Monday, October 8, 2012

T.A.K.D.I.R

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Salam bersua kembali buat semua sahabat yang terus memberi sokongan disaat saya jatuh tersungkur... Hanya tuhan mampu membalas diatas setiap doa yang dititpkan buat saya. Tiada apa yang terindah melainkan doa-doa seorang sahabat. Hari ni saya akan jumpa pakar lagi.. dan.. saya berharapkan agar semuanya berjalan lancar, sebab saya dah tak sanggup menanggung kesakitan. Doakan agar dipermudahkan segalanya.. Saya xtau nasib saya hari ni.. sama ada perlu masuk operation room atau x nanti.... ;-( Baik atau buruknya perkara yang akan berlaku hari ini... saya akan terus pandang ke depan.. terus melangkah... dan tak kan menyesali takdir ini.... Mulai esok... insyallah... saya akan terus tersenyum walau dalam kepahitan.

Hanya Asya yang ditakdirkan menemani kehidupan saya+fain setakat ini... Dia tak mungkin akan ada adik lagi..melainkan betul-betul ada keajaiban itu.. Sebagaimana keajaibannya, sewaktu asya hadir dalam kehidupan kami suamiteri.. Itulah hakikat yang harus diterima... Sekali lagi, doc ingatkan saya " kita bukan x bagi awak mengandung.. tp keadaan awak membahayakan nyawa awak"... Ya... saya akur dengan takdir ini. Keadaan saya tidak stabil.... apakah lagi nak membawa satu nyawa dalam rahim saya.. Tiada jaminan langsung untuk saya, kalau saya mengandung keadaan saya stabil. Jadi... ini adalah yang terbaik, andai saya mengandung... keadaan saya mungkin memburukkan baby yang bakal saya kandungkan.... dan mungkin buat diri saya sendiri.. yang nyawa mungkin di hujung jari.. Sedangkan saya ada asya yang perlukan kasihsayang saya sebagai mamanya.... Jadi, saya tak perlu tamak & pentingkan diri... Cukuplah... hargai dengan apa yang telah pun Tuhan hadirkan buat saya.. Melainkan...benar-benar berlaku keajaiban..sebagaimana keajaiban yang pernah berlaku sewaktu membawa asya ke dunia. Hanya tuhan yang mengetahui segalanya..

Kata Asya :
" Mama... bila besor saya nak jadi doktor mama... Saya sayang mama saya "




Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

66 comments:

Rosidah Binti Muhamad said...

semoga semua yg tbaik lya..insyallah..
utk anak tu..biarlah ikut kata doktor tu..sekarang fokuskan pada masa depan asya dulu..tp lya mmg seorg yg kuat dan harap terus kuat utk 2 insan ni..

sal-nurbeena said...

sebak perasaan akak membaca coretan Lya. Semoga Allah memberi kemudahan jalan kepada Lya n seisi keluarga.

Asya....jom la naik LRT ngan acik. Comey Asya!

Huda said...

Takpe lya..Tuhan Mengetahui segalanya..Asya pelengkap hidup Lya dan suami. Jaga amanah yang Tuhan beri pada Lya dan Fain sebaiknya. Sebagai kawan, kita akan doakan yang terbaik untuk Lya.

♥cikmOt♥ said...

alahaii...meruntum jiwa dan raga nengok video celoteh asya ni...

btul kata lya...kita tak boleh tamak dengan ketentuan yang Allah berikan...

moga lya cepat sembuh...dann fikirkan yagn asya itu adalah satu anugerah yang terindah buat lya dan fain...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Moga tabah Lya...
setiap yg berlaku itu pasti ada hikmahnya..Moga segalanya berjalan lancar...

Kakzakie said...

Bersyukurlah Lya sekurang-kurangnya Lya dah ada Asya... buat masa ini ikut dulu nasihat doktor demi utk semuanya yg ada...

Kakak doakan moga segalanya dipermudahkan.

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, LYAfrina..

Semoga Allah mempermudahkan urusan Lya, kuatkan semangatmu ya..

Che Rosliza Che mat said...

Syukur kepada Allah...kerana lya dpat jugak Asya dan membesar asya dengan penuh kasih sayang....Semoga lya sihat dan ceria selalu....

syawalsimpsons said...

tersentuh hati sue baca ni....takpe lya kami sebagai kengkawan ni selaloo ada kat blkg lya utk sokong lya....kami semua tau yg lya mmg seorg yg kuat, klo x, tak da la lya boleh tempuh semua ujian yg allah beri kan

kak tini (umialya) said...

kata2 asya buat akak sebak.., insya allah mg ia menjadi kenyataan...

mamaRIFQY said...

sedey baca entry lya pagi ni.sabay ye lya..Insyaallah..semua akan ok !

amirah said...

takpe lya...nanti Allah datangkan nikmat dalam bentuk yang lain pulak..

potpetmama said...

dik; muga Allah sentiasa memelihara dan melindungimu ; banyak bersabar dan teguhkan iman dan takwamu padaNya dengan ujuanNya ini..

lieyalatif said...

sedey lieya bace lya....

lys satu jek lyg kene pegang key..setiap yg terjadi ade hikmahnye...Allah dah beri yg terbaik untuk umatnya....insyaallah asya hadir tuk memberi sinar dalam hidup lya....itulah permata yg lya kene jaga dan gilap agar die menjadi sebaik2 umat dan dpt menjaga mama n papanye kelak...

senyum sikit okey....

Nens Collection said...

sabar lya ek..pasti ade hikmahnyer..ade anak ramai pon x semestinyer kite gumbira, sdgkan yg 1 ini membwa seribu kegembiraan buat lya ngn fain..;)

Qhaifa Nur said...

apa doc ckp tu ada betulnya...
pastikan Lya betul2 sembuh utk semua itu....
moga dipermudahkan segalanya buat Lya......

AdaM Hawa said...

moga semuanya dipermudahkan oleh Allah s.w.t

Allene said...

sayu... T___T

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

moon mendoakan semoga kamu sentiasa sihat2...

mama aryan said...

sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yg terbaik buat kita..akak doakan lya sihat2 sahaja, kuatkan diri demi asya..sedih akak baca lya..

mummY daniSha said...

x ada yg mustahil dgn kuasa ALLAH kan..semoga lya diberi kesihatan yg baik,amin

permatabiru said...

semoga semuanya selamat..

fiza said...

Sedih saya baca entry ni lya. Doa saya semoga lya diberi kekuatan dariNYA untuk melawan penyakit. Smoga cepat sembuh.

ct rahani said...

apa pun keputusannya.. sy doakan yg terbaik untuk lya.. tc yer dear.. :)

lelamaisara said...

sedih palak akak baca ni lya...Moga ada keajaiban untuk Lya...:)

Cho Zila said...

memang sangat sedih membaca coretan ini.. moga Allah berikan kekuatan...

are_lin@yu said...

sedih ayu bca entry akak..moga tabah ya..ayu doakan yang terbaik buat akak..moga doa kita diperkenankan olehNya..

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

moga lieya cepat sembuh..

Haryati Faizal said...

tabahkan hati lya, yati doakan yang terbaik tuk lya hari ni dan seterusnya...
semoga sentiasa sihat ye!

maszmadi said...

semoga ada berita gembira lepas jumpa doktor nanti yerk... kuatkan diri demiu asya n fain... k lya

MUMMYIZZ @4 Hero Izz said...

sekurang2nya kamu ada Asya n Fain kan... apa pun kena kuatkan semangat yer

Imah Dinor said...

imah sentiasa doakn yg terbaik buat lya sekuarga...betul tu,asya perlukn kasih sayang dr mamanya...klu ada rezeki mst tuhan makbulkn impian lya....take care...

Cik Nur said...

apapun Lya, Lya kena kuat..Demi Tuhan, Demi dua buah hati Lya iaitu Suami dan si kecil tu..

Nur sentiasa doakan yg terbaik buat Lya.. nur mahu Lya lekas2 sembuh....

kayyana said...

sedihnye bc entry lya... lya.. bersabarlah lya... Allah tahu yang terbaik buat umatnya... InsyaAllah.. kite hanya usaha, doa dan tawakal kan?? kita tak mampu nak lawan kudrat Allah... jaga diri baik baik... Fain dan asya masih memerlukan lya.. yup.. hargailah ape yg Allah telah berikan.. keajaiban itu pasti ade cuma kite tak tau bile dan bagaimana.. bersabarlah.. dah yana sentiasa doakan agar lya sihat... sihat demi org org tersayang... take care ok dear.

Kesuma Angsana said...

redha ajelah n KA doakan yg terbaik for u & family ye

kinara kinatara said...

mungkin ade keajaiban walau bukan ASya dapat adik..mungkin akak akan kekal sihat..kina doakan yang terbaik untuk akak:)

Chic Na said...

InshaAllah. kami sentiasa doakan yg terbaik utk lya. tabahkan hati ye. ;)

|| NaFiRaa || said...

moga Lya terus kuat k~
kami semua sentiasa doakan kesihatan Lya..

take care dear~

rieda_ffya said...

terharu tgk video nih..sabar ye Lya..semoga tabah mengharungi nye...berat mata memandang berat bahu yg memikul kan..

JaSSNaNi said...

assalamualaikum..
terharu nye saya.. lumrah kehidupan manusia.. ada yg di atas.. ada yang di bawah.. redha dengan ketentuannya.. kuatkan semangat ye.. :) moga terus tabah.. ada hikmahnya di sebalik yg berlaku ni.. allah dah tentukan kehidupan kita.. jatuh bangun kita... sabar banyak2 ye.. :) terus kan kuat.. dan terus bersamanya..

eima said...

ape pun keputusan yg ko amik aku sokong .... semoga tk de ygs erius


ni operation utk perancang ke ni ??

Umie Naziera said...

InsyaAllah dipermudahkan segalanya..Tuhan berkuasa segalanya

~aSHa~ said...

lya amikkan adik angkat la tuk asya..

adik darwisy ni..meh sini kakak asya...cium adik darwisy..ehehee

Gieyana said...

moga Lya terus kuat menghadapi dugaan Allah..bila kita igt ada org lebih teruk dugaannya dr kita moga kita akan jd makin kuat..sabar k Lya..:-)

Sy punya Auntie side hb cancer stage 4..hrp dia pon cepat sembuh dgn miracle Allah..

SyaNa said...

semoga awk tabah ye
berat hati membaca blog ni, berat lagi awk yg menanggung
saya doakan Allah melindungi awk & family

izan mama mia said...

Insyaallah..yakin dengan ketentuan dariNya..saya pun anak sorang saja..anak ramai pun tak menjanjikan kebahagiaanmn....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Semoga segala urusan lya dipermudahkan..Insyaallah...sedih baca entry lya wani fhm apa yg lya laui sbb skang ni pun wani dlm situasi tu....ingat lya fain dan asya masih memerlukan lya..lya kena kuat kena tabah kena sabar k...Wani sentiasa doakan kesihatan lya akan pulih sepenuhnya

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

takpelah lya..jgn difikirkan sgt..yg penting lya dh ada asya dan fain kan:))

Arina Shamsul said...

menitis air mata saya baca entri ni dear,saya betul2 terharu.

tidak apalah dear,ALLAH maha tahu segalanya ..terima ujian dan ketentuanya dengan redo..

semoga saja DIA kurniakan keajaiban itu satu hari nanti..

Si Matatajam said...

Harap Lya tabah dgn dugaan Allah ni..InsyaAllah Asya akan jadi anak yg terbaik buat Lya dan Fain..walaupun hanya sorang anak, kalau kita dapat jadikan dia yg terbaik tu adalah satu kejayaan buat kita sebagai ibu bapa..tak guna anak ramai Tp anak2 tak berkualiti..betoi tak?

Norhaizan hakim said...

semoga lya tabah menghadapi dugaan dan ujian dari Allah.
Kami semua mendoakan yg terbaik buat lya.

ieda said...

u have to be strong & always strong dear ! ..
akak yakin lya dah bersedia utk ini semua .. insyaallahhh doakan yg terbaik dan doakan agar ada keajaiban dari allah buat lya dan keluarga , percaya pada kekuasaan dia , kita akan lega dan berserah ..
;)

mama aini said...

assalam lya..semuga lya tetap tabah demi asya..mama juga ada seorg anak atas sbb2 penyakit..mama tak dibenarkan mengandung juga..mama faham apa yg lya rasakan..asya adalah anugerah yg tak ternilai..semuga lya cepat sembuh..amin..

dakcik said...

sebak sy bace..:(
ape2 pun b strong yek..ketentuan Allah pasti ade hikmahnya..amin

Ema Blog said...

memang lya betul-betuk tabah..akak sangat respect dengan lya..

Yana Libra said...

sedih baca kak..moga akak sihat dan ceria selalu dengan asya & suami~ :)

LydSunshine said...

Lya preknen ke ari tu? Ngape tiba2 sakit semular? Kan dah okay kebelakangan ni?

fieda said...

moga lya sentiasa tabah dan kuat ye hadapi dugaan hidup ni..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam Lya..
Semoga lya sentiasa tabah dan kuat dl mnengharungi ujian yg maha esa..

Kehadiran Asya dlm hidup lya merupakan anugerah tidak ternilai.. alhamdulillah.. i'm proud pf you sis!

alahai..sweetnye asya ni..

KakNi said...

semoga diberikan nikmat kesihatan dan zuriat suatu hari nanti, tabahkan hati, sentiasa memohon pada Ilahi

IntaNBerliaN said...

jaga diri ye lya..

sedih bila baca ayat yang asya cakap tu.. moga cita2 asya berkkjjaya untuk jadi doktor n merawat mamanya...

sal ya said...

apa yang ditentukanNYA adalah yang terbaik untuk lya. terus sabar dan tabah hendaknya. pahit belum tentu tiada manis dihujungnya.

Myra Jay said...

Allah dah tentukan perjalanan hidup Lya di dunia ini.

Segala keperitan Lya pasti terselit keriangan buat Lya juga, dan mungkin juga kita tak menyedarinya kan.

Lya kena kuat demi yang tersayang yang berada di sekeliling Lya

Kella said...

Lya.. lya sebenarnya sedang sakit kah.. sakit apa.. sakit yang lama tu kah? ataupun lya ada sakit lain ni? kita tertanya tanya.. nanti lya reply kita ya...
hope u get well soon dear!
be strong!
coz im so admire u!!

take care lya..

Cik Aini said...

moga sumanya baik2 sj LYa..
sentiasa doakan yg terbaik tuk Lya n fmly..
jgn pernah berputus asa..kalo ditakdirkan mmg Asya akan dpt adik,itu maknanya Allah dgr segala permintaan Lya tp jika ditakdirkan mmg Asya seorg sj yg hadir dlm hidup Lya,bersyukurlah sekurang2 Allah telah hadirkan Asya tuk lengkapkan hidup Lya..
Asya adalah amananh dr Allah yg x ternilai :)

psst!ai tahu Lya akan terus bertahan demi Asya kan :)

9n0L4 said...

kelahiran asya mmg satu kebesaran Allah. tapi saya pun tak menyokong utk kali kedue nye. ;)