Tuesday, February 25, 2014

Jantung Hati

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Sejak petang kelmarin, hati ni tak keruan memikirkan satu-satunya jantung hati ini. Bagai dihempap batu bila terima Whatsapp dari Fain t/hari tu. Menangis & menangis... Sedih... Adakah apa yang dikatakan oleh doc sewaktu mengandungkan asya menjadi kenyataan hari ini?? Sungguh.. susah saya nak terima semua ni. Ya Allah, salah mama kah sebab mengandungkan asya dalam keadaan koma dulu?? Hingga membawa derita dalam diri asya? Sampai saat ni, saya xleh tumpu perhatian pada kerja. Masih terfikir-fikir.. Terngiang-ngiamg apa yang diperkatakan. Fain dah nasihat, " jangan fikir sangat... biar apa yang orang nak kata"... Macamana tak nak fikir?? Sebab saya yang mengandung & melahirkan dia?
OK.. FULLSTOP ! Mamapapa redha.. mamapapa akan lakukan yang terbaik buat asya. Ini ujian buat mamapapa.. Mamapapa takkan putus asa.. akan terus berusaha demi asya. Teruskan kekuatanmu, sebagaimana kamu kuat sewaktu berjuang untuk bertemu mamapapa.

Wajah yang menyimpan 1001 kisah.. Kamu anak istimewa buat mamapapa sayang.. Terus berjuang ! Saya sendiri, sejak semalam dah mula tak sihat.. Maybe kerana terlalu memikirkannya. Dari semalam nak pitam-pitam. Hari ni, xleh nak sentuh makanan... Semua rasa pahit. Tak pela... akan terus positifkan diri. Insyallah.. insyallah..insyallah ... 

** mesti semua tertanya-tanya, kenapa dengan asya?? Saya tak bersedia untuk berkongsi. Biarlah kami saja yang mengetahui hakikat ini. Hakikat yang amat perit . Stay strong ! Kalo ikut hati, saya tak nak pon menulis kat sini.. Tapi... HATI saya tak tertahan.. Rasa yang perlu diluahkan..**

Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

71 comments:

Khai♥Rin : anies said...

lya mesti ingat, Allah tak kan timpakan ujian ini jika tidak kerana lya sekeluarga mampu mengatasinya..
mmg berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul.
just positifkan diri dan kalau boleh tulis satu memo "INSYA ALLAH ASYA PASTI SIHAT" dan tampal di mana2 tmpt yg boleh dilihat dan boleh dibaca selalu.
sooner or later, who knows a miracle will come to your life?

be strong ya..

Tihara said...

akak doakan asya sihat sentiasa dan kuat,untuk lya juga..
kuatkan semangat, take care yea

AnneRaini said...

alahai nape asya? walau apepun sy doakan moga asya baik2 saja and lya tabah menghadapi dugaan Allah.

Zee Suhaini said...

zee doakan yang terbaik untuk Lya, Asya dan jugak famili..
Lya pon jangan fikir sangat..jaga kesihatan tu..kesian kat Asya nanti..

Cho Zila said...

Lya... harapan akak Lya akan kuat semangat untuk menghadapi apa juga cabaran.. sebagaimana kagumnyer akak dengan kisah perjuangan Lya dulu.. Hanya doa dari jauh akak kirimkan moga Allah melindungi kehidupan Lya sekeluarga...

umi alya said...

Mslh tulang blkg k? maaf akak berteka teki lak..

Lya bersabar ye, semua ini ujianNya, byk2 berdoa, mudah2an Asya pulih seperti biasa & membesar seperti anak2 yg lain, aamiinnnn..

Nad MamaZN said...

Kuat lya, demi asya..
Betul ckp khairin tu..
Allah takkan duga hambaNya melebihi kemampuan
Berdoa byk2 moga ada jalan penyelesaian
In shaa Allah kami turut berdoa utk kesihatan asya dan juga famili..
Jgn cepat putus harap ye

Puan Awin said...

be strong dear..mama n papa kena kuat demi asya kan...

Ct Hamizah said...

kuatkan semangat...saya cemburu dengan ketabahan dan kekuatan lya. semoga asya dan lya dikurniakan umur yang panjang dan dirahmati dengan kesihatan yang berkekalan.

lia said...

what ever it is.... stay strong... keep strong... Allah sentiasa bersama kita...

Chic Na said...

apepun yg terjadi, stay strong ok.. byk2 berdoa.. cikna doakan yg terbaik utk asya & lya.. take care of yourself..

Chic Na said...

apepun yg terjadi, stay strong ok.. byk2 berdoa.. cikna doakan yg terbaik utk asya & lya.. take care of yourself..

Rizziela said...

Salam Lya,

Kalau dengan berkongsi dapat melega lya..akk sudi mendengar..memang berat ujian Allah untuk kita tapi Allah maha mengetahuinya.. .Allah tahu Lya kuat dalam menempuhi ujian Allah..Semoga Lya terus tabah mengharungi ujian dariNya

Kopiolimauice said...

InsyaAllah semoga Lya sekeluarga mendapat perlindungan dariNya...take care dear...

♥ ROS ♥ said...

Kita sbgi ibu kena kuatkan semangat ye kak,, ros xpndai nak nasihat sebab memahami bila ada anak mcm humaira.. Mmg sedihhhh sgt tp harapan tu tetap ade.. Kekadang yang istimewa tu la senang dijaga kan, murah rezeki untuknya. Byk pkara mggembirakan kita ttg dia.. Allah pilih kitA kak.. Kita bersyukur yer... Tggi ujian kita tnda Allah syg..

Peluk akk ketat2 :(

Mimie_Zatun said...

jaga diri. kuatkan semangat. banyakkan doa. semoga Allah memberi perlindungan buat mama asya sekeluarga

mama aryan said...

walau apapon yg berlaku akak doakan moga kesihatan asya berada dlm keadaan baik..
lya bersabar ye..mmg bila difikirkan pasal anak2 kita jd tak tentu arahkan,tp kita juga kena kuat demi anak2...semoga lya tabah menghadapi dugaan ini

Cik Nur™ said...

sabar byk2 lya..setiap ujian pasti akan ada hikmahnya...

jgn putus doa dan jgn berhenti berusaha..
sama2 kita doakan yea..

salwana nordin @ che'wa said...

whatever it is saya percaya awak kuat menghadapinya..begitu juga asha..

semoga segala ujian dihadapi dgn tenang dan Allah mudahkn segalanya..in syaa Allah

Ema Johari said...

Moga Asya sihat walafiat...risau pula bila Lya ckp macam ni..

::NureeN:: said...

Ya ALLAH,
kau kuatkanlah hati sahabatku ini...
moga segalanya dapat ditangani dengan penuh kesabaran..
amin

nureen support dr blkg..
apa2 yg lya nk kongsi nureen boleh dgr..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam, Lya...
Kenapa dgn anak manis itu??? Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul... Lya bleh whatsapp akak 012-7799705.. atau email akak : serikanditanahjauhar@gmail.com

sejak dalam perut tahu kisah Asya, mana mungkin tak mahu tahu apa yg trjadi pd Asya.. pls Lya

anajingga said...

apapun yang LYAfrina tmpuhi masa ini adalah suatu ujian dariNya,tabahkan hati dan kak ana doakan semoga dipermudahkan jua...salam ukhwah..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam LYa..
ini sbb perkara yg lya pernah bgtau cma dulu tu ke..?
apeape2 pun, cma harap lya tabahkan hati..jaga kesihatan sama.. kalo lya tak sihat,mcm mana nk jaga asya kan..?
be strong lya..doktor blh ckp ape yg diorg nk ckp,tp ingat,allah yg menentukan..
semoga lya sentiasa positif & lya, fain & asya insyaaLLah, akan sentiasa dikurniakan kesihatan yg baik..
jgn berhenti berdoa..

maszmadi said...

walau apa pon, harap lya n fain n asya kuat hadapai ye...
Allah x kan uji hambanya kalau mereka tidak kuat.

Bbwana adienia said...

salam..

harap banyak2 bersabar ya..mungkin ni dugaan dr Allah..stay strong..

DYatie said...

Yunk..Semoga terus kuat..Semoga Allah permudahkan segalanya buat korang sekeluarga. Berdebar2 rasanya. Kuat ye Mama. Demi Asya. Dan Asya mesti lebih kuat bila Mama kuat.

mama maman aka yana said...

be strong ok... tuhan ada ok...

Cik Aini said...

ujian buat Lya dan Fain..moga tabah hadapinya..harap sgt moga Asya juga jd sekuat mamapapanya..

be strong babi ajaib!
moga Allah permudahkan segalanya buat Lya.amin

Baiduri said...

Smoga lya diberi kekuatan....lya kena kuat utk asya, satu2nye permata hati lya....kami mendoakan yg terbaik utk asya....in shaa Allah....

norhidana miswan said...

sabar lah lya, akak tau lya kuat org nya... akak doakan lya n asya sihat n kuat jugak, sbr lah ye lya jgn di fikirkan sgt... aiyan kene jantung berlubang akak slhkan diri akak sbb akak yg ada drh tinggi masa peknen n banyak mkn ubat drh tinggi walaupun doc yg suruh, tp kalu akak fkrkan sgt akak yg boleh jd gile...

sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik utk kite...

mamaarifakeem said...

Be strong ya lya.. apapun ia, lya kena hadapi juga kan..harus positifkan diri..in sha Allah, selagi lya dekatkan hati dgn DIA, DIA akan ingat lya..
Tcare..
Berat membayangkan dugaan lya, apalagi berkait dgn anak... sedih n negetif sgt pun takkan membantu apa2... berat mata memandang berat lg bahu memikul.. kami akan sama2 doakan, asya n lya akan sentiasa dlm lindunganNYA... amin..

syawalsimpsons said...

tak pe kalo lya masih belom bersedia untuk berkongsi segala suke duka lya pada kami..insyallah sue sebagai seorang kawan yang tak penah jumpe ngan lya akan tetap sokong dengan paa sahaja keputusan yg lya n fain buat..jgn terlalu PK yee lya, lya kena kuat sekuat yang mungkin demi asya...insyallah moga allah permudahkan jalan pada lya...tak mo mengadu nasib pada fain, pada kami kengkawan tape..allah ada lya maha mendengar..moga allah dapat tenangkan hati lya...

Fazleyatul Aini said...

lya, walau apa pun yg terjadi, semuanya dah ditentukan Allah. Dia nak menguji tu, tanda nya Dia ingat dan sayang pada awak sekeluarga. Take care and stay strong. Saya doakan yang terbaik buat awak sekeluarga

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Yaallah moga lya tabah..hadapi segala dugaan....

~aSHa~ said...

Tuhan dia tahu dia bagi ujian utk orang yang terpilih dan layak sahaja...Lya n family beruntung kerana dipilih olehNya untuk menikmati saham akhirat yg banyak...

Fifi Nadhrah said...

stay strong kak.. inshaAllah asya akan sihat.. tu semue jangkaan manusie.. apa pon mohon pada Allah.. inshaAllah semuenye akan ok..

saniah ahmad said...

salam sayang lya,,
ya saya setuju pendapat sahabat anies tu,,, apa yang kita cakap, apa yang kita fikir, apa yang kita rasa dan apa yang kita buat adalah doa,, mmg benar berat mata yg memandang berat lagi bahu yg memikulnya,,, kena kuat depan asya,, dia hanya nampak lya,, klu lya lemah dia pun akan lemah,, walau hakikatnya hanya tuhan saja yang tahu,, semoga tabah menghadapi ujiannya,, Allah Maha kasih dan sayang akan hambanya yang sabar,,,

aTieYusof Family said...

Ya Allah! moga asya akan baik2 aja Lya..banyak kan doa ye...jgn sesekali putus asa.. akak sllu teringat2 kata Lya yg asya baby ajaib lya..InsyaAllah Asya akan membesar dengan sihat & kuat..sbb: mama nya pn very strong person..

Muhammad Taufiq said...

Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

LydSunshine said...

lya.... ni pasal yg dulu ke. sakit yg doktor suspect tu. huhu... asya... kena kuat sentiasa ye... sebaknya macik lyd fikir pasal asya dan mama asya ni.

Deqla Manjew said...

ya Allah.. kenapa dgn asya.? haih deqla plak berdebar2 ni lya.. tp xpelah kalo x dpt berkongsi dgn kami.. kami phm tu.. apapun hrp lya tabah yer.. Allah tahu lya kuat sbb tu Dia turunkan ujian ni..positif selalu ye..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

Be Strong....Asya kuat ..mama papa Asya pun kuat ...anggap la apa saja dugaan darinya pasti ade hikmah...

Siti Asiah said...

Lya mesti kuat semangat Lya, Lya insan terpilih...moga Allah memberi Lya semangat yang berpanjangan demi Asya & redha dengan ketentuanNYA...berat mata memandang, berat lagi Lya yang menanggung...

amirah said...

Walau taktau apa yg terjadi kat asya, tapi sedih akk membacanya...mungkin bila dah ready nnt liya boleh ceritakan pada kami di sini untuk kurangkan rasa berat di hati liya..doa akak harap semuanya2 okay2 aje..apa pun masalahnya moga Allah permudahkan liya sekeluarga ye..moga asya sihat2 aje..

Solehah Shamsuddin said...

Be strong akak. Semua tu bukan salah akak pun. Kalau macam Solehah pun, solehah akan tetap teruskan pregnant kerana dia adalah permata hati kita. Akak jangan anggap semua tu salah akak ye. Allah memberi ujian pada akak untuk menguji tahap keyakinan akak pada Allah. Allah itu Maha Adil. Walaupun akak diuji dengan semua ini, sehingga sekarang solehah tau akak seorang yang paling kuat jikalau nak dibandingkan dengan kami yang tidak diuji sebegini. Harap akak tabah ye. Tc akak.

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

salam,,xpe sis,,moge sntiasa strong utk Asya ye=)insyaAllah, Allah selalu ade

eika_jps said...

lya bersabar yer....anggap ini semua ujian dari ALLAH untuk org yg sabar...kak eika doakan asya dlm keadaan sihat....lya jaga kesihatan sama yer...

be strong k....

Riedaffya ibrahim said...

walau ape pon yg berlaku kat asya...liya tabahkan diri yer..Ingat Allah ada bersama kite..

@lfidah @dim said...

lya,lama tak meninggalkan jejak di sini.hari ini saya datang menjengah lya dan asya.semoga lya dan asya baik-baik saja dan dipermudahkan segala urusan.

BUNDA a.k.a KN said...

Walau apa2pun kemungkinan pastikan think positif untuk diri sendiri...pujuk diri sendiri agar kuat...

Walaupun orang luar hanya bolih beri nasihat dan tak dapat merasa apa kemelut dihati Lya sekarang ni...

Be strong, be positif ok...
ingat ALLAH bersama kita dalam susah dan senang...Mengadu dengan NYA..istighfar dan zikir banyak2 semoga hati akan tenang...

Hanya hati Lya sendiri yang tahu ...

Mummydearie said...

Walaupun tak tahu nasib apa yang akan menimpa Asya, Lya kena kuatkan semangat. Sentiasa berfikiran positif, Sama seperti ketika mengandung dan melahirkan Asya dulu. Miracle happens, right? Lya buktinya. Asya juga buktinya. Insya Allah kali ini juga Tuhan akan mendengar doa hambanya yang dilanda kesusahan. Semoga Lya sekeluarga tabah menghadapinya. Stay strong!

:: Cik Viva :: said...

InshaaALLAH, doakan yang baik2 sahaja untuk Asha =)

Syima ~Mama Kyra~ said...

La hi asya sakit apa? sedihla pula sy dgr..smg allah kuatkan hati Iya dan suami utk hadapi ujian darinya...berat mata memandg berat lg bahu memikul...

NzA said...

Akak doakan moga lya sekeluarga kuat dan tabah lalui setiap ujian Allah...ada tersembunyi hikmah disebaliknya....
Akak juga doakan agar lya cpt sembuh..baru kejap td dpt berita lya sakit.....Ya Allah permudahkan segala urusan lya.....amin.

mummY daniSha said...

ya ALLAH lya...walau apa pun ceritanya...sy doakan awak satu family terus tabah....

Ct Noraishah said...

sabar ya kak.. apapun semoga akak kuat menghadapinya.

Mimi Azirah said...

kuatkan semangat untuk berjuang meneruskan hidup lya...dan sy yakin asya jugak seorg anak yg tabah n kuat

mama ila said...

insyaallah..semoga lya dan asya sentiasa sihat...

Kesuma Angsana said...

Moga Lya kembali sembuh seperti sedia kala yer !

nana kimie said...

akak....moga akak cepat sembuh.......moga asya jugak baik2 aje......kuatkan semangat ye kak!sayang akak!

ANIM said...

lya...moga diberi kesembuhan segera oleh Allah.
Asya amat memerlukan kesabaran dan kekuatan dari ibu seperti lya

are_lin@yu said...

inshaallah moga asya mnjadi anak yg solehah...lya semoga cpt sembuh ya..

Yana Libra said...

banyakkan bersabar kak..mesti ade hikmahnye semua yg berlaku..

moga akak pun cepat2 sembuh!

Rosmiza Ali said...

Lya.. Be strong k.. Apa pun dugaannya, tempuhilah dengan tenang & redha.. Kami semua mendoakan kesihatan Lya & keluarga.. In Shaa Allah..

Amanina Mads said...

ini semua ujian buat lya sekeluarga.. byk sabar ya

Rose Azadir said...

tabahlah wahai hati...n kalau boleh berkongsilah dengan sape2, jangan pendam sorang2 k...anyway Assalamualaikum…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com . Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer…

.:fyzz:. said...

fyzz tau lya seorng yg kuat...tabah dn cekalkan hati ya lya..

Deq's Qienz said...

assalam lya..singgah tgk lya family..hope sihat bertambah sihat arini :)

jaakechik said...

Semoga lya cepat sihat... dan kembali kuat untuk anak dan suami... ingat Allah sayangkan Lya sebab itu Dia uji Lya... nak tengok sejauhmana kemampuan Lya.. apapun Lya kena kuat dan tabah, doa jaa semoga Lya cekalkan hati dalam menghadapi segala dugaan ini.. be strong ya Lya!

nabila azmi said...

whatever it is... akak kuat ye.. asya kuat jugak ...
ada hikmahnya semua ini..
yakin dgn Allah..

sy salute dgn akk yg kuat hadapi dugaan yg pelbagai..

moga akak kuat amiin