saya x mampu bercakap pon.. Masa tu, kehidupan saya amat teruk. Ketika itulah Fain muncul dalam kehidupan saya. Time tu, kalo saya nak apa-apa hnya menulis pada kertas. Tapi syukur alhamdulillah..setelah 3x mengambil air tulang belakang yang effectnya saya tanggung hingga sekarang.... saya mula menunjukkan petandan +ve. Masa bersetuju mengambil air tulang belakang...semua menyalahkan mama saya. Katanya x sayangkan anak. Tapi semua orang tak tahu.. mama saya selalu menangis mengenangkan nasib anaknyer yang satu ni. Betapa dia bersabar menjaga saya waktu tu.. berbulan di hospital. Hasil daripada ambil air tulang belakang tu, doktor sah kan saya mengidap sejenis penyakit saraf. Dimana...kebiasaannya sel darah putih merupakan antibodi... & melindungi badan. Tapi dalam kes saya... sel darah putih telah menyerang semula sel-sel badan & melumpuhkan semua sistem. Jawapan doktor... memang x de harapan nak sembuh. Kalo adapon satu dalam sejuta. Sekali lagi dunia saya gelap... saya bersedih & terus bersedih.. Sampai satu tahap... saya tetapkan dalam hati..saya ingin menjadi satu dalam berjuta itu. Tapi saya xtau macamana. Memang perit...macam-macam cara saya berusaha. Akhirnya menunjukkan perkembangan +ve apabila.. jari kaki saya mula memberi respon. Kalo saya nak cerita sampai ke tahap saya boleh mendapat semua diri saya sekarang ni.. Memang panjang. Sebab bayangkan saya terpaksa mulakan dari awal.. sebagaimana kanak2 mula berjalan... bercakap... begitu juga dengan saya.

Selain itu, awal tahun 2011...saya disuspek mengidap tumor otak (tahun 2000 dah buang) .. tapi sayangnyer... setelah 2x membuat MRI... semuanya tak berjaya.. sebab xleh masukkan sejenis ubat... untuk apa saya xtau. Sebenarnya...kesemua urat-urat untuk cucuk2 jarum di tangan saya dah hancur. Semua reject. Begitu gak kat kaki.. Sekarang... saya banyak bergantung pada leher kalo nak cucuk apa2.. Memang sakit! Dan itu pon dah x bape boleh pakai.. urat mula reject.. sampaikan kat ari & celah kankang akhirnya menjadi tempat untuk drip.. Tapi xtau la nape... time nak buat mri aritu... sampaikan x berjaya nak buat semua tempat.. Ujian sungguh la.. Dan..sampai sekarang saya tak tahu apa status diri saya. Lagi ujian...lepas keluar ICU bulan nov 2011... doktor suspek saya mengidap GLUKOMA.. Dimana penglihatan akan hilang sikit demi sedikit.  Patutnya...dah lama saya kena jumpa pakar mata.. Tapi sampai sekarang surat tu tersimpan..dan saya memangx  jumpa pakar. Date appoitment pon dah berbulan lepas.. Ntahlah... bukan x sayangkan diri.. kadan2 macam dah x sanggup nak terima apa2 berita lagi. Dan... saya pon dah hampir beberapa bulan x jumpa pakar & xsentuh langsung ubat yang patut saya makan hampir 30 biji sehari. Ye... saya bergantung pada ubat tu seumur hidup untuk survive,, SEUMUR HIDUP ! Cuma beberapa bulan ni...saya memang x makan terus.. memang merisikokan.. Tapi kuasa allah...see...sampai hari ni alhamdulillah... sihat jer. Kalo dulu..tertinggal sikit ubat.. confirm... tak sedarkan diri. Atas pengalaman semua ni.. jatuh-bangun-jatuh-bangun.... saya percaya.. setiap individu boleh sihat... Asalkan...kena kuat...redha.. dan dalam hati..mesti ada satu azam. Paling penting..mesti mencuba & selalu berdoa. 

Saya sakit dah hampir 12 tahun.. bayangkan sepanjang tempoh tu... saya sampai hilang nikmat kehidupan tu.. Masa saya banyak di hospital.. Sampai lah waktu membesarkan asya.. saya banyak tinggalkan dia, sebab saya dihospital. Itulah sebabnya dia terlalu rapat dengan papa. Tapi dengan saya pn..dia sangat2 rapat.. dia pon dah memahami keadaan mamanya.. Dia banyak menyaksikan...bila mama dia sakit. Setiap kali ambulan datang rumah untuk bawa mamanya. Dia jugak selalu dah pandai menangis bila tgk mama sakit. Ye..saya cukup pedih melihat kanak-kanak seusia asya yang merasai kesedihan untuk mamanya, Sampaikan sekarang..saya memang xleh nangis depan dia.. mesti dia akan nangis & peluk saya... Sebab dia ingat saya sakit. Padahal..mamanyer ter-emo layan drama tv. Asya pon selalu kata... nak jadi doktor... sebab nak ubat mama. Syukur.. setelah 12 tahun hilang nikmat..tahun 2012 benar-benar membuatkan saya happy.. Sebab..bayangkan dah lama saya lupa macamana nikmatnya untuk makan...sebab dulu memang saya xleh makan..xde selera. Tahun ni..saya benar2 beselera..sampaikan berat dah naik 10kg ni. Saya dh x peduli semua tu.. asalkan saya sihat & menikmati kehidupan ni.. Sebab selama ni hidup asyik penuh dengan kesedihan. Saya benar2 bersyukur kerana diberikan kesempatan ini. Walaupun begitu..hari2 yang saya lalui ttp dengan debaran..sebab kita tak tahu hari esok. Harapnya... Allah swt terus kekalkan nikmat yang saya perolehi hari ini hingga ke akhir hayat. Saya ingin bahagia bersama semua insan2 yang amat saya sayangi.

Ni kenangan saya semasa koma dulu. Bersama-sama saya, asya lah yang juga berjuang untuk hidup dalam perut mamanya. Ok..ini satu2nya kenangan saya ada. Macamana leh dapat gambar ni... Ekceli.. lepas saya sihat & sedar koma.. Fain yang tunjukkan pic ni. Memang saya terkejut & x nak tengok mulanya. Fain ambik guna hp dia je.. Laju2.. sebab dalam icu mana blh ambik gambar. Kebetulan lak... nurse tinggalkan skejap Fain dengan saya. Ada orang yang melawat saya time ni, rakam video.. Tapi mujur...nurse perasan & terus didelete depan nurse. Tak lama lepas ni, saya di trensfer ke ICU kuantan sebab keadaan kritikal. Memang mengantung penuh pada mesin bantuan hayat tu. Kalo cabut...0-0 laaa. Lepas sedar koma pon..masih bergantung pada mesin tu.. sakitnya..hanya tuhan yang tahu. Dan... tahu tak..betapa ajaibnya kehadiran asya... Patutnya memang asya terpaksa digugurkan untuk selamatkan nyawanya.. Tapi kuasa Allah, kerana tendangan dia telah menyebabkan saya tersedar dari lena yang panjang & membawanya kemuka bumi ini. 

Waktu lepas dilahirkan... hanya gambar ni yang ditujukkan oleh Fain pada saya. Asya kena duk kat wad khas..n dipantau . Begitu gak dengan saya.. di wad asing & dipantau. Seluruh tubuh saya memag penuh wayar & mesin ubatan. Sehari selepas melahirkan asya...saya x sedar diri..Seluruh tubuh membiru. Masa tu..masing2 ingat saya dah x ada. yela..saya kan x boleh bersalin normal... tapi kuasa allah... kepala asya keluar sendiri waktu tu... dan hanya sekali push.. Tapi memang asya senyap je..kata doktor..tu kesan ubat., jadi baby mengantuk kot. Saya cuma cium sekejap je lepas bersalinkan asya.

Ini adalah hari yang membahagiakan saya.. setelah sekian lama..akhirnya kami berjumpa. Masa ni memang sedih sangat. Masa bawak asya dekat ke katil saya... memang terlalu sebak. Ya Allah..saya sangat tenang melihatnya.


Dan hari ni.. siapa sangka..saya mampu hidup sebahagia ini. Siapa sangka saya mampu memeluknyer erat. Asya sangat kuat... kekuatan mamanya datang daripada anaknya. Semasa dalam perut dulu.. asya selalu mengelupur tiap kali doktormemasukkan sejenis ubat tu. Ubat tu memang sakit sangat. Kesiannya anak mama. Kalo diberi pilihan.. mama memang x nak asyalalui semua kepahitan & kesakitan tu. Saya tahu..setiap kali saya sakit dulu..asya turut merasa sakitnya. Tapi..itu semua ketentuan.. sebab Dia amat sayangkan kita asya. Tahun ni dah hampir 4 tahun saya melihatnya membesar di mata. Syukur... siapa sangka...HAPPY ENDING :-)

~ saya menulis semua ni .. bukanlah untuk meminta simpati..melainkan ingin berkongsi pengalaman hidup ~
ada yang bertanyakan..pasal kisah kelahiran asya.. ekceli ada.. entri pertama yang saya tulis di blog adalah kisah kelahirannya.. Inilah tujuan utama berblog... menyimpan banyak kenangan buat asya.

Sekian.... 
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

77 comments:

Nyue said...

nyue mayb blogger yg bru singgah disini...semasa mbaca entry ini..airmata sy mengalir...sungguh tabah akak menghadapi hari2 dlm kehidupan ini...sy sgt kagum dgn akak...rs xmampu nk trs menbaca...

baru siap mengupdate entry terbaru http://nyueyien.blogspot.com/2012/06/apa-petua-elak-kucing-buang-najis.html

Gieyana said...

moga awak senantiasa kuat menghadapi ujian Allah..
B strong k...insyaallah, as friend,akan sentiasa doakan kesihatan awak..:-)

eima said...

subhaallah ko mmg tabah dear ... hanya tuhan tahu derita kau ....

beruntung nye kamu sbb dtg suami cam fain yg sgt menyayangi & faham keadaan ko .. terima seadanya dgn penuh cinta.... seribu dlm 1 ...

aku doakan ko semakin sihat ...dahn terus sihat ....

Orked said...

Sedih bacanya..dulu orked pnah baca perjalanan hidup lia..mmg sedih, hnya Tuhan yang tau bagaimana Lya rase...

Tahniah! smgat lya mmg kuat dan asya semakin besar dan semakin mgerti tentang mamanya..kekuatan mamanya..kekuatan untuk dia juga..mmg sedih bile tgk anak mnangis kan..sayu & pilu rasenya hati..

Smoga Lya terus kuat & ceria melalui hari2 yang indah bsama Asya & Fain..

..::SangRatoo::.. said...

sedih baca blog Lya kali ni...Allah itu Maha Penyayang..moga Lya ngan Asya akan kuat menempuhi hidup ni bersama²...moga semakin kuat untuk hadapi cabaran akan datang ok :)

norhidana said...

ya Allah Lya, tiap kali akak baca kisah hidup Lya akak msti nngis, masa baca ntry ni pun akak nngis... betapa sedih sayu sume ada... betapa Lya ngn Asya betul2 berjuang utk hidup, betapa kuatknyer Lya ngn Asya menghadapi semua kesakitan itu, akak btul2 kagum... akak doakan semoga Lya sentiasa sihat didalam lindungan Allah

AnneRaini said...

besar sungguh dugaan lya.. Insyaallah jika diizinkan tuhan, Lya akan terus dpt menikmati kebahagiaan... Semoga Ly terus tabah dlm mengharungi ujian ini.

Farra Dhelina said...

Salam lya..

fra tau.. dn semua org..lya seorg pmpn yg sgt2 kuat dan kental semangat nya.. ;)

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

lya,
awak mmg seorg yg tabah & terpilih diuji olehNya..
ikhlas sy ckp.. sewaktu arwah ayah sy duk ICU aritu, sy berdoa setiap masa moga2 ada keajaiban berlaku sepertimana awak wlpn Dr ckp harapannya sgt tipis.. gelap dunia sy dgr statement itu, dlm hati x putus2 doa spy Allah mempermudahkn segalanya..
x sanggup sy tgk arwah bergantung dgn mesin, diberi ubt tido dlm keadaan koma.. sumpah, x sanggup sy tgk arwah menderita mcm tu.. x pernah sy tgk die terlantar sebegitu..
Alhamdulillah, wlpn umurnya x panjang tp saat² terakhir nyawanya dicabut takde sbrg kesakitan sy tgk. Malaikat mengambil nyawanya dgn lembut sekali, Alhamdulillah.. sy redha dgn ujian ni..

semoga awak terus tabah lya..

|| NaFiRaa || said...

Walaupon zura dah baca kisah lya beberapa kali.. tapi hati zura tetap terasa sayu untuk sekian kalinye.. mengalir air mata.. kalo zura di tempat Lya.. adakah zura setabah Lya.. huhuhu..

moga lya terus kuat dan tabah yer...

Kakzakie said...

Kakak sebab dah mengikuti sejak N3 pertama Lya so kakak tahu Lya memang wanita pilihan Allah berikan ujian dan tunjuk pada org lain yg kekuasaan Allah melebihi segalanya...

Moga terus kuat utk melawan sakit itu... ubat kena juga makan Lya...

Kella said...

ya lya..
memang dari dulu kita mengagumi lya.. dan takkan pernah berhenti untuk mengagumi Lya..
bertuah dapat kenal dengan lya walaupun di alam maya..
lya adalah antara kawan kita dari awal berblog sampaila sekaragn... =)
terima kasih..=)

Sidratul Muntaha said...

salam lyna
I've been your silent reader lama dah..
sementelah dari keluarga yg melarat..
lebih suke baca kisah2 orang yg diuji Allah dan jdikan panduan dan pedoman hidup..

ade jugak tinggalkan komen..
klu perasan la...
but prefer to read and read only..

semoga Allah berikan kita seribu kekuatan seiring dengan Ujian yg DIA berikan..
jazakallah...

Nazayiena said...

Semoga tahun 2012 nie akan memberi kebahagiaan dan kesihatan yg lebih baik buat Lya....

Qhaifa Nur said...

besar dugaan dan ujian buat Iya...
apa-apapun sejak mengenali Iya baru akak tahu hidup ini bukan selalunya indah...sokongan hubby dan anak tersayang kekuatan Iya kini...

tulisan akakpun dalam blog untuk titipan hidup akak dan famili, itulah kenangan diri kita...

moga hidup Iya sentiasa dirahmati olehNYA...

Misz Mieza said...

Ya Allah! Besarnya dugaan ko Lyani.. Serius aku tak tau langsung yang ko tak sihat sebab zaman skolah dulu aku tengok ko nampak sehat jer.. Sedih, sebak & insaf baca entri ko kali ni..

Aku doakan semoga Allah sembuhkan ko dari segala penyakit & berbahagia menempuhi hari2 mendatang dengan insan2 tersayang.. InsyaAllah..

lelamaisara said...

Lya...menitis air mata akak bace N3 ni...Alhamdulillah Lya masih berpeluang jumpe Asha...

Semoga kamu berdua sihat2 aje ye....

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

saya tak pernah jemu baca kisah lya..
lya memng seorang yang sangat tabah..semoga ALLAH akan mempermudahkan urusan lya sekeluarga..

note:setiap kali baca entri lya ni mesti air mata saya tak stop menitik..sesungguhnya terlalu banyak nikmat yang telah ALLAH kurniakan pada saya sekeluarga..

Cinta Misteri said...

Tersentuh hati. Terima kasih krn brkongsi & CiM mula sedar betapa sgt beruntungnya krn tdk diduga sbgini. U sgt strong, so melangkahlah sejauh mana yg kamu mahu, peluang Allah berikn sgt brharga.
CiM doakn agar u & asha sejahtera slalu dsmping lelaki yg bnr2 syg pd kamu itu...

CtAyue said...

salam lya.. sebak ayu baca kisah lya dan betapa kuatnya perjuangan asya dan lya.. lya memang seorang yang tabah dan kuat.. semoga lya akan terus tabah.. Ayu suka tengok lya dan asya yang senyum happy tu.. moga lya terus sentiasa sihat dan dilindungiNYA selalu..Amin.

Lily@MamaZaraZareef said...

lya..thanx sharing cerita awak ni yek..sebelum ni mmg tak tau kisah sakit awak except yg awak koma time peknen tuh..mmg kuat sungguh lya menghadapi dugaan Allah ni..semoga terus diberi kekuatan dan kesihatn utk melawan penyakit seterusnye membesarkan puteri kesayangan ye ..insyaAllah

Azian Elias said...

akak dah baca N3 lama2 u tu.. akak mmg salute lah kat u.. very tough...akak ada amik sikit yr aura. itu sebab agaknya sakit akak cepat beransur sembuh..

h4ni3 said...

semoga hari2 mendatang akan lebih membahagiakan... kan lya?
:))

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

berat hati org membaca lagi berat orang yang sakit ...subhanallah sungguh hebat derita yang u tanggung but ai salute u x mudah give up...doc tlg mengubati IA tapi DIA tentukan segalanyer...selagi bernafas kutiplah sebyk mana pahala dan bahagia....IA di akhirat nnt ada gembira yg menanti setelah menderita selama ni

Incik Puan Ubirebus said...

YA ALLAH..TABAHNYA AWAK..SAYA TERHARU AND NK MENITIS AIR MATA BACE ENTRY NI..KUAT SGT KAMU...

SETIAP ORG ADA UJIAN MASING2..WALAUPUN SAYA TIDAK DIKURNIAKAN MASALAH YANG BERKAITAN KESIHATAN,TETAPI UJIAN DIRI SAYA SEKELUARGA JUGA AMAT PERIT BG SAYA TAPI SAYA PERCAYA ALLAH HANYA MEMBERI UJIAN MENGIKUT KEMAMPUAN HAMBANYA..

SEMOGA KAMU SIHAT SELALU DAN BAHAGIA BERSAMA KELUARGA..

:: Riri-Fatieha ::~ said...

Ya Allah, tak sangka berat sungguh ujian yg akak terima. Dan akak sekeluarga tabah menghadapi ujian ini. Syukur, akak dah kembali sihat. Berdoa bnyak2 kak, supaya akak akan terus sihat dan boleh tersenyum mcm skrg. :)

Myra Jay said...

Lya-berat sungguh dugaan Lya, tp Lya sangatlah kuat dengan semua ni..

Betul ujian dari Allah adalah untuk menguji hambanya dan Allah tahu hambanya mampu menanggungnya..

Dan terbukti Lya memang mampu..

Afasz said...

ya Allah....
sungguh berat dugaan ...

Alhamdulillah awk dapat tempuh ...
sedih la bc.... >_<

Moga awk diberi kesihatan yg baik & moga berbahagia ke akhir hayat....

amin

KhaiRin : anies said...

sy sendiri, kalu d tmpt lya..ntah cm ne..skt perut sket da rs nk melaung..

shima wibowo said...

lya sgt kuat dan tabah...semoga lya dan keluarga senantiasa di berkati & di beri kesihatan oleh Allah sbt...sgt terharu membaca kisah ini...:(

Lynda Che Lah said...

BW dan terjumpa blog ini..Allah itu adil kan..Ujian yang dia beri hanya utk insan terpilih..1st time dtg sini n lihat gambar terlantar tu..baca dan terus baca hingga nampak gambar terakhir yang tersenyum ceria tu..betapa anda kuat dan tabah..semoga anda terus dikurniakan kesihatan yang baik dan kehidupan yang indah...

MamaEma said...

besarnya dugaan lya kan..ALhamdulillah Lya semakin sihat,,dan akak doakan agar Lya akan shiat dan lebih sihat bersama suami dan anak tercinta...

LydSunshine said...

Lya, tahniah sebab berjaya harungi semua dugaan tu dan jadi satu dalam sejuta. Kisah ni sangat-sangat memberi inspirasi. Saya baca entry ni dengan rasa yang sgt terharu dan kagum pada kuasa Allah. Semuanya kerana Dia yg menghendaki.

Saya pun kagum dgn Fain. Sebab dia suami yg baik. Kalau jumpa masa umur 18 tu, maksudnya masa tu Lya dah sakit dan dia tetap cintakan Lya? Mmg hebat cinta dia. Nanti cerita plak cemana jumpa berkenalan dgn Fain. Heheh. Saya tak abih2 nak beri tugasan kat Lya.

munna said...

saat tgk gambar asya lepas dilahirkan kak munna dah tak boleh tahan air mata ni dari mengalir.... betapa kuat dan tabahnya lya untuk melawan takdir.... kak munna doakan Lya akan terus melihat Asya membesar sebagai yang Lya inginkan....Insyaallah

♥ ...mummy SHAKIRA...♥ said...

Lya...skali lgi,sy sgt kagum semangat Lya...mengalir jee bila baca entry Lya...minta izin kongsi kisah Lya dlm entri sy nnt...

semoga Lya & Asya diberi kesihatan yg baik dan berbahagia bersama keluarga yg tersayang. :)

salwana nordin @ che'wa said...

berat mata memandang berat lagi bahu memikul..

bertabahlah wahai hati..

semoga ada sinar bahagia dikemudian hari..i'Allah :)

Intan Payung said...

Ya Allah..berat sungguh dugaan awk..sy selalu merasakan dugaan saya maha hebat..tp klu sy ditempat awk..sy pun tatau sy mampu utk melaluinya atau pun x..semoga awk trus tabah n kuat demi asya yg comey..kekuatan seorg ibu adalah pd anaknya..

Salmiza said...

semoga tabah lya... semua orang ada dugaan masing2...cuma cara aje berbeza..tp lya sgt tabah orangnya bila baca n3 ni..

Aku Ibu Muda said...

Ya Allah...tabahnya kamu.... tabik spring!

So, I learn sumthing today... setakat diuji berjauhan dgn suami , dgn anak2 ni... jgn nak rasa down cepat sangat. Ada yg lagi teruk diuji dari saya rupanya.

Tq darl for writing this entry ^_^

Mamamya said...

terpaku kejap masa baca n3 ni...klu ikutkan akak mmg masih baru m'ikuti kisah lya cuma seingat akak dulu2 penah sekali akak singgah ke sini baca n3 ttg lia baru baik sakit (klu x silap ada kene mengena dgn penyakit glukoma...klu akak silap maaf yer sbb dah ingat2 lupa)

mmg x salah klu akak kata akak kagum dgn semangat lya.fain n asya...bukan mudah melalui dugaan ini...hanya org yg berjiwa kental sajer yg mampu menghadapinya....

akak doakan lya akan terus sihat (selamanya...insya'allah.amin) teruskan cekalkan hati n kuatkan semangat...

..::..aRe-Na..::.. said...

sedih walaupun baca bkali2 kisah lya...tapi diakhir kesedihan..akak tabik la kat lya..sbb lya tabah,kuat...segala ujian lya lalui dgn tabah...perit mana pon yg lya hadapi di masa lalu lya..akhirnya Allah berikan insan2 yang menyayangi lya
dgn seikhlas2 nya...akak doakn lya sentiasa sihat...bahagia disamping asha & suami...insya-ALLAH.....aminnnnn

m.u.l.a.n said...

stay strong & tough... moga hari2 mendatang akan terus disinari kebahagiaan dgn penuh kasih sayang & yg utama rahmat Ilahi..

kasihredha said...

terharu...semoga sentiasa ceria bersama asya

Chic Na said...

lya, awk memang sgt bertuah & istimewa. kuat ye smgt awak. salute lah. moga kebahagiaan ni kekal sampai ke syurga. :)

selamat berkenalan ~Cik Na~

anisalya said...

dugaan untuk lya kan? tapi mmg lya kuat semngat. tambhan pulak dgn adanya fain yg stia menemani. insyaAllah... semoga lya terus dikurniaan kesihatan yang berpanjangan.

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Setiap kali baca kisah Lya ni..lily pasti rasa sebak...Moga Lya terus tabah & sentiasa bahagia bersama keluarga tersayang...

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

Lya adalah insan terpilih...Lya juga bagi inspirasi buat YM untuk terus bersemangat membesarkan anak seistimewa Yayan. Terima Kasih Lya kerana jadi inspirasi buat YM.Keep Strong dear!

|shuhadaothman|TM said...

Salam sis Lya. 1st time dtg sini. Sebak bce entry sis. Semoga sis and asya sentiasa tabah dan kuat.

Salam kenal - shu :)

Yana Libra said...

Alhamdulillah akak dah makin sihat..moga akak sihat selalu ye lepas ni..moga akak, suami akak dan asya hepi2 selalu :)

you deserve to be happy! :D

iizza said...

bagai satu keajaiban.. semoga sentiasa diberi kesihatan yg baik selepas ini..aminn

ieda said...

insyallah lya, allah akan sentiasa bersama lya, diberikan lya kesempatan ini utk bersma asya, banyakkan lah berdoa dan terus berdoa agar lya lebih kuat demi utk bersma asya dan fain

Akk tahu lya kuat, akk dan semua sentiasa berdoa utk lya, berat mata memandang berat lagi bahu memikul, dan seberat mana dugaan dari allah buat lya, syukur kerana allah masih memberikan lya kesempatan ini, u have to be strong kerana masih ramai diluar sana yg lebih teruk penderitaannya dari lya .....

♥ Cmª shIemª ♥ said...

alhamdulillah..lya mmg 1 dlm sejuta..
tabah :) insyallah cma doakan kebahagiaan lya berpanjangan..

Aine Ainun said...

Saya x penah jemu baca kisah lya dari dulu lg, biarlah panjang mane pon, saya setia membaca..sbab byk pngajaran yg saya dapat....

Ye, hdup perlu dteruskan, kita berhak bahagia, saya sentiasa doakan kesihatan lya....

Semoga lya terus tabah n kuat...
Insyaallah, segalanya Allah rencanakan dgn baik...

Aine Ainun said...

Saya x penah jemu baca kisah lya dari dulu lg, biarlah panjang mane pon, saya setia membaca..sbab byk pngajaran yg saya dapat....

Ye, hdup perlu dteruskan, kita berhak bahagia, saya sentiasa doakan kesihatan lya....

Semoga lya terus tabah n kuat...
Insyaallah, segalanya Allah rencanakan dgn baik...

9n0L4 said...

mental awak sangat kuat. tambah lagi, doa ibu awak pun mungkin menbantu kan. mcm familiar je muke, keje mane ehhh? ;)

Che Rosliza Che mat said...

sedih baca blog Lya kali ni dugaan lya memang kuat...Allah itu Maha Penyayang..Apa yang yang berlaku ada hikmahnya...Semoga Lya Terus Tabah Menempuh dugaan bersama Asya..

wan nurul hezrina said...

nurul dah baca kisah lya mmg dr situ nurul tergerak nak kawan ngan wanita setabah lya..kalau nurul tak tahu betapa sukar..semoga Allah memberkati kamu anak beranak n semoga asya menjadi insan yang cemerlang=)

mamazana said...

salam lya... semoga lya sentiasa sihat agar dapat melihat asya membesar. ameen.

mama aini said...

assalam lya..kebelakangan ini mama on-off dgn sakit lambat lawat lya..ehem lya memang seorg yg tabah & kuat semangat..semuga Allah lindungi lya ..amin..

CT said...

besarnya dugaan Lya, semua tu rancangan Allah..dia lg tahu apa yg terbaik utk kita semua...tabahkan hati :)

Fai Shaklee said...

ujian Allah tandanya DIA sayangkan kita.. doa fai semoga kebahagiaan sentaiasa bersama akak dan family dari saat ni sampai bila2 pun... amin... ^__^

kayrul-shah said...

syukur alhamdulillah..thn 2012 lya semakin sihat....

siti norsarah Aminuddin said...

aduhai...setiap kali masuk blog ni mesit rasa nak baca kenangan lya mengandungkan asya...

mesti menangis kalau baca..tapi tetap nak baca.. :)

smeoga sihat selalu

akma said...

assalamualaikum,

sediynye saya baca kisah hidup Iya.. sangat tabah orangnya... moga Iya diberi kesihatan yang baik dan sentiasa ceria bersama keluarga..

fantaghiro ms said...

Saya doakan lya & fain + c comel tu..:-) sentiasa berada di dlm kerahmatan dan keberkatanNya Yang Maha Esa. Lya memang kuat! tabik spring kat Lya. Bila baca entry lya ni..saya ada semangat untuk berjuang..menggapai impian saya..walaupun sebelum ni de kala saya rasa macam dah putus asa. InsyaAllah..jaga diri baik2 ek.

~ iezza ~ said...

Sedih bila saya baca entry kisah akak.
Akak memang seorang yang kuat semangat.Saya ingin jadi sekuat akak untuk teruskan hidup dan dalam apa jua rintangan.
Semoga akak terus kuat demia insan yg kita sayang.

noor hidayah shafiee said...

haiii... sy seorang wartawan dari majalah kesihatan terbitan utusan( majalah iSIHAT)... sy tertarik dengan semua cerita dan pengalaman suka duka yang puan dah lalui... jadi sekiranya puan sudi untuk berkongsi cerita boleh hubungi saya hidayah di talian 0102201078 atau kol saje ofis utusan untuk bercakap dengan saya (hidayah wartawan iSIHAT) 038926 2999

noor hidayah shafiee said...

>Salam puan Lya, saya wartawan kesihatan utusan karya.

>saya begitu tertarik dengan pengalaman suka duka yang puan lalui.

>jadi saya rasa kalau ada kelapangan masa kita boleh berjumpa dan bercerita dengan lebih panjang lebar.. mana tau semua yang puan lalui ini boleh memberi suntikan semangat pada masyarakat.

> saya tinggalkan no telefon untuk puan hubungi
0102201078 ( hidayah)
no telefon ofis utusan karya
038926 2999

> harap sangat kita boleh berkongsi cerita.

QA's ~ mamapapa said...

Lya mmg sgt kuat....mcm tak prcaya je bila tgk Lya skrg dgn Lya yg dlu..moga Lya terus kuat,dear :)

Mrs Lurve said...

ya allah sayu betul baca cite nie, pelbagai dugaan yg lya hadapi..ternyata Allah itu Maha Penyayang..

Jendela Hati said...

sebak baca kisah lya nie... antara dugaan idup... moga sentiasa kuat ye utk insan tersayang terutamanya suami n anak... kisah lya nie bole jd satu motivasi buat sy jua dlm meniti idup sndiri...

nabila azmi said...

my eyes dah bergenang bace entry nih..akak kuat tau....insyaallh...

Fifi Nadhrah said...

tak jemu bace entry2 sis.. terharu sgt..

semige asya jadi doktor nanti.. dapat jage mama..

sal-nurbeena said...

syukur Alhamdulillah

Ibu Lala said...

Syukur alhamdulillah. KeranaNya jugak kita dapat bertemu walaupun di alam maya.

Tihara said...

Ya Allah, sedihnya akak baca entry ni dik..alhamdulillah, Allah kurniakan permata hati yang comel buat kamu berdua..
take care lya :)

Cik Puan Eka said...

hai kak lya. Belek2 jumpa entry ni.Tabah dan kuatnya akak.

Eka pon tgh mengandung ni. Org yg sihat ni pun kdg rasa tak terdaya ditambah dgn keje jauh2 ngan suami.

Baca ni rasa semangat pula.