Thursday, April 25, 2013

B.U.A.N.G

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Muka baru bangun tido, tu rambut berserabai.
Masa ni umur asya 7-9 bulan kot.. 

Cerita last year, sekadar coretkan disini untuk kenangan. Dalam pertengahan tahun lepas saya ada menjalani pembedahan kecil tapi risiko. Saya dapatlah beberapa hari MC selepas pembedahan tu. Jadi, sebab belum sihat sepenuhnya saya ke Klinik biasa untuk sambung MC . Perbualan saya & doc yang mendapat perhatian asya. Perbualan ni terjadi selepas doc tahu background penyakit saya. Doc tu tak sangka yang saya selamat lahirkan asya. Saya pon panjang lebar cerita apa yang terjadi.. dari awal mengandung sampai ke koma & sampai ke lahirkan asya sebab doc tu eksited nak tahu. 

Sampai satu part saya cerita kat doc, " dulu doc memang nak "buang" dia masa mengandung 5-6 bulan" ... Perkataan "BUANG" tu amat menarik perhatian asya. Lepas selesai asya diam je.. sampai kat rumah asya bersuara.. " Mama, bakpe mama nak buang adik? mama dok sayang adik?" . Saya dengan nada terkejut " haaa... bila mama nak buang adik? mama kan sayang adik.. mana boleh mama buang adik" . Dengan muka sedih " tadi mama kata kat doc nak buang adik masa kecik"

Terus terkesima.... Peringatan buat saya supaya berhati-hati bercakap. Asya tak tahu keadaan sebenar.. asya tak tahu maksud "buang" itu. Asya, bila asya besar pasti asya akan faham... pada ketika itu doc terpaksa "mengugurkan" asya untuk selamatkan nyawa mama yang kritikal saat tu. Kalo mama boleh buat pilihan waktu tu, mama tak rela nyawa anak mama dikorban kan. Tapi mama dalam keadaan koma & dalam perubatan nyawa ibu akan diselamatkan dulu. Tapi kuasa Allah SWT, anak mama dilindungiNya & berlaku keajaiban disaat penguguran itu ingin dilakukan. Inilah kebesaran kuasa Ilahi, sampai sekarang bila mama fikirkannya mama terasa seriau sebab disaat mamapapa hampir kehilangan asya, rupanya asya semakin kuat bertahan untuk bertemu mamapapa.Asya baby ajaib mama, sampai masa nanti asya akan faham sayang. 

Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

52 comments:

umi alya said...

Asya.. kamu anak yang cerdik, tiba2 akak terasa sebak ngan persoalan Asya..

mama lieyna said...

Budak2 mmg cepat tangkap apa yg kita ckp kan.. huu.. asya asya..

Z ie said...

Dia faham kan tu lah moga asya tak bersedih bila dia tahu keadaan sebenar.. love asya

syawalsimpsons said...

tersentuh sue baca..asya seolah2 paham akan apa itu buang kan..mmm...takpe..asya bb ajaib..dier kan kuat

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

asya anak yang bijak nanti dia misti faham.........sekarang dia terlalu kecil nak faham sume tu.....

~aSHa~ said...

budak2 pmpouan mmg cepat skit tangkap apa kita ckp compare dgn anak2 lelaki....mmg kena bertapis dan beringat...

mama leen said...

ala cian asya... jgn risau asya.. mama tu syg sgt kat asya

Kakzakie said...

Lihatlah Lya kuasa Allah mengatasi segala-galanya. Syukur alhamdulillah..

N.Aima K said...

budakbudak cepat tersentuhkan hatinya :(

Tina Othman said...

Dia paham ye apa org ceta

Deqla Manjew said...

ye.. in shaa Allah asya akan paham nnti...tp mmg sedih la kan asya tanya mcm tu.. asya kecik2 mmg dah pndai bg senyuman yg cukup manis eh.. muka x berubah langsung...;)

Allene said...

nanti bila asya da besar, dia fhm la apa maksud buang tu... dan tak kan dia mrah kat mama dia...

::NureeN:: said...

kuasa ALLAH.. alhamdulillah...
tersirap darah nureen...
bila baca n3 lya..
tiap kali n3 lya berkisarkan tentang pengalaman lya ni
nureen mmg akan tersirap darah mcm ni
naluri seorang ibu kan
syg anak lebih dr segala2nya..
betol.. asya masih kecil
masih belum mengerti..
bila asya dh besar nanti... dia akan tahu betapa besarnya pengorbanan mama...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Budak sekarang memang bijak, dia akan pasang telinga je dan dengar apa saja perbualan kita..Tetiba sebak la pulak bila dia tanya macam tu..

Ibu Lala said...

Sian asya. X pe. Lepas ni asya akan lebih sihat lagi.

Riedaffya ibrahim said...

comeinye asya....asya xtau ape tu lya..

Masya said...

alahai asya dah besar dah pahamkan ... sebak kalau dgr anak² tanya soalan yg kt sendiri ssh nak menjawabnya...

Khai♥Rin : anies said...

mungkin asya x fhm sepenuhnya tp mungkin dia dpt rasa..

Nad MamaZN said...

Ya Allah sedihnya...
Asya mmg budak yg bijak
Kena lebih hati hati ...

Kesuma Angsana said...

sebak & terharunyer rasa bila baca n3 ni !

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

ololo tomeinyer baby asha..
bijak asya ni tau...takper biler besar nanti asya paham... banyak pengorbanan mama & papa asya untuk asha

Tihara said...

sedihnya akak baca entry ni, part asha tanya pasal buang tu..alhamdulillah semuanya selamat berkat kesabaran lya, suami dan famili kan

Tihara said...

klik aog utk lya dan asha :)

Nafira usof said...

alahaiiii.. Asya dah pandai dah..
hehehe.. suci jer anak2 kan~
takpe Lya.. dah besar nanti Asya mesti lebih paham bila baca semua coretan kat blog lya~

CeqGu said...

haihhh menitis air mata lak baca entry ni. moga kalian sekeluarga sentiasa bahagia dan di bawah rahmat Allah

Qhaifa Nur said...

teringat kat diri kak nur pulak..
masa tu afnan belum 1 tahun..tup, tup ada isi siapa lagi aeish..terkejut masa tu sbb afnan czer...pergi jumpa doc minta pendapat..
nak buang pergi klinik NARA katanya..takut cara buangnya...oh tidak..alhamdulillah tak sangka anak last dapat girl sangat bersykur Lya...

Masha Meisters said...

hyy lya...lama tak singgah sini tengok asya...

semua yang berlaku tu ada hikmah dan panjang jodoh asya selamat dilahirkan...alhamdulillah :)
doakan Lya sihat selalu ...

Rosmiza Ali said...

Insha Allah, satu hari nanti bila Asya dah besar Asya pasti faham.. =)

Jue a.k.a Ibu 2F said...

asya memang bijak..
mama sayang asya sampai bila2 ok..

tetiba rasa tersentuh pulak...

Rai Ourkizuna said...

lya,
asya da makin besar.. kena hati2 gunakan perkataan.. saya pun kadang2 terlepas cakap perkara tak elok. budak2 kan cepat tangkap..

THE LEKAT LEKIT STORY said...

asya akan faham bila dah besar nanti.. dia akan faham pengorbanan mama.. Insya Allah

Umie Naziera said...

budak2 perhati je apa kita buat,dlm diam dya take note bnda tu

Cik Nur™ said...

Allah...
sebaknya Nur baca..
Rasa nak peluk asya ni...

Suatu hari nanti Asya pasti faham...
Lya, tahu tak novel SR tajuk kalimah cintamu tu..

Bila Nur baca, Nur mmg ingt Lya...

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salam,

Budak2 ni kadang2 kita tak sedar kefahaman dia, berhati2 bila bercakap depan mereka ni.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam Lya..
huhuh..hati2 takut asya salah faham..tp xpe..lama2 nnti asya akan faham kenapa harus sebut perkataan buang tu..

asya..asya kesayangan papamama tau..you such a very great daughter... sayang asya ketat2..

Chic Na said...

sedihnya baca. nanti asya dah boleh faham kena explain betul2.

Amanina said...

terharu jugak baca kisah nie..
semoga menjadi anak yg baik

Cho Zila said...

nanti asya akan paham... tuler kadang kitani bercakap tak pandang2kan...

fiqkbe said...

comelnya rambut serabai tu ;D mmg kena jaga apa yg kita ckp skrg ni kn. sbb budak2 mmg cpt serap apa yg dia dengar tp x fhm pun mksd sbnr.

maszmadi said...

asya dah besar, sume bende pon dia nak tahu...

Mrs Velentine said...

YA allah sedihnya bila dia tanya mcm tue..takpe nnt dia dah besar dia kan faham apa maksudnya

el said...

huhuhu sebak el bc
she already knows about everything
cerdik dia

tiap kali cerita kisah lya ngan asya mmg el sebak

muahmuahuah kat asya tu

Ema Blog said...

Besarnya anugrah dari ALLAH... asya memang bayi ajaib.

norhidana miswan said...

geram tgk muke asya tuh rasa nk cium2 gomol2 je... comel sgt2....

asya bijak sbb tu tiap apa pun dia msti nk tau kenapa

mama maman aka yana said...

tak dpt nak bayangkan jika mama disituasi cam Lya.. huhuhu.. perit kan jika kita terpaksa kehilangan

Haryati Faizal said...

itulah kuasa Allah kan lya...

nik ros said...

ya Allah, comel sgt la asya.

asya mmg bayi ajaib.asya pasti faham ni. betapa syg nyer mama pada dia.

mama aryan said...

sebak akak membacanya lya...

insha Allah satu hari nanti asya akan faham dan tentu asya bangga dgn lya juga sanggup bertahan utk lahirkan asya waktu tu

9n0L4 said...

bijaknye la asya. tahu je die, org bckp pasal die.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

sebak hati dgr asya tanya mcm tu

deq's qienz said...

sian dia..xpaham apa y dimksudkan..lps ni kena lebih berhati² la nk bckap..hehee

Siti Asiah said...

tersentuh hati bace entry ni...