Monday, March 10, 2014

10.03.2014 : 29 tahun... yang penuh rintangan hidup !

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Setelah sekian lama menyepi.. bukan sengaja menyepi..Tapi penyepian kerana mengharungi ujian yang bertalu-talu dariNya. Kalo baca entri terkahir berkaitan asya & menyusul dengan ujian buat diri saya. Ya Allah, kerdilnya hambaMu ini. Alhamdulillah, Allah amat sayangkan saya. Saya cuba cari kekuatan utntuk menaip disini, sebagai menyimpan kenangan di blog saya sempena usia saya 29tahun harini (10.03.14). Alhamdulillah..alhamdulillah.... percaya atau tidak, saya dah hidup 29tahun di dunia. Alhamdulillah..Ya Allah, teruskanlah usiaku ini selagi aku diperlukan & membawa kebaikan buat dunia. Disamping itu saya ingin ucapkan jutaan terima kasih buat semua sahabat yang wish kat FB & essepcially jugak buat GSFianz... Amin..amin, mudahan doa kalian yang penuh keikhlasan itu dimakbulkan Allah SWT.

Surprise dari Fain & Asya t/hari tadi..
Tak de makan kat mana-mana sebab saya tak sihat..Dulu, sebelum kejadian ni menimpa, awal-awal saya dah suh fain belanja makan Nando's.. takpe..lpeas saya sihat ni kena belanja gak ye! Fain just beli KFC.. tapi xleh nak makan jugak. Makan sikit je.. Sakit kesan intubation.. Habis luka-luka.. Nak makan , berdarah..nak senyum pon berdarah.. Ya allah..Ujian-Mu... Betapa istimewa aku disisi Mu



pic saya letak sekeping ni je..
 sebab yang ni je paling OK boleh senyum..

Status instagram sempena ulanglahir saya hari ini.. 
Simpan kat sini sebagai kenangan
" 10.03.14 : syukur alhamdulillah... masih dipanjangkan umur utk menempuhi kehidupan d usia 29thn. 29thn??? iye ke?? mcm x percaya! Tqsm buat insan tersyg @fain84 & #fasyafrina y sntiasa berusaha utk utk mhappykan diri ni. Terima kasih kerana selalu disisi sy sejak kali pertama kt jumpa hingga sekarang. Terima kasih teman n sahabat sejati ku dulu y kini merangkap suamiku. Teringat kali pertama kt bjumpa... sy dlm keadaan x sempurna.. lumpuh n bkerusi roda. terima kasih krn terima n sygkan sy seadanya diri sy yang serba kekurangan .Terima kasih krn sentiasa bersabar dgn sy . Dear sahabat sejatiku, i love u so much.. terima kasih krn cintai sy tanpa syarat n berusaha utk memiliki HATI sy. Semoga tuhan akan terus m'eratkan persahabatan n percintaan kita hingga ke akhirat.. Ditambah kehadiran baby ajaib buat kt rasa begitu istimewa walau byk perkara y tpaksa kita pndamkan.. Namun sama2 kita tempuhi demi sebuah kehidupan kekal di akhirat kelak. Utk semua sahabat sy, sy bsyukur krn dikurniakan insan2 spti kalian disisi sy.. Yang sentiasa ada n terus menerus mendoakan sy. Terima kasih ats smua ucapan harilahir. Mudahan dimakbulkanNya. amin"


Dan...sunyinya & sepinya saya selama ini kerana ini...
saya koma bermula pada 1 Mac 2014... Selama 4hari koma.. hari kelima baru sedar diri.. Ramai kot kawan-kawan saya dah tahu lepas suami saya muatnaik pic ni kat FB. Insyallah, lepas-lepas ni la saya story.. Saya tak larat sangat ni.. Baru je 2 ari keluar wad..Tu pon kul 7ptg, baru discahrge selepas berhari-hari pujuk rayu nak balik berehat kat rumah je. Kiranya balik dengan risiko sendiri. Terima kasih buat semua sahabat yang mendoakan saat saya bertarung nyawa ini. Alhamdulillah, ternyata doa kalian semua dimakbulkan Allah Swt, maka diberi lagi peluang untuk saya membuka mata walaupon saat ni hidup saya hanya bergantung pada mesin bantuan hayat semata-mata. Sebenarnya banyak yang saya nak katakan.. tapi keadaan tak menizinkan lagi, sebab saya betul2 perlukan rehat & hilangkan trauma dalam diri. Insyallah, panjang umur..kita jumpa entri lepas ni.. Insyallah..doakan moga saya cepat sembuh dari segala segi emosi, jiwa & fizikal.

**PRAY FOR MH370, mudahan Allah SWT memberi petunjuk..Hanya Dia yang mengetahunya.. Sedih,,saya baru tahu hal ni kelmarin..sebab baru kelmarin rajin buka FB & baca-baca kat internet**


Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

73 comments:

mama maman aka yana said...

lya syg... tabah ok.. tau dugaan itu amat sukar nak digambarkan... tp setiap ujian Nya adalah utk org yg mampu hadapinya.. still strong ok

Aisy Nasiha said...

Happy birthday buat Lya.
akak ada baca kisah kemalangan Lya di blog lain. Mmg rasa sedih.. alhamdulillah kini Lya dah sihat semula, moga beransur pulih dengan cepat ya. Sesungguhnya Lya ni insan yang bertuah.. dapat lagi pulih drp keadaan koma..mmg kuat semangat. Semoga selepas ni Lya tak ada masalah kesihatan lagi... semoga panjang usia

Rosmiza Ali said...

Alhamdulillah, lega dapat tengok Lya kembali sedar.. Macam2 ujian melanda sekarang ni.. Lya banyakkan berehat ye.. semoga cepat sembuh.. Amin...

mama said...

`hepi bezday lya`..lya insan tabah yg dipilih olh Allah utk menghadapi ujiannya..kuatkan semangat kerana Allah tetap melindungi lya biarpun dia menguji.besarnya kuasa mu allah !!..

ZalinZalina said...

Tabahnya awak, Lya..kak ina sebenarnya dari haritu menangis baca entri awak yang lama2... mudah2an awak cepat sembuh...

wantie said...

Tabah ye..beratnya dugaan yg kamu terima. Syukur bila lihat kamu dah boleh tersenyum...

happy bday. Moga di hari mendatang kamu diberi berganda kekuatan dan kerabahan

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

baru tau lya eksiden dari blog mama ayyan misshamakeupstore.blogspot.com.
moga lya cepat sembuh yer..jangan lupa banyakkan rehat yer...saya sentiasa doakan moga lya sentiasa sihat...rindu la auntie dengan asya comey tu...

Puan Kutu said...

happy bithday lya..sy tahu pasal lya kemalangan dr blog lyd..mmg terkejut..sy tau lya tabah..semoga terus tabah utk fain&asya..cepat sembuh ye

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Happy B'day Lya...Moga cepat sembuh & kembali sihat...banyakkan berehat ye..Take Care.

trah zain said...

takziah akak, setiap ujian adalah bukti Allah sayang kat kita... just smile and sabar :) akak mmg beruntung, terpilih... happy belated birthday akak

wanie_kashfi said...

Salam lya...dah lama tak tinggalkan komen kat sini..though have been your loyal silent reader...semoga Lya cepat sembuh & dapat terus bersama Fain & Asya...take care...doa saya dari jauh...amiin...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam lya..
happy to know you r back...
alhamdulillah...syafakallah lya...rehat ckup2 dn jgn lupa mam ubat...take care..

mamaarifakeem said...

Selamat hari lahir lya.. in sha ALLAH.. lagi ramai mendoakan lya utk sihat kembali, Allah pasti akan perkenankan..amin... :-)
Take care n be strong dear....

syawalsimpsons said...

sue bila dapat tau waktu fain up kat fb..sangat2 sayu hati ni...ya allah tuhan je tahu akan kesedihan ni bila tgk lya macam tu...tak pe lya, lya mmg seorang yg kuat...sue tau lya mampu bertahan sehingga kini....lya jaga diri tau, jgn keje N pk kuat sangat yee

Syima ~Mama Kyra~ said...

Happy bday Lya syg..syukura padaMu ya Allah kerana masih beri peluang utk Lya teruskan hidup bsama insan tersayang..smg Lya dan keluarga tabah hadapi dugaan dariNYA. Mgkin sy tak tahu kisah silam Lya smpi boleh koma..tp sy tahu mmg berat dugaan ini..berat mata memandang berat lg bahu memikul..smg Lya skembali sihat..rindu nak baca coleteh Lya dlm blog..smg hbgn kita yg baru terjalin ini berpanjangan :)

joeayu said...

Ya Allah. Syukur Lya dah kembali. Semoga Lya diberikan umur yg pjg, kesihatan yang baik. Amiinn~~

@lfidah @dim said...

salam lya..harap lya sihat hendaknya.saya tahu lya kemalangan.waktu tu ternampak dkt fb.terus tgk IG lya dan suami termasuk fb.itu yg tahu keadaan lya..harap lya semakin sihat dan kuat..

lieyalatif said...

lieya dpt tau pun dari fb husben lya....mmg sgt2 tekejut dgr perkabaran eksiden tu lya....besar dugaan lya...takut lieya tgk lya di cucuk wayar seluruh badan....besar dugaan lya....lya jaga diri okey....jgn dipaksa diri tu buat keje...rehat2 secukup2nyer...


kami kawan2 alam maya sygkan lya.....

Cho Zila said...

akak juga ada baca dalam blog kawan2 ... ramai yang memuatkan entri Lya dan sama2 mendoakan kesembuhan Lya... terkejut membacanya... namun kuasa Allah siapalah kita untuk menghalangnya.. Berehatlah Lya semoga sembuh sepenuhnya....

LydSunshine said...

Salam Lya. Syukurlah Lya dah kembali pulih. Rehat dan jaga diri baik2 ye. Saya ada buat entry khas untuk lya minggu lepas.

Fazleyatul Aini said...

Baru tau awak eksiden, tengok komen2 kat entry ni
Allahuakbar ! Ya Allah, aku berdoa semoga sahabatku ini sentiasa di bawah lindungan mu

Stay strong Lya

Allene said...

we know u strong lya....

happy besday.. semoga panjang umur dan dipermudahkan semua urusan.

Chic Na said...

Happy 29th birthday dear Lya.. sesungguhnya Allah tu maha penyayang kan.. disetiap kepahitan pasti ada kemanisannya.. hope lya terus tabah menghadapi ujian dariNya & semoga cepat sembuh.. ^_^

Mimie_Zatun said...

semoga cepat sembuh Lya..

m.u.l.a.n said...

take care & get well soon

Arina Shamsul said...

:'( - hug-

Cik Jue said...

bercampur2 perasaan baca post lya..
akak hanya mampu berdoa moa lya terus tabah..
terima kasih ya allah kerana masih panjangkan umur kawanku lya semoga lya boleh melihat asya membesar..

Nadiah said...

Selamat Hari Lahir Lya.... Semoga Lya sihat selalu dan bahagia disamping keluarga yang tersayang...

Mimi Azirah said...

Semoga lya cepat sembuh dan kuat menghadapi ujian Allah

Nafira usof said...

Kuatkan semangat yer Lya..
Zura doakan semoga Allah sentiasa memberi kekuatan pada Lya dalam mengharungi semua dugaan ini.

Kami semua sentiasa mendoakan yang terbaik buat Lya.

Jaga diri.. semoga cepat sembuh.. Amin~

el said...

mmg terkejut dpt berita tu lya
diri ini sentiasa mendoakan lya cepat sembuh dan dikurniakan kesihatan yg baik2

Kopiolimauice said...

Semoga cepat sembuh ek..happy bzday semoga tahun ni membawa kebahgiaan n kesihatan yg lebih baik..

dakcik said...

hepy besday lya!
u'r strong person!respect!
amin..:)

mama ila said...

Lya..ila pun baru jer tahu kelmarin..tu pun ada kawan blog yg up n3 pasal lya..ila xde fb lya..sorry sebab baru tahu... semoga lya cepat sembuh yer..ila tahu lya kuat... semoga lya diberikan kemudahan olehNya dalam mengharungi kehidupan mendatang..dan semoga lya dan asya sentiasa diberikan kesihatan yg baik.. Selamat hari lahir yer dear... *hug*

salwana nordin @ che'wa said...

ya Allah..semoga awak tabah menghadapi segala ujian dr Allah..

kuatkn semangat demi asya dan fain serta smua ahli keluarga..

sayu saya tgk pic awak time koma tu..:(

Sayangku Zie said...

Happy birthday lya...semoga cepat sembuh...

mrs kayrul said...

Happy belated birthday lya...gembira lihat lya mencoretkan madah2 indah di blog kembali...hrp lya cepat sembuh dan dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat

.:fyzz:. said...

assalam lya..fyzz doakan moga kembali baik dan inshallah sihat kembali..kami sahabat2mu sntiasakan doakan yg terbaik buat lya..and happy belated day to u dear..dn kita rakyat Msia doakan #MH370 selamat ..amin

~aSHa~ said...

alhamdulillah dah keluar hospital..jaga kesihatan ye lya....
sha tau berita aritu dari kak norizam.....tapi sha tak sempat nak ke hospital...husband sha keje putrajaya skrg ni....
inshaallah kalo sha free sha gi ke umah lya...take care dear

dya said...

semoga kamu tabah iyer syg.kuat semangat dan ingat allah selalu
happy besday to u !!

amirah said...

aduh, berat nya membaca entri lya ni..walaupun dh tau tp masih berat mmbaca. moga lya terus kuat, bersemngat dan sihat lepas ni ye..walau diduga tapi lya tetap kuat..insyaAllah...hepi besday lya..

~MommyAqilMedina~ said...

Semoga Lya terus tabah dan kuat..Mohon Allah terus pinjamkan nikmat dunia buat Lya sementara masih berkesempatan..Selamat hari ulang tahun Lya..kita sebaya..tapi dugaan untuk Lya penuh berliku-liku..berserah kerana Allah maha mengetahui..

Haryati Faizal said...

semoga lya terus sihat dan bahagia selalu ye...

Khai♥Rin : anies said...

happy belated birthday lya...

setiap ujian terkandung hikmah
hanya org yang layak sahaya berhak ke atas hikmah itu
dan lya pastinya orang yang berhak itu..
syafakallah..

Siti Asiah said...

Selamat Hari Lahir Lya, sorry Lya asiah ternangis tgok pic. Lya ni...semoga Allah kuatkan semangat Lya menghadapi ujianNYA ni...moga Lya dipanjangkan usia...Asiah tahu Lya kuat...take care...

::NureeN:: said...

syukur...
skrg lya harus kuatkan semangat.. nureen doakan moga lya cepat sembuh..
jugak sama2 kita doakan buat warga MH 370..
lya bykkan rehat.. insyaALLAH berkat doa dr org2 tersyg & kekuatan dr lya sndrik, segala trauma akan hilang.. amin

Ina Haireina said...

lya... selamat hari lahir.. semoga Allah kurniakan kesihatan yg lebih baik buat lya dan dipanjangkan usia..

Lya kuat semangat dan tabah.. semoga cepat sembuh ye dear..

Syah Eida said...

Selamat Hari Lahir Kak Lya. Semoga cepat sembuh ye .. Dan semoga Kak Lya terus kuat dalam menempuhi ujianNya.

Deq's Qienz said...

hapi besday lya..Alhamdulillah Allah pajangkan usia lya..smg lya sentiasa diberikan kesihatan yang baek ya :)

Chekgu Azrine said...

happy birthday ye liya..
akk tahu pun dari lydshunhine..
baca blog dia baru tau liya kemalangan..
semoga cepat sembuh ye liya
*hugs*

AnneRaini said...

selamat ulangtahun lya.. semoga lya akan terus diberi kekuatan untuk mengharungi ujian hidup..

kayyana said...

happy birthday lya.. semoga sentiasa dilindungi Allah SWT.. gembiranya yana bile tahu lya da sedar dari koma.. leganya yana bila dapat baca coretan dr lya,... Sedihnya yana bile tgk gambar lya terbaring dengan wayar penuh di badan... berehatla lya.. Allah tahu masih ada insan kecil yang memerlukan kasih sayang lya.. jaga diri okeh..

Mummydearie said...

Happy belated birthday, Lya. Moga cepat sembuh hendaknya. Dapat tahu tentang kemalangan yang menimpa melalui blog Lyd juga. Allah memang sayangkan Lya. Respek dengan ketabahan Lya menghadapi dugaan hidup ni.

Ema Johari said...

Lya, akak baru tahu yang Lya koma sampai 4 hari... Jaga kesihatan Lya baik-baik..akak doakan untuk kesihatan Lya...

cikji said...

ya Allah, awak betul2 insan terpilih yg sentiasa diduga.

kuatkan semangat, doa saya sentiasa ada untuk kawan2 semua

Juhana Jaafar said...

Saya doakan lya n asya sihat walafiat.amin...

Kakzakie said...

First day Lya masuk wad itu kakak dah mengalirkan airmata sebab kakak dah banyak mengikuti cerita Lya dulu-dulu. Rasa bimbang memang menyelubungi kami sahabat semua.

Alhamdulillah Lya beransur sembuh dan moga terus sembuh.

Happy belated birthday Lya..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

take care dear ....jaga diri baik-baik...makan ubat ...Mama asya ni kena kuat sgt untuk terus jaga dan lihat Asya membesar didepan mata.

Lily@MamaZaraZareef said...

happy belated birthday lya..semoga terus dikurniakan kesihatan yg baik dan dipanjangkan usia demia asya n en suami ye..sebak sgt baca entry nih..tak sangka lya koma baru2 ni..terus kuat dan tabah ye..>_<

Norma NML said...

Salam kenal...

Lya, akak just drop n baca..sedih baca kisah Lya..apapun akak doakan Lya cepat sembuh dan pulih sepenuhnya..InsyaAllah..

https://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/

NOR ROSZANA RAHIM said...

hepi buzday kak lya.. smoga panjang umur and dlimpahi rzk dr allah.. jom follow blog ana... http://www.jantungk.blogspot.com/

QasehnyaRania said...

selamat hari lya
smga lya terus diberi dan dikurniakan kesihatan yg baik.amin amin amin

lya seorang yg tabah.dan lya juga seorang yg bebat.Allah hanya menguji hambaNya yang hebat dan mampu untuk mengharunginya..
in shaa Allah lya, Allah sentiasa bersama mu..

QasehnyaRania said...

selamat hari lya
smga lya terus diberi dan dikurniakan kesihatan yg baik.amin amin amin

lya seorang yg tabah.dan lya juga seorang yg bebat.Allah hanya menguji hambaNya yang hebat dan mampu untuk mengharunginya..
in shaa Allah lya, Allah sentiasa bersama mu..

ANIM said...

banyakkan rehat lya..
mudah2an cepat sembuh

Solehah Shamsuddin said...

Akak, solehah doakan moga akak cepat sembuh dan sihat seperti sediakala. Solehah trkjut n menangis bila da yg gtau akak koma. Solehah takut sgt saat tu. Alhamdulillah, Allah perkenankan doa Solehah supaya akak cepat2 sedar ketika tu. Kak, berehat cukup2 ye. Jgn byk gerak sgt ye. Insya-Allah Solehah tau akak boleh sembuh seperti sediakala. Aamine.

Tina Othman said...

Allahuakbar

Patut lama lya sepi kat ig, moga cepat sembuh ye & happy belated birthday sayang

Pykaa Pdott said...

Sebak gila tgk pic sis . Moga sis kembali shat oke . Jga diri elok2 ea sis :)

Amanda Suria said...

Semoga cepat sembuh..gunakan masa ini untuk berehat sepenuhnya...SA dah lalui...SA tau mcm mana sakitnya...tabah kan hati...

Masya said...

moga lya sembuh sepenuhnya macam biasa.. sy doakan yg baik² sahaja... agak ngeri bila lya terlantar mcm ni..

saniah ahmad said...

selamat hari lahir lya,,
sory lambat wish bezday sbb dah jarang buka blog,,
apapun semoga lya bertambah baik dari sehari kesehari,, semoga sentiasa dikelilingi orang-orang tersayang,,syukur alhamdulillah..

KakNi Sihat Cantik said...

Lya, semoga cepat sembuh. Semoga sabar dan tabah.
amin.

lianalovekhairi said...

happy belated birthday lya.....kuatkan semangat ye..

Deqla Norumara said...

happy belated birthday lya.. saje nak ucap lagi..hihi..