Tuesday, October 23, 2012

Kemana Menghilang??

Assalamualaikum & Salam Sejahtera 

Haii... xtau nak mula dari mane... Inilah akibat terlalu lama bertapa kan. Kemana saya menghilang??? Tak hilang mana2 pon... ade je. Cuma, menyepikan diri seketika bagi memberi ruang pada diri. Lama gak x buka blog ni... hampir 2 minggu. Wahhhhh.. TQVM buat Cma yang sudi sapu habuk-habuk kat blog ni ye & terima kasih juga untuk doa itu.. Dan tak lupa buat semua rakan-rakan geng SGF, pembaca blog & FB yang terus memberikan kata-kata semangat serta sokongan disaat saya tersungkur. Sekarang saya slow-slow nak baca komen-komen & cuba BW setakat mampu..

~ pic last month, odwy ke Pantai Chendor..via hp cikaiii ~

Apa yang terjadi sepanjang saya menghilangkan diri ?

Macam biasa.. late ni  masalah kesihatan saya menjadi-jadi (injap jantung berlubang). So, kebanyakan masa saya x bermaya.. Tapi, terus cuba bertahan.. Untuk itu, saya rilekskan diri saya.. jauhkan tekanan yang boleh memburukkan lagi keadaan saya.. Sakit saya on/off.. Dia datang & pergi sesuka hati.. Kadang-kadang kat ofis, pagi tu ok je.. T/hari tu dah mula nak pitam la, sesak nafas+sakit dada.. dan sembab tangan+kaki+muka.. Ni kes jantung la ni. Tapi.. mujurnya saya mampu bertahan. Dan, bila saya mula beransur OK.. Sekali lagi diuji. Tapi kali ni saya betul-betul terasa patah sayap & gelap dunia.. Suami saya (Fain), tempat saya bergantung sepenuhnyer jatuh sakit. Asalnya, just demam-demam.. Melarat-larat+tonsil lagi. Sampai la hari Ahad lepas, pagi tu Fain hantar saya ke ofis, saya dah tegur muka dia sangat-sangat pucat & suh dia berehat. Tapi degil nak keje gak, sebab sebelum tu dia dah MC. Saya nak kemana-mana memang bergantung sepenuhnya pada Fain, saya dah x boleh memandu sendiri macam dulu.. Jadi memang sepenuhnya harap kat dia je.. Dalam pukul 10am gitu, saya dapat call dari MIL.. Memang terasa luruh jantung.. Fain pengsan kat ofis dia. Mujur MIL & FIL ade.. so dia ambik Fain & bawak ke klinik. Saya lak, ofismate tolong hantarkan saya. Rupanya... dia ada masalah lemah jantung. So, ini memang agak mengejutkan. Tapi.. inilah ujian untuk kami. Bila berlaku perkara macam ni kita akan lebih menghargai pasangan kita. Dan apa yang paling dirisaukan, semestinya satu-satunya permata HATI kami.. 

Semoga Allah Swt memberikan kami kekuatan & dipanjangkan umur untuk terus menjaga anugerah ini sehingga dia benar-benar berjaya ke jalan Allah Swt.. Bila terjadi keadaan macam ni, saya memang terasa nak memandu semula.. Nak ambik semula lesen... sebab bila jadi perkara macam ni, senang.. Tapi, apakan daya... dia sampai sekarang masih xlepaskan & izinkan saya.. Katanya   " selagi abang ade.. biar abg je yang bawak sayang kemana-mana".. Erm.. saya akur, dia buat macam tu sebab dia menjaga keselamatan saya.. Sebab, saya tahu kalo saya memandu saya boleh membahayakan diri & pengguna jalanraya lain. Tapi, ade ketikanya..kita tiada pilihan... Terpaksa ketepikan segala kesakitan. Saya cuma kesiankan Fain.. bayangkan, walaupon dia MC+sakit, dia tetap kena gagahkan diri untuk hantar saya bekerja.. Sampai hari dia pengsan baru2 ni pon, dia gagahkan diri untuk hantar saya ke pejabat. Lepas kejadian tu.. saya cuti 2 hari sebab nak jaga dia. Lagi pon, saya x sampai hati nak biarkan dia yang dalam keadaan lemah hantar saya kerja. Mungkin ini masanya untuk saya lak berjasa.. Sebab dia pon dah bertahun menjaga saya semasa sakit. Mujur, syarikat tempat saya bekerja amat memahami situasi saya & kebetulan pada hari saya cuti saya ada external audit ISO. Tapi.. saya nak terus cuba pujuk, bagi izin saya memandu semula..just untuk time2 kecemasan je......


Anugerah yang amat beharga.... dia yang sejak kecil selalu berdepan dengan situasi cemas , sekarang dah terbiasa bila saya sakit & amat memahami. Cuma, bila papa dia sakit, lagi nampak kesian sangat-sangat kat dia. Kena bawa diri sendiri....Selagi mama ada... mama akan terus melindungi kamu sayang.. Walaupun mama sakit. Tapi, mama akan terus berikan yang terbaek buat asya. Mama pasti, walaupon mama sakit, mama x pernah lepas memberikan yang terbaek buat asya.. 

Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

91 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Iya..sebaknya lak k.atie baca n3 ni.Doa k.atie semoga iya & Hb tabah menghadapi dugaan dr Allah ini.
setiap yg berlaku ada hikmahnya....bykkan berdoa ya.

Nad @ MamaZN said...

huhu...!
tabahkan hati lia..
ada hikmah di sebalik kejadian, insya-Allah...
take care ok!

Cik Nur said...

Moga lya dan fain cepat sembuh.. dan lya dan fain harus kuat demi cinta hati kalian berdua.. :)

nur sentiasa dokan lya sekeluarga..amin..!

baby lydia said...

Moga lya tmbh mngnhadapi semua tue..doa n tawakal pd ilahi..moga baik3 yg datang..Insyallah..

Shida said...

Semoga alya dan fain tenang menghadapi dugaan..percaya laa..insyaallah ada hikmah disebalik semua ini..

Shida said...

Semoga alya dan fain tenang menghadapi dugaan..percaya laa..insyaallah ada hikmah disebalik semua ini..

norhidana said...

sbr yek Lya, mmg besar dugaan bt Lya sekeluarga, dulu Lya, ni fain lak yg di duga... takpe dik banyakkan berdoa, akak doakan Lya kuat dlm menghadapi dugaan ini... n semoga fain cpt sembuh n kuat spt sblum nih

* aritu pojek company Lya ada msk kt brite ek?

eB said...

x tau nk komen aper... yg mampu eB buat... eB doakan lya, fain & asya dlindungi stiap waktu & diberikan kesihatan yg lebih baek. aminnnn
tc yer...

Huda said...

Jaga diri lya dan suami sekali. Iallah segalanya akan baik untuk kamu berdua, moga Tuhan melindungi dan berikan kesejahteraan yang baik untuk kamu berdua juga..

Deqla manjew said...

injab jantung berlubang? ya Allah.. sedeh deqla baca entri kamu dear..kami di sini sentiasa mendoakan kesihatan lya. apapun, alhamdulillah, lya punya suami yg sgt2 caring.. bertuah lya punya suami mcm fain..apatah lagi punya anak sebijak dan secomel asya..tabahkan hati dear..setiap sakit dan ujian Allah adalah bersebab.. ingin menguji hambaNya yg terpilih dan itu tanda Allah sayangkan hambaNya..

Cik Awin said...

hope fain cepat sihat seperti sediakala ye...lya kena kuat n tabah hadapi ujian kali ni...

cik dah faridah said...

semoga diberi kesihatan yang baik buat lya sekeluarga..tabahkan hati setiap dugaan yg datang....

mamashikin said...

semoga lya terus tabah hadapi ujian ini. kuat sungguh semangat lya...
insyaAllah lya dan fain akan sihat spti sebelumnya nanti...

eima said...

alahai .... sedihnye aku ...
lepas satu dugaan ko kan ...
aku harap fain pun dpt jg kesihatan die ... klu die sakit ko dan asya mesti sedih tambah die tmpt korg bergantung .....

are_lin@yu said...

sedih ayu baca cerita akak..Tuhan sedang menguji sabar ya kak..bahu yg memikul lbh brat dr mata yg memandang..moga akak trus kuat lalui dugaan ini..ayu doakan yg terbaik buat akak sekeluarga ;-)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

semoga lya sekeluarga tabah yer...wani pun xtau nk ckp mcm mn lg sbb wani fhm sgt2 situasi lya sekarang....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

opstttt rindu asya tau..peluk cium tuk dia k hehe

rieda_ffya said...

lame x jenguk sini...takziah buat lya n suami..semoga tabah menghadapinye ye...

permatabiru said...

semoga cepat sembuh dan sihat selalu..amin

Kakzakie said...

Kakak dapat merasakan agak berat ujian yg Allah berikan buat Lya. Tapi kakak nampak juga Lya dan Fain amat tabah. Moga ujian ini segera berlalu Lya...

Allene said...

beratnya ujian lya sekeluarga. harap lya tabah ye.

ieda said...

aduhhh sedihnya bila membacanya ..
dikk sabar ye dikk
x sangka pula fain x sihat ..
risau pula akak membaca
semoga lya terus kuat dik .. semua nie dugaan dari allah

akk percaya lya boleh .. kami akan terus berikan kata2 semangat buat lya .. insyaallahhh

izan mama mia said...

semoga Allah beri kekuatan

Kesuma Angsana said...

jaga diri ye & KA always akan doakan yg terbaik for u !

LydSunshine said...

Allahu Lya. Sedihnya saya baca entry ni. Dugaan untuk Lya datang silih berganti. Cemana Fain plak bleh ada lemah jantung? Masalah yang hampir sama dgn Lya juga, berkenaan jantung. Mmg Asya la yang paling kesian. Dia kecik, tapi dia dah mula menghadapi ujian2 juga. Lya kena banyak berehat. Kalau boleh amik cuti tanpa gaji, cuti la dulu. [Erm, tapi cakap senang la kan? Mesti Lya ada masalah sendiri kalo nak amik cuti tanpa gaji ye dok?]. Apa2 pun, saya doakan yang terbaik untuk Lya, Fain dan si comel Asya.

ct rahani said...

entry lya betul2 buat sy sebak.. sy doakan semoga lya sekeluarga diberikan ketabahan yg x berbelah bagi dalam menghadapi ujian yg hebat ini.. tc dear.. kami sentiasa mendoakan yg terbaik buat lya sekeluarga.. amin..

Rasp said...

Allah menduga insan yg disayangi...
semoga you semakin tabah dan cekal menghadapi dugaanNya nie....

jaga diri baik2 k....

Kak Izan said...

Semoga Allah terus memberikan kemudahan dan kekuatan buat LYA dan keluarga.. segala perkara yang berlaku di luar jangkaan kita manusia biasa.. tetapi kita wajib yakin dengan kekuasaaNya.. Dia yang Memberi pasti Dia tahu kesudahannya..
Yang pasti Asya akan jadi kekuatan buat kalian berdua.. Doa ikhlas dari akak.. semoga kalian berdua cepat sembuh...:D

fiqkbe said...

semoga suami sis & sis kembali sihat seperti sedia kala. semoga asya jd anak yg solehah k :)

Haryati Faizal said...

sedihnye cerita lya ni...
btw tabahkah hati ye, kuatkan semangat.. yati doakan semoga lya dan fain terus sihat walafiat...

Dayana Bahar said...

banyaknyer peristiwa menimpa lya.. semoga korang dilindungiNya....

Nyue said...

nyue..doakan akak terus kuat bertahan...sedeyy nyue nk abiskan bacaan entry akk...bahagianya akak dlm kehidupan dapat nyue rasainya...agar kesihatan n kebahagian dalam keluarga akk kekal..amin..

kinara kinatara said...

moga akak dan keluarga berada dalam keadaan sihat sejahtera selalu..kina doakan akak:)

mamyharraz said...

ambil masa awk ya dear..BW slow2..dan semoga kesihatan awk sentiasa ok dr masa ke semasa.

Nafira usof said...

aduhaiii... sayu plak baca n3 nih..
Lya kuatkan semangat k~ mungkin betol kata Fain.. bahaya kalo Lya drive kete.. tapi kalo dah emergency lagi susah kalo x boleh drive kan~

moga Lya dan Fain cepat sembuh k~
kami semua sentiasa doakan yang terbaik buat Lya sekeluarga~

nn lylyn said...

sayu sy dengar..insyaAllah semua sihat2 nanti..amin

amirah said...

moga lya dan keluarga dikurniakan kesihatan yg baik ye...

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Moga Lya & Family tabah untuk menghadapi ujian dariNya..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam lya..
haihhh..siap mention name tu.. sengan dibuatnye...:P

hmm...lama cma dok taip..padam.. taip..padam..tetiba air mata menitis..

ya rabb.. hebatnya dugaan buat lya...:(

Lya kuatkan semangat ye..Semoga allah mmberikan kesihatan dan rahmat yg x putus buat lya,fain & asya..

Imah Dinor said...

ya allah besarnya dugaan lya...besabar ye...mst ada hikmah dsebalik suma ni...imah doakn yg terbaik buat lya sekuaga....

ieja amieja said...

salam lya..
sendunya coretan ni..semoga ALLAH akan terus memberikan kekuatan dan ketabahan buat lya sekeluarga..akk doakan agar lya cepat sembuh ye

mummY daniSha said...

insyaallah,semoga ALLAH beri kesembuhan ya lya..pada lya dan hubby....semoga lya n huby terus kuat demi asha tersayang

mama aryan said...

insyaAllah..moga lya dipanjangkan usia,dapat melihat asya membesar ye.
jaga kesihatan ye lya

kayyana said...

alahai lya.. bersabarlah ye sahabat.. semoga kebahagiaan dan kesihatan yang baik itu milik kamu sekeluarga... sedihlah bc entry lya ni... tgk gambar asya lg sedih... kuatkan diri k dear...take care.. pls... take care.

Chic Na said...

dugaan lagi. sabar ye lya. dugaan tu rahsia Allah. ada kemanisan disebaliknya, InshaAllah.

Myra Jay said...

Kuatkan semangat ye Lya dan semoga sihat dan sembuh..

InsyaAllah Lya pasti kuat dan mampu.

Yana Aina said...

sedihnya...baca kisah lya nie...Semoga dirimu tabah lya...dan cr doakan semoga fain cepat sembuh...

Che Rosliza Che mat said...

sedih pulak baca kisah lya nie...semoga dirimu tabah dan fain cepat sembuh...

Mamamya said...

besarnya dugaan utk lya n fain...tp itu semua ujian dariNya.akak sentiasa doakan yg terbaik utk lya n family...

jaga diri & kesihatan yer lya...

m.u.l.a.n said...

tabah & sabar... moga cepat sembuh...

Si Matatajam said...

Moga Lya tabah yea dear..M doakan Lya dan keluarga sentiasa dilindungi Allah...

Mrs Velentine said...

sedih bca entry lya ni..bykkn bersabar..dugaan ni utk yg tpilih..

..::..aRe-Na..::.. said...

smg Allah berikan kekuatan tuk lya...
sama2 comel asya & mamanya..:-)

Cinta Misteri said...

Lya, sedih CiM baca. Kuatlah kawan ku, percayalah Allah takkn menguji hambanya melebihi kemampuan hambanya...

→harap Fain segera pulih spt biasa sbb antara kamu, hanya Fain sj harapan. Fain kena sihat utk trus jd tulang blakang Lya

umialya said...

sabar ya lya.. insya allah ader hikmah disebaliknya..

Misz Mieza said...

Dugaan yang Allah beri ni tak semua orang dapat merasa Lya.. Sesungguhnya kamu dan suami adalah antara insan terpilih untuk merasai semua ini.. Semoga Lya & suami akan terus kuat & tabah dalam menghadapi segala ujian ni.. InsyaAllah ada sinar bahagia di hadapan sana.. Kami semua akan sentiasa mendoakan yang terbaik buat Lya sekeluarga..

Deq's Qienz said...

Sedihnya..sy xtau nk xckp..hanya mampu berdoa muga kalian cepat sembuh n senantiasa sihat utk mjaga anugerah Allah yang xternilai tuh..

C'Jai said...

Sabar lah sayang... Allah tidak pernah menzalimi hambanya... Moga2 apa yang menimpa ni kerana Allah nak beri sesuatu yang tiada tandingannya untuk kalian yang org lain mungkin tak akan dapat..berabarlah...

mamalieyna said...

Salam lya...harap fain makin sihat skrg ni..dan lya juge... tak terbayang kalau eina d tmpt lya..huu~ apapun kuatkan diri..

*eina pun tak memandu dh lama, bgntung pd suami jer, tp sesekali terfikir juge, kalau suami yg tak sihat mcmana...huu~

kinara kinatara said...

sabar ya kak:)

allah aturkan yang terbaik untuk kita..kina doakan akak dan suami:)

uNa said...

semoga sis cekal hadapi semua dugaan ini

zan said...

Bersama2lah kita berdoa agar Lya sekeluarga tabah menghadapi dugaan/ujian dari Allah & diberikan kesihatan/kesejahteraan hendaknya.

lieyalatif said...

ya Allah lya...camni rupenye kisahnye....lya bawak bersabar byk2 yeak...insyaallah ade hikmah di sebaliknye...

lieya sentiase doakan lya sefamily diberi kesihjatan yg baik2 ajek....

jgn dipakse diri tau...rehat secukupnye okey dear....

Wak Gelas™ said...

wak doakan muger2 semuanye selamat.. aminn

manja209 said...

sedih plak bc n3 ni..apepon,harap lya sbr,kuatkn semangat,tabahkn ht selalu
jgn lupa doa byk2 padaNya
harap lya tabah menghadapi dugaan ni..tc ya

munna said...

dugaan lagi buat lya sekeluarga ye.... kak munna doakan lya sekeluarga tabah dan sentiasa dalam lindungan Allah SWT

teratak hati said...

Ya Allah..mmg dugaan betul utk lya dan suami..semoga tabah ye. Klu sy yg kena camtu tk tau la camane..tk snggup rasanya..

AnneRaini said...

Dugaan untuk lya..harap2 lya tabah.

Kella said...

bergenang air mata ku lya...
lya dan fain memang ditakdirkan bersama.. dan kita doakan moga hinggga ke jannah perhubungan lya dan fain! insyaALlah.. asya juga akan membesar menjadi anak yang kuat! saya sentiasa doakan lya sekeluarga! dari dulu.. selama lamanya...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

lieya kena kuatkan semangat hadapi dugaan ni yer...Semangat yang kuat mampu mengatasi apa sahaja cabaran yang datang..insyaalah..

Nazirah Azeman said...

sy doa kan awk dan fain sihat.asya pasti akan jadi anak yg baik.

::NureeN:: said...

maaf lya, nureen pon lama x bw, ari ni pon curi2 msk blog lya..
insyaALLAH lya, sama2 kita berdoa kepadaNYA moga semuanya akan kembali sihat, amin

NM02 said...

sumpah aku sebak. kau jaga diri tau. asben kau pun...

moga kalian terus kuat menghadapi hari2 akan datang demi anakanda tersayang... tabah dengan dugaan yg Dia turunkan...

lelamaisara said...

sedih nye lya...berat mata memandang berat lagi bahu memikul..harap Lya tabah ye...:)

inazamri said...

sebak akak baca.semoga lya sekeluarga tetap dlm lindunganNya.

CikNana said...

tabahkan hati dan semoga cepat sembuh...

mama_umar_maryam said...

sabar byk2 dear..jgn skip mkn ubat, both of u & hasben..doa byk2..sebak saya bace

PinkUmmi said...

Sedih baca entry awk nih....smoga awk berdua terus tabah menghadapi dugaanNya.

maszmadi said...

allahuakbar, moga fain sihat semula... moga lya pon sihat jugak.... x dapat bayangkan camner keadaan lya yang x sihat nak jaga fain yang sakit pulak.. huhu
masz doakan semuanya selamat yerk... semoga ada hikmah yang x ternilai di sebalik semua kejadian itu..

mama aini said...

allah menguji lya & somi sbb dia sayangkan kita..semuga lya & en.somi tabah & kuat semngat dan semuga cepat sembuh..amin..

.:fyzz:. said...

Be strong lya..

Ema Blog said...

Salam Lya, terkejut juga akak bila dgr suami Lya pun ada masalah jantung... muga Lya tabah menghadapi..akak doakan kesihatan kamu berdua..

dya bunga said...

kak lya..tabahkan hati ye..sebak dya baca

Yana Libra said...

moga akak dan suami sihat selalu..kuatkan semangat kak! :)

mohd said...

ALLAH..maha berkuasa....liya engkau seorang wanita yg tabah..menghadapi sebarang dugaan...

wan nurul hezrina said...

semoga lya terus kekal kuat..insyaallah llah maha mungatahui

Masya said...

moga lya terus tabah, tersentuh baca entry ni...

sal ya said...

Allah... semoga dipermudahkan segala-galanya buat lya.

IntaNBerliaN said...

sedih saya baca entry ni..pe2 pun mg lya tabah hadapi ujian ni..

Cik Aini said...

dugaan tuk Lya..
byk2 sabar ye Lya..
Lya kena trs kuat tuk suma ni..tuk Asya..

xtau nk cakap mcmmn bila baca entry Lya nih ..

9n0L4 said...

mesti fain kuat sgt keje ni. jage nikmat kesihatan elok elok.