Monday, April 8, 2013

Nixoderm & Krim Anti Jerawat Safi : Atasi Masalah Jerawat

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Arghhhhh JERAWAT !! Lumrah, setiap orang dalam kehidupan pasti pernah menghadapi masalah jerawat di wajah. Begitu gak dengan saya, cuma saya ni dari dulu kulit muka tiada masalah. Tapi sejak kebelakangan ni, kulit agak berminyak & sesekali naik jerawat. Lagi-lagi time nak period, mesti ada letusan gunung berapi. Tapi, saya cOOL ajer. Bagi saya inilah putaran kehidupan, tak semestinya kulit kita akan cantik selamanya walaupon dah sebaiknya menjaga. Bila naik jerawat, saya xde lah stress & tension sebab jerawat tu. Buat rileks je.. Cuma kena cari alternatif merawat.

Ni jerawat yang ter-TERUK pernah saya alami baru-baru ni. Naik atas hidung memang menyakitkan. Ntah la, kenapa dalam banyak-banyak tempat kat situ dia berkenan. Jerawat ni naik semasa saya dalam keadaan stress sebab memikirkan asya. Time ni asya masuk wad. Bertambah teruk, kerana saya tak cukup rehat berminggu-minggu disebabkan kesibukan kerja. So inilah hasilnya.. Dengan jayanya dia membiak. Selain kat hidung ni, kat pipi pon ada la sebijik dua..



Saya jenis tak suka pakai produk kecantikan, just pakai produk yang simple-simple & ringan ajer, seperti produk Safi. Untuk atasi jerawat yang sesekali naik tu saya just google & jumpalah produk ni--> NIXODERM.  Saya beli Nixoderm ni kat Guardian & sebab baru nak testing just beli yang saiz kecil je dalam harga RM5.00++. Tapi, sampai sekarang tak habis-habis lagi. Rasanya 6bulan++ pon tahan. NIXODERM boleh digunakan untuk merawat masalah Jerawat, Ekzema, Ruam, Kurat, Gatal-gatal dll.

Rawatan untuk Ekzema, Jerawat & Ruam
~ Apabila kulit kemerah-merahan, gatal, melecur, pecah-pecah atau mengelupas, cuci kulit anda perlahan-lahan. Jangan gunakan sabun yang boleh merangsang kulit. Selepas cuci, sapukan NIXODERM perlahan-lahan & menyeluruh di semua bahagian kulit yang dijangkiti.
Kaedah Rawatan
~ Lakukan 2 kali sehari, pagi & malam. Rawatan ini perlu diteruskan selama 7 hari. Kemudian dihentikan selama 3 hari lalu disambung semula 7 hari berikutnya. Teruskan kaedah rawatan ini sehingga kulit pulih sepenuhnya.


Testimoni saya menggunakan NIXODERM
~ Saya guna NIXODERM time jerawat tu baru naik. Saya sapukan atas jerawat. Kali pertama guna, memang terasa pedih & ala-ala berangin. Baunya pon ala-ala belerang kot. Keesokannya, saya tengok jerawat tu makin naik. Tapi saya sabar, terus sapu... Lama-kelamaan jerawat tu mula mengecut & kering. Maybe masa mula-mula jerawat tu naik sebab jerawat tu nak matang kot. Lepas dah naik tu, dia mula kecut & kering. Bila dah kecut & kering saya STOP gunakan NIXODERM & saya gunakan Krim Anti Jerawat Safi untuk merawat.


Testimoni saya menggunakan KRIM ANTI JERAWAT SAFI
~ Selepas jerawat mula kecut & kering, setiap malam sebelum tidur saya akan sapu KRIM ANTI JERAWAT SAFI bagi merawat kulit yang dinaiki jerawat disamping dapat memudarkan parut jerawat.Sebab produk NIXODERM TIDAK MEMUDARKAN PARUT, ia cuma merawat jerawat. Saya guna krim ni 2x sehari iaitu, pagi sebelum bersolek & malam sebelum tidur. Alhamdulillah, parut jerawat mula pudar walaupon ambik masa sikit sebab saya just gunakan produk yang slow-slow je. 


Selepas menggunakan NIXODERM. Jerawat mula kecut & kering. Untuk merawat saya proceed dengan penggunaan KRIM ANTI JERAWAT SAFI untuk memudarkan parut.

Pic 2 minggu lepas.
Sekarang parut kat pipi tu dah pudar

Sekian perkongsian saya tentang cara saya merawat jerawat. Ini bukanlah entri promot produk, tapi sekadar perkongsian. Tapi cara saya tak semestinya sesuai untuk orang lain. Saya ni jenis simple. Memang tak pakai apa-apa produk mahal untuk kulit. Untuk kulit saya just pakai cream kecantikan Safi. Sebab bila gunakan konsisten, insyallah kulit kita maintain jer. Tapi kalo nak keluar dating dengan Fain & asya, selepas pakai cream kecantikan safi, saya akan alaskan dengan BB Cream Silky Girl aje & pakai bedak kompak cam biasa. Bedak kompak lak saya bahang rambang, main sambar je apa yang saya nak pakai.Tapi sejak dari sekolah saya tak leh tinggal pakai eye liner. Memang saya suka sangat pakai eye liner, saya just gunakan brand Silky Girl atau D'Herb.  Kalo lipstik lak, memanglah saya tak pakai langsung, just gunakan Lipstik Kolagen D'Herb sejak 2 tahun ni. Alhamdulillah, sekarang bibir saya xde kering & hitam lagi. Macamana saya leh terjerebak lipstik kolagen ni, kesnya selepas saya keluar ICU tahun 2011 dulu, bibir saya mengalami luka yang amat teruk kesan dari intubation/mesin bantuan pernafasan semasa koma. Masa ni memang teruk sangat bibir saya, ingat selamanya akan kekal macam tu.. Alhamdulillah, bibir dapat dirawat malah lebih baik daripada sebelumnya.

Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

65 comments:

nea lopah said...

betul lah kadang2 time peyed mmg naik jerawat. Tq share!

Cik Nur™ said...

wahh..teringin lah nak mencuba...

Rosmiza Ali said...

Produk2 yang Lya guna selalu pelik2 tapi berkesan.. Dulu Lya ada kongsi pasal deodorant yang 'smelly no more' tu kan? Kite try guna memang berkesan la.. =)

Pssst! Katne lya beli lipstik kolagen tu? Nak try gak ar.. Bibir kite ni jenis kering & kehitaman.. Huhu.. Huduh sangat rasa.. Sobs! T_T

nik ros said...

thanks share. jerawat nik ni mmg degil. kdg2 malas nak layan. makin jaga muka makin teruk lak jerawat..hehe

Tihara said...

muka lya licin berseri-seri :)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

xpe..jerawat sikit je tu...still cun Mama Asya nih..hihi :)

mama lieyna said...

Rajin jugak la lya m3ncari inisiatif tuk rawatn :-).. eina ni mls sungguh bab ni, ntah nape.. berjerawat jugak time nak period, sllu kt dagu la.. bioo je smpai baik sndiri :-).. apapun tips lya brguna ni, mana tau kalau ke farmasi boleh usya produk ni, eina pun no branded2x, jns suka benda yg murah2je, janji bkesan.,

Kesuma Angsana said...

samalh kita , KA pun kkg ada masalah mcm ni, tq share yer

Mrs Velentine said...

tengah cari cara nak rawat jerawat..tq lya

lieyalatif said...

Nice info lya...

Lieya dulu mase bujang2 mmg muke ni selalu naik jerawat...selalu naik kat idung laaa....sakit lain mcm tuuuu.....dulu lieya pakai oxy tuh...alhamdulillah bile dah tua ni jarang dah jerawat naik heheheheh

Kulit lya cantik je lieya tgk...

Ibu Lala said...

Ngeri pulak tgk jerawat berdarah atas idung tu. dulu ms zaman belajar byk sgt jerawat.

wanie amerie said...

lya,sy pun jenis yg kalo naik jerawat sebijik terus susah ati..hehe
tp syukur sbb muka sy x selalu naik jerawat, time nk period je selalu keluar sebijik dua..

@ReeN eZReiN said...

hhmm,x tau nixoderm tu cepat kecutkn jerawat..ingatkn org guna utk panau coz pnah nmpak nenek guna..boelh try la..

nens cellection said...

jeles ngn kulit lya..bersih mulus jek..
jerawat naik pon mcm pemanis jek..hehe

nens skang pon dh pakai lipstik colagen tu lya..sgt sesuai..x kering merekah lg bibir

Riedaffya ibrahim said...

berkesan krim tu kan...erk cantik tudung Lya pakai...beli kat mane ye?

Fifi Nadhrah said...

cantik ibu asya ni~

intanfirdaus247 said...

x suka jerawat..huuhuh..wah santeknyaaaa lyaaa..kak intan suker..:))

LiLy @ MaMaQiStInA said...

tak suka jerawat...selalunye timbul time period...tension..tapi selalunya lily biarkan jer...tak berani nk pecahkan takut merebak plak..

Rasp said...

thanx untuk info ni...
leh gak i try....
i pun pakai produk safi sis...
tapi kulit i tak semulus kulit you.....

wan nurul hezrina abd halim said...

wahh ada jugak ek krim anti jerawat dr safi??

Deqla Manjew said...

kalo deqla juts guna safi... yg biasa deqla guna utk cuci muka..krim skali.. tp deqla mmg jarang ada jerawat... adik bradik mcm tu jugak..baka kot...huhu

Puan Kutu said...

jerawat ni klu naik yg beso n bernanah tu mmg agak tensen sbb sakit kan.tp klu kecik2 sekali sekala naik time period tu normal la..

sy tak pernah guna apa2 ubat jerawat.biar dia reda macam tu ja.

iietamalek said...

Nixoderm tu mmg elok..kalau gatalgatal sy pakai tu jer...

eima said...

nk beli lah bg laki ai tu ... hmm byk sgt jerawat sampai berparut ....

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

ok, noted..
bulih try.. hehehe

Nafira usof said...

boleh cuba nanti nih.. kadang2 ade gak masalah jerawat nih.. tapi x selalu lah~

Ina Haireina said...

boleh cube ni.. takut jugak nak try produk2 yg nampak elok dgn model iklan je.. hehehe..

Che Rosliza Che Mat said...

memang berkesanlah produk tue. hihihi

N.Aima K said...

wah!! alhamdulillah dah lama saya x da masalah jerawat..tp black head lah pula.. btw dear jgn lupa ikut contest saya

http://tsukinano.blogspot.com/2013/04/cuticuti-giveaway-diari-aima.html

aziekz said...

Nice info..
Pasal nixoderm tu..mmg gna...
Tp pasal....produk safi tu 1st time....nnt leh la bli,,,

Tq share info

Cho Zila said...

akakni kalau dah jerawattu tak pandai cari krim... boleh yerk... tapi kalau tengok lya nyer gambar jarang nampak jerawat atau bekas jerawat...

dya bunga said...

mcm tahu2 je dya skrg ada mslh jerawat

Si Matatajam said...

Good sharing Lya...mmg berkesan tu...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

jerawat comel tumbuh kat idung...hehe
baru tau safi ader krim anti jerawat

Chic Na said...

bagus tips2 ni. boleh cuba. :)

lipstik d herbs tu kan bila cikna pakai, kaler dia jd merah terang. huhu.. terus stop. tp bila mama cikna pakai kaler dia cantik je pink2. ikut darah kan.

jaakechik said...

tengkiu share experience lya! tips yg sgt berguna... ;)

jaakechik said...

salam lya. semalam jaa layan blog lya hingga ke pukul 2 pagi. layan guna ipad masa nk tido...hihi... kisah lya sungguh menyayat hati, betul2 buat jaa terfikir yg jaa kena bersyukur dan perlu rasa bertuah sbb jaa sihat walafiat x pernah diduga seperti lya sekeluarga.

jaa xtau nak citer mcmmana, jaa speechless. sebak betul baca. lepas baca tu buat jaa termerenung pjg. tabah sungguh kalian sekeluarga. btw, salam perkenalan dari jaa lya. semoga lya dan asya dikurniakan kesihatan yg baik sentiasa amin :)


p/s : layan blog lya sampai abis bateri ipad baru tido, huhu. semua entry pasal kronologi lya dan kelahiran asya jaa godek!

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam LYA..
huhu..tgk mencari krim utk ezekma ni.. hmm blh la try yg ni..

alhamdulillah..nmpk perubahan ketara semasa ade jerawat dan lepas jerawat hilang.. serasi nmpknya dgn kulit lya... :)

~aSHa~ said...

masih remaja..tumbuh jerawat ehehehehe...

diana said...

bagus jugak ye produk nih..

mama_umar_maryam said...

cpt juge elok ye..kdg2 dtg jerawat ni kt tmpt2 yg xbest,hehe

cik chinta said...

xd jerwt, tp ad scar, ble gn krim anti acne tu utk ilgkn scar?

Aine Ainun said...

lama da x kena jerawat, sejak pregnant n sampai sekarang, moga takda la jerawat...=)

Ann Ishak said...

menarik jugak product Nixoderm ni, cepat bertindak pada jerawat.

Amanina said...

boleh la try krim safi tu..

el said...

lawa je mama tasya ni
berseri2..geram aih haha
el ape pun xde krim
biar pi lah jerawat ka ruam ka..hahah dia ilang sndiri..pas2 tempek ngan bedak hahaha

Haryati Faizal said...

guna safi jugeks...hihi

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...muka jarang naik jerawat.

LiYa HaNiF :: said...

nak try juga le... sejak 2 menja banyak lak jerawat kt muka hehe

Lin Azlina said...

sy pun guna nixoderm jugak sblm ni..mmg kecutkn jerawat..pastu parut jerawat pun ilang tau yg bintik2 itam tu

9n0L4 said...

kalau naik jerawat, mule la rajin basuh muke. huhuhu.

Yaya said...

Minum air mineral @ air yang dimasak lebih kerap. seeoloknya 2 liter atau 8 gelas sehari... cara itu pun boleh rawat jerawat di muka.. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

kulit muka lya cantik...licin jer

Marzila Azira said...

kalu nak hilangkan jerawat, pudarkan parut, ekzema dan kulit licin n gebus, boleh la jgk try produk shaklee..nak tgk berkesan ke x bole lawat website ni..hrp dpt mmbantu=)
http://www.myhealthynote.com

Marzila Azira said...
This comment has been removed by the author.
Fatimah Bt Tony said...

wah..mcm best je. saya tak pernah perasan benda ni kat farmasi. sekrng ni cuma ambil vitamin je, alhamdulillh jerawat tak pernah lagi timbul.

adyna said...

Blh Cuba nnt kali jerawat naik ;)

Cik Puan Azi said...

Saya guna product A's First. sangat berkesan untuk hilangkan jerawat n parut sekali. abis licin dah muka saya.. hehehe.. alhamdulillah kwn yang syorkan.

Fiyah Jefri said...

Saya nak tanya, berapa hari bleh hilang jerawat tu setelah pakai krim jerawat safi?

Fiyah Jefri said...

Berapa hari jerawat tu bleh hilang setelah kai krim safi?

Fiyah Jefri said...

Berapa hari bleh hilang jerawat tu setelah kai krim safi?

Fiyah Jefri said...

Berapa hari bleh hilang setelah kai krim safi?

Fiyah Jefri said...

Berapa hari bleh hilang setelah kai krim safi?

Fiyah Jefri said...

Berapa hari bleh hilang setelah kai krim safi?

Hazwani Ab Wahid said...

Saya dr kecil guna krim ni...mmg sgt2 berkesan..kudis2 pu cpt hilang...