Thursday, July 26, 2012

Ku Mahu... T.A.P.I... Ku Takut

 Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Salam 6 Ramadhan.. Semoga kawan-kawan semua terus bersemangat dalam menyempurnakan ibadah puasa. Anggaplah, ianya Ramadhan terakhir supaya kita dapat manfaatkannya sebaiknya. Ok la... baru je permulaan puasa.. dah sibuk-sibuk nak main bunga api. Hehe..apa kan daya.. anak daraku ini asyik desak papa dia suh beli bunga api.. Lagi x beli lagi tu la pot pet tak berhenti mulut tu. Lepas dah solat, layanlah si dara ni.. So, semalam tertunailah impian di hati.. Tapi... tapi apa ye???

Asya terus tersenyum bila nampak papa dia tunjuk bunga api ni. Apa yang lucu nya, sibuk dia panggil mama dia.. " Mama.. cepat la ikut asya maen bunga api.. Mama ambik la kamera.. ambik gambo adik maen bunga api"Mama berkata dalam hati " ^%&%&$^ ayoyoyoo ini budak... amat mengerti mama mu ni.!"

hahhh ambik.. muka kemain semangat nak maen bunga api. 
Tengok orang main..nak jugak dia ni

Kisah bermula... 
sebelum main tu bukan main semangat & eksited lagi

Bila dah pegang sendiri.. terus keras macam patung

Bila dia tengok api bunga api tu makin menaik.. dia dah mula takot-takot..
dah cakap.. " asya tak nak maen"

Perasan tak mulut asya tu..
tu dia jerit "takottt"

Sumpahhh... asya dah tak nak maen bunga api..
ngeh..ngeh.. kelako betul anak mama ni.. Masa belum main kemain semangat..
Bila dah sampai masa.. lemahhh semangat... Tapi ok la.. lg pon asya ada problem kesihatan gak, bila sedut asap tu..mulalah terbatuk-batuk. Lepas ni kita main pasang2 lilin je ye..

Eyh.. anak korang dah mula main bunga api belum???


Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

79 comments:

Cendol said...

hati hati main bune ape tu..kene bunge takpe jgn kene api..heheh

Ummi Iman said...

Takut pula.. Mmg kuatkan bau asapnya.

Chic Na said...

laa baru try sekali dah tak nak main? kena ajak kawan2 sekali kot. baru meriah. mesti dia seronok.

cik na pun teringin nak main bunga api. hehe..

izz iizza said...

takut rupanya ya..hihi..

anak sy x bertanya pun nih..x ingat dh kot kt bunga api..;)

Nad @ MamaZN said...

zakwan dah start main dah...
tp papazakwan cucukkan bunga api tu pada batang kayu panjang
maknanya takde la dekat sangat api tu / asap tu kena muka...

lawak la asya ni..
tp bagus jugak..
pasni takyah main bunga api dah..
hehe

Asyiqin Haulisah said...

kdg2 saya jugak suka join the club main bunga api. ngidam nak main. hehe.

Tina Othman said...

hihi agaknya tgk org main mcm best je kot, sekali try yg tak suka tu

Aisy Nasiha said...

comelnya dia ni... nak main tapi takut, ok juga mcm ni, taklah nati asya ni curi2 main sdiri...mcm tu lg risau kan?

kak tini (umialya) said...

blum lg, si kakak kata kitakan baru berpuasa, tak perlu lagi main bunga api, untung gak, kalu tak seakan kita bakar duit je, sayang (dasar si ibu kedekut, hihihi)

Mamamya said...

blm lg lya...tpsmlm damya dah mula m'rengek minta baba dia belikan pelita & bunga api... ;) tunggu dah masuk minggu ke-2 pose nnti kot baru nak belikan.. (harap2 mamanya masa tu x b'salin lagi...heheh )

lelamaisara said...

Alesya tgok org main pernah la....kalu main tak pernah bg lg....hiii kecil lagi,bahaya...

Huu...asha ...bgus jugak takut....heee kalau tak asyik la nak bunga api tu...bahaya tau...kecil2 jadila kawan kalu dah besar nanti jd lawan plk...kan kan

ieedaz @ mama_isha said...

Seronok nye asya... mane dpt stok bunga api ni hehhe :-)

~Sweet Honesty~ said...

bkn stakat bdk2,saya yg tua bangka ne pun main jugak bunga api tau..hihi

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

bestnya..kalau balik kampungboleh main bunga api ngan adk :)

Deqla manjew said...

hihi.. naseb bunga api...jgn bg main mercun sudah la..huhu...deqla takde ank, so belikan bunga api utk ank2 buah jew...

mamalieyna said...

hehe...kalau arif sure sama cam asya gak..excited mula2 jer, pastu takut..ekeke.. belum beli lg bunga api la lya..

CtAyue said...

hehe.. comel asya camtu..teringat masa adam raya tahun lepas, mula2 camnilah jugak..takut dan kena tolong pegang.. tp bila dah dtg berani dia tu, tak dibaginye kite pegang sekali dah.. tak beli lg bunga api sbb tak ternampak lg..si kecik sy tu dah mintak dah tau nk bunga api.. :)

Rosidah Binti Muhamad said...

hahaha..kelakau ar asya nie..memula semangat pastu dah tak nak.. Takpe ar syg kasi mama dan papa yg main utk asya..huahahahaha

norhidana said...

hehehehe... agak2nyer dia suke tgk org lain main, hepi2 je kan... dia tak tau mmg camtu kalu main bunga api... eheheh tkt lah api tu terkena tgn... asya2...

etiey.com said...

comel. kalau eysraf... tahu nak 'bom'. hahahha... bon tu mercun bawang/ mercun baling. hahhah tak mencabar langsung :P

lieyalatif said...

kikiki...mcm mia mija mase baye asya laa lya...penakot...wat penat je lieya beli banyak2...sudahnye aku yg main tau tak hahaahahaha.....

Masya said...

belum mula main lagi hihihihihi.. anak saya lagi suke main mercun pop pop

Allene said...

anak saya belum... ihihihi :)

syawalsimpsons said...

kikikiki...takut si asya erk...

rieda_ffya said...

hahaha..cam berjanji laks..Ifiya pon dpt bunga api mlm td..poksu dia bagi sekotak..tp dia blom nak main lg..

Masz Sidek said...

hehehe... sy belum kawin kak.... jadi belum ada anak...
sbb tak de budak2 main bunga api... kita adik beradik yg dah BESO ni... buang tabiat g main bunga api... hehehehe... ;p

amirah said...

hihihi..asya takut memula je..nanti dah ok. blom lagi. takde jumpa stok lagi

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

hahaha comey jer dia main bunga api tue....weols summer mmg budaya kt sini main bunga api...setiap negeri sure ada show bunga api ala2 waktu new year tue

Salmiza said...

awalnya main asya...sama la ngan opal..takut nak main tp disuruhnya kite plk yg pegang...

Deq's Qienz said...

budak² cmtu lah..sama la cm cik Qhayra..tak larat cakap..hukhuk.

Deq's Qienz said...

budak² cmtu lah..sama la cm cik Qhayra..tak larat cakap..hukhuk.

Eliss Mie said...

nuha boleh laa nak main bunga api tahun ni sebab duduk rumah landed. selalu balik paka baru dpt merasa main bunga api :) dia suka btol. lepas satu-satu.

eima said...

fahim posa ke 2 dah main dah .. hahaha

tp bagus jugak budak takut .. bahye kan tu ...

Rasp said...

hahahahahah memang kelakar lah dia sis....
dia seriau kot tengok api tu :D

KakNi (CikNi Ahnie) said...

agak nyer selama ni tengok org lain main dari jauh jer kot... hahaha... tu yg bila main sendiri takut kan api.. kelako...

anak2 kakni dah tak main bunga api dah, dia org dah beso..... main mercun bole ada lar, bergego umah... eee... takot!

LydSunshine said...

Bagus la Lya kalo dia sendiri dah tanak main. Heheh. Jimat duit drpd kena beli bunga api, baik beli air vitagen ke asya.

izla said...

belum main lagi.
belum jumpa kat mana nak beli.
tapi selalu main kat kampung lah.

Wanieys said...

hihihi...memula nak main pastu tkt pulak...asya oh asya....awal main bunga api hihihi

MamaEma said...

belum..tapi sebut tu adalah..

are_lin@yu said...

hehehe tahu pun asya takut..msti comel gelagat asya kan ;-)..salam 6 ramadhan dear ;-)

anisalya said...

blm lagi. biasanya minggu kedua baru main.

ieja amieja said...

assalam lya..
kemain lagi asya excited nak main bunga api..dah main takut la plk ye..x pe lps ni suh mama n papa dia je main..asya tukang tgk je..huhu

ieja amieja said...

assalam lya..
kemain lagi asya excited nak main bunga api..dah main takut la plk ye..x pe lps ni suh mama n papa dia je main..asya tukang tgk je..huhu

Kakzakie said...

Mula-mula takut Lya tapi kalau ada teman mesti lama-lama suka.

Anak kakak belum bersuara lagi minta bunga api.

Neeza.Areef said...

blom lg ..x de stok..hehe

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

hehe..auntie pon dah lama x maen bunga api asya

Kancil 8349 said...

wah...baru 6 hari puasa dah ada bunga api...

wan nurul hezrina said...

takut..nak gak kasi merah main tapi rasanya belum dapat peluang nak cariklagi

Salina@IbuAqil said...

Hi3!!! Tatot yer..
Aqil suka men bunga api ina lak rimas nngoknya sbb riso dia semput..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

ehehe...comel je asya ni..
anak2 cma paling suka men menda ni..

diorag x takut.cma ni yg akutttttt... ^^_

|| NaFiRaa || said...

bunga ape belom lagi.. tapi mercun pop-pop(mercun bawang) tuh dah main.. kekekeke..

sonoknye kalo dapat balik kampung.. mesti meriah sebab umah mak zura rajin pasang pelita..

ya Allah.. rindunye nak balik kampung~

Kesuma Angsana said...

belommmm... KA only akan bagi hujung2 puasa nnti hehe

Masha Meisters said...

hihi...anak xd...anak buah belum lagi...kucing pun dye takot lagi bunga api...hii

IntaNBerliaN said...

hihii kelakar la asya ni.. tp bagus jugak asya takut :-)

IntaNBerliaN said...

ohya, lya, sy dah bank in smlm tau.. dekat akaun maybank.. Thanks :-)

dyabunga said...

hhaha..kelakar lah asya ni..dya tak ada anak lgi..hahaha..

mama aryan said...

anak akak belum lg,tunggu balk kg la baru main..hehe kat sini tak bole

nabilah_2908 said...

mercun pun budak2 kat sini dah main...huhu...

pandai lak tu..main dekat rumah orang lain..jauh dari rumah dia..ish...sabar je la...

aReLaN said...

hahahaha...sabo jela.takde anak lagi nak ajar main bunga api atau mercun pon.

nursarah puteri said...

Hehe. teringat adik2 sepupu ada gak camni. nak tapi takut. comel je

m.u.l.a.n said...

suka jgk main bunga api yg kecik tu tapi dlm compound ni takleh main...

Che Rosliza Che mat said...

Belum lag lya hihihi terlalu awal nak main bunga api...Tapi anak cr yang kedua lelaki tue dah sibuk nak main hihihi

Bitt (double IS) said...

kita tak terjah PARAM so budak2 ni tak nampak ler bunga api..keh keh keh...kalau nampak haru gak...
comel jek asya nih

~Sweet Honesty~ said...

kak,roti goreng tepung tu goreng mcm biase je..buh baking powder sket supaya rangup n letak garam sikit.. goreng je mcm biasa tpi kurangkn minyak tu..kang habis di serap ke roti mnyk tu..

selamat mencuba..(^_^)

Umie Naziera said...

hihihi,sy yg teringin nak main bunga api sbenarnya

Zie said...

anak zie dah dok tanya bila nk beli bunga api

Marya Yusof said...

As salam Ly Afrina,

Last year is the first & last time Iman main bunga api... Tak tahu bile ada peluang lg... sedih lak rasa... tp bagus jugak jimat duit hehehehe... mula2 main bunga api nnt nak main mercun lak... boboy kan mesti nak yg lg adventure! hehehee... Salam Ramadhan buat LyAfrina & family :))

Yumida said...

bunga api tu sllu kita main masa kecik kan...beznye abah dia ajar main bunga api...mamanya jd camerawoman..hehe

Cinta Misteri said...

hamboiiiii....anak2 CiM hanya boleh main bunga api kat kampung jer. haaaaaa...masa tue ngan mama Papa Atok Nenek sumer main. yg bestnya kitorg main perang2 dgn kampung sebelah :)

Cik Nur said...

hihihi..sian asha..nmpk betul muka takut dia tu.. :)

mummY daniSha said...

sy bunga api x beli lg huu

ct rahani said...

adeh la asya.. x pe yg penting dpt pengalamankan asya.. :)

Nyue said...

ahaahahha...sebelum mmg beriya2 sgt asya..tp selepas mmg dh xnk main...eloh begitu...xelok sgt...bunga api asap bnyk sgt...ishh..

Kancil 8349 said...

seronok bah main nie...yang penting berhati2

Afasz said...

hahaha takut la tu... terpercik.

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

sama la macam anak saya qaysara tu kemain takut lagi main bunga api....siap nak dukung lagi...dianak tengok abangnyer jer main bunga api...hehe...tapi untuk tahun ni belum lagi main bunga api...tunggu hujung2 puasa kat kampung baru best main bunga api ramai2 baru meriah sikit....

inazamri said...

cutenye tengok asya main bunge api tu.takut ye...takpe nnt raya main ngan kawan2 dan saudara mara lain pulak

mama aini said...

tgk asya main bunga api..teringat mama tentang ank mama..hu2x..cepatnya masa beredar..

9n0L4 said...

meh sini. bak sini sume bunge api tu. asya takut nak main kan. hehe.