Wednesday, June 18, 2014

Perkembangan Terkini

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
02.06.14
pic pertama yang saya upload di IG/FB setelah 3bulan.
Baru upload sebab masa ni parut-parut kat muka dah pudar & rasa ceria sikit airmuka

Seperti yang saya angankan sebelum ni, saya nak masuk kerja pada 1 June 2014.. Tapi tak kesampaian sebab tak sihat sepenuhnya. Tangguh punya tangguh, saya kuatkan diri... Alhamdulillah, 4hb June 2014 hari pertama saya bekerja setean berbulan bertapa di rumah. Serius, macam hari pertama bekerja. Berdebar pon ada... takut pon ade.. Sebenarnya paling risau part nak naik tangga ofis, sebab saya baru je 2minggu boleh berjalan. Itu pon sminggu++ ni baru boleh berjalan sendiri. Tapi cuba yakinkan diri.. Dengan penuh semangat, pagi tu saya bersiap ke ofis. Sampai je ofis..saya orang pertama sampai.. Mujur bawa kunci ofis. Bila part naik tangga tu, saya hampir mengalah.. sampai terketar badan.. sakit menahannya. Tarik nafas slow2..akhirnya sampai atas.. Naik atas, pintu plok b'p'word..cuba banyak kali.. baru la ingat p'word.. kalo tak, takkan nak turun bawah semula.. Nak tunggu kat atas tu macam takut plok. Tapi mujur, last2 p'word mengena.. Masuk je, terus ke worstation saya yang amat dirindui.. Waaaahhhhh, agak berselerak sejak peninggalan saya. Terus je duduk & rileks badan yang kesakitan tu. Tu la..tempoh cuti panjang lagi..gataiii nak masuk kerja awal. Bukan apa, saya cuti UNPAID LEAVE kan.. sedikit sebanyak effect jugak.. dah sebulan tak bergaji ni..

Haha.. memang kehadiran saya agak memberi kejutan. Tapi dalam menahan kesakitan , alhamdulillah, saya dapat mengharungi waktu kerja dengan baik.. sampai je waktu tamat kerja. masuk kereta, terus tertidur. Malam tu dah start xleh nak jalan sebab sakit habis, sampai demam2. Kesudahannya, esokkannya (5hb June 2014) terpaksa cuti kerja sebab xleh nak berjalan n demam.. Huhu, sempat sehari je bekerja.

Saya tak kisah andai permulaannya macam ni. Selagi saya mampu untuk bekerja , saya akan pergi kerja..bila sakit, saya ambil cuti. Syukur alhamdulillah, majikan memahaminya. Walaupon masih sedih dengan apa yang terjadi ni, tapi saya tetap bersyukur.. kerana saya berpeluang berjalan semula. Walaupon cara jalan tak sempurna macam dulu, tak apalah.. asalkan saya boleh berjalan semula & mampu berdikari..itu sudah mengcukupi. Insyallah, mungkin saya mampu berjalan secara normal..maybe mengambil masa.

Saya sendiri tak duga, akhirnya saya mampu berjalan semula. Saya ingatkan, semuanya dah berakhir..tiada lagi harapan.. Alhamdlillah, dibukakan jalan seluasnya buat saya sebelum saya bertolak ke kubang kerian untuk operation tulang belakang. Dipujuk oleh Fain ,MIL & mama saya untuk mencuba cara alternatif . Alhamdulillah, membuahkan hasil. Kuasa Allah SWT tiada siapa mampu melawannya. Selain tu berat badan saya dah naik semula.. Dalam sebulan ni dah boleh makan semula. Alhamdulillah ;-) . Tapi, walaupon berat badan mulai naik, tapi muka saya macam dah seceria dulu & muka saya still macam cekung tak macam dulu, pipi chubby2 je.

muka saya lepas sedar koma.. masa snap ni x berapa teruk lagi..
ambik masa 2bulan++ gak nak pulih ni.. alhamdulillah, sekarang dah  OK.

ni masa baru-baru sedar aritu.. macam ok je.
Tapi sekarang kawasan ni memang hitam n sgt x cantik. Termasuk bahagian bibir mcm gelembung sebelah. Cuma blh cover sikit pakai foundation & bedak.. tu pon still nampak legam. Sedih jugak ;-(


Moga saya terus bertahan & diberikan kekuatan untuk meneruskan amanah saya terhadap kerja yang dalam mencari rezeki yang halal. Problem saya satu je sebenarnya.. TANGGA... ye, amat terseksa time naik & turun tangga. Jadi untuk permulaannya, saya hanya akan naik tangga waktu pergi kerja & turun tangga waktu blik kerja. Buat masa ni, waktu rehat hanya di ofis. 2x sehari tu pon dah buat saya sakit-sakit badan & nak demam. Mudahan saya akan makin membiasakan diri dengan keadaan kaki ni. Semoga segala urusan saya dipermudahkan & jutaan terima kasih atas kata semangat & sokongan yang tak putus-putus daripada semua sahabat & pembaca blog ni. Kalian semua adalah kekuatan saya.

Sebnarnya bibir saya yang sebelah satu lagi lebam parut hitam sampai ke bawah..
tak tahu la boleh hilang ke tak ;-(
jadi lepas ni memang kena ambik pic posisi macam ni je.

odwy hantar ke rumah nek ma dia. Sepanjang cuti sekolah lepas, hari-hari dia duk rumah nek ma dia.. Nak main dengan sepupu-sepupu dia. Bosan, kat rumah xde geng. Ermm molek sangat la mama dengan asya ni.. Asya tinggal tanda kat tepi mata, mama tinggal tanda kat tepi bibir.

~ sekarang saya gigih nak ganti puasa berbaki 6hari..now, tinggal 4hari lagi. Last year, tinggal puasa berbelas hari.. Awal-awal tahun aritu sempat ganti sekerat jalan je, lepas kena eksiden terus stop.Now, saya baru rasa lebih kuat untk ganti semula... haraplah berjaya habiskan sebelum "sahabat" wanita datang~

#pergilahduka
#pergilahsedih
Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

50 comments:

Masya said...

alhamdulillah allah kuatkan semangat lya dan erpilih hadapi ujian ni ..berkat doa kwn² dan ahli keluarga awk pulih jgk boleh berjln.. xpe yg penting blh jln walaupun awk kata x sempurna .. sy x paham maksud awk.. mungkin awk bertongkat ke?? kuatkan semangat yer.. harap raya nanti lbh ceria...

Aisy Nasiha said...

Rasanya dah lama nanti boleh hilang kesana bawah bibir Lya tu. Jangan risau k. Apa yang penting, Lya masih lagi sihat dan dapat nak Asya bermanja dengan mamanya. Kuatkan semangat dan semoga kesihatan Lya makin baik lepas ni. Jangan ada sakit2 lagi..

Selamat mengganti puasa ya.

permatabiru said...

moga tabah ye..

Lynda Che Lah said...

Lya,
Yang penting kekuatan semangat itu..Sy doakan kekuatan itu terus bersama Lya..Keep up wlupun sy tau mudah berbicara drpd menghadapi..semoga juga dipermudahkan semua..Nmpk ceria dah..Luv xoxo

juelee said...

semoga lya kuat dan tabah.. jgn putus asa demi asya....

joeayu said...

Alhamdulillah... Semoga Lya terus sihat dan kuat... Amiinn~~

AnneRaini said...

Alhamdulillah lya dah mampu berjalan semula..xpe pelan2. in sha Allah lepas ni boleh berjalan seperti biasa. Teruskan berusaha.

QasehnyaRania said...

alhamdulillah. smoga dipermudahkan buat lya.. kami mendoakan untuk mu dear :)
cekalkan hti kuatkan semngt dgn demi org sekeliling. in shaa Allah lya boleh. Allah sntiasa bersama lya

Eliss Mie said...

semoga lya diberi kekuatan utk kerja. kalu dok rok, dok payoh nak paksa diri. pelan2 kayuh gitu deh..take care :)

Naemah Umi said...

Alhamdulillah..lya dh bleh berjln semula walau pun tak spt dulu...jgn paksa diri sgt ye lya, it take time utk pulih sepenuhnya...akk tau lya kuat, insyaallah kuasa Allah...take care ye dear...hug

norhidana miswan said...

alhamdulillah dh dpt mule keje semula, akak doakan yg terbaik utk lya sekeluarga... moga lya sihat utk menjalani ibadah puasa nnti

Kakzakie said...

Doa kakak juga moga Lya kuat dan tabah. Ganti puasa secepat yg termampu.

Tempat kerja Lya tak ada lift ye. Kesian pula kakak membayangkan payahnya Lya nak naik/turun. Tabahkan hati ye dik..

Coretanhatiibu.com said...

Assalamualaikum
alhamdulillah syukur lya dah beransur sembuh,, hati2 ye bila naik turun tangga tu,, lya demam mungkin sebab lya menahan sakit naik turun tangga sampai demam,, lya boleh guna jelly gamat luxor untuk menyembuhkan luka dalaman dan ia sangat berkesan,,saya dua kali bersalin operation guna jelly gamat luxor,, ada jual kat farmasi,,

syawalsimpsons said...

pergilahduka...pergilahsedih...datanglahkeceriaan...moga lya terus kuat seperti sebelum2 ni...kalo sue kat tempat lya belom tentu sue boleh harungi sedemikian rupa...walaupun kiter tak penh jumpe..tp doa sue, moga lya terus kuat, tabah hadapi segala ujian dan sihat sejahtaera untuk terus menjaga amanah yang allah swt berikan

idzwa kamaruddin said...

semoga kamu terus sihat dan kuat ye...

makan kurma n kismis bnyk2 bulan puasa nie..jaga diri ye kawan..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

Saya doakan Lya akan terus tabah dan cecepat sembuh seperti sediakala....Orang yang tabah ni disayangi Allah :)

Khai♥Rin : anies said...

keje elok2.. tp kesihatan perlu jg dijaga...

p/s slmt mengganti puasa ;-)

Fyda Adim said...

lya,kuat semangat ye..semoga LYA DAPAT SEMBUH SEPENUHNYA.akk selalu baca blog lya tp kadang xsempat nak komen...

Sweetmama said...

Alhamdullillah lya dah boleh berjalan, sesunggahnya lya mmg seorang yg sgt tabah, moga lya terus kuatkan semangat utk sihat.

Cho Zila said...

akak kalau baca kisah Lya memang rasa sangat berkesan di hati... selalu ceritakan balik pada suami.. entahlah kalau akak rasa akak kuat rasanya Lya lagi kuat... akak hanya mampu berdoa dari jauh saja untuk kesejahteraan hidup Lya...

Nad MamaZN said...

alhamdulillah...
moga lya terus kuat!

lovelywa said...

Sy doakan yg terbaik buat lya..moga makin tabah mengharungi segala kesusahan/keperitan hidup..Moga Allah berikan ganjaranNye nanti atas kesabaran dan ketabahan itu..
Anyway, selamat bekerja semula ;)

Allene said...

lya sayang...

be strong ok. ramai mendoakan lya.
love u....

Allene said...

lya sayang...

u r strong... keep be strong dear.
kat sini ramai doakan untuk awak....

Nafira usof said...

Salam Lya~
Alhamdulillah~ Syukur sangat tengok perkembangan positif Lya. Lya memang kuat sangat!! bukan semua orang punye semangat sekuat Lya! zura bangga dengan Lya~

Asya pon dh kembali ceria kat wajah dia Lya! zura yakin.. Asya adalah penguat semangat Lya kan!

semoga Lya akan kembali boleh berjalan seperti dulu.. usaha tangga kejayaan.. tapi perlahan2 k~ jangan paksa diri tau~

Doa dari zura dan kawan2 yang lain sentiasa bersama Lya.

Ujie said...

Lya mmg kuat semangat! Teruskan semangat itu...kami sentiasa mendoakan lya cpt pulih spt sediakala.

Ema Johari said...

Alhamdulillah..Lya semakin pulih... Allah bagi jalan mudah untuk Lya...

Kopiolimauice said...

still comey dun worry dear..semua org ada bahagian masing2 awak sgt kuat okey!

mama maman aka yana said...

teruskan.. kuatkan semangat.. insyaallah semuanya akan ok.. i pray for u lya.. same goes to me also please.. :)

:: Cik Viva :: said...

Alhamdulillah..smoga LYa makin sihat ye..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam lya..
huhu..
alhamdulillah..lya dah semakin pulih..
takpe lya..take time..jgn paksa diri.. biar sihat sungguh2..tp cma tahu azam lya kuat..
chaiyok ^^

maszmadi said...

inshaa ALlah lya kuat.....
moga semakin sihat ye...

eB said...

xpelah lya, x prasan pon segala parut tuh. janji lya sht. tc ya :)

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah..Liya beransur sihat & semangat tu slow2 datang balik.. moga liya terus tabah... akak tengok luka tu pun seriau...

NzA said...

Syukur Alhamdulillah...lega hati akakmembaca n3...semoga lya terus diberi kesihatanyg baik...take care ye.

Tihara said...

Lya seorang yang tabah disamping puteri yang comel

jemput join GA akak yea :)

lelamaisara said...

tak tau nak kata ape..bile baca air mata nak menitis..sebak sya baca ketabahan Lya..kalu sya diletakkan ditempat awak tak tau la....semoga Allah pelihara lya sekelurga..:)

~MommyAqilMedina~ said...

Semoga Lya terus tabah dan akan kembali sihat..happy tgk Lya n Asya bergamabr..walaupun tak pulih sepenuhnya tapi masih mampu tersenyum..Lya terus KUAT eh..Amin!

Chekgu Azrine said...

Alhamdulillah..
Akk tgok sis mcm ni pun dah rasa lega dah akk..
Semoga trs kuat ye sia

Hati Ema said...

semoga cepat sembuh....... betul tu bahagian masing masing... huhuhuhu....

Mummydearie said...

Dalam gambar ni tak berapa nampak pun hitam lebam di bibir Lya seperti dikata. Nampak macam biasa je. Respek dengan Lya memang kuat semangat orangnya. Yang sihat ni pun sakit kepala sikit dah nak minta MC. Malas nak kerja. Inikan pulak Lya yang gigih menongkat tangga demi kerja.

eynda said...

Assalamualaikum lya... dah baca serba sedikit kronologi accident yg lya alami... berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul... apa-apa pun Alhamdulillah lya dah beransur pulih... take care :-)

mysha said...

Alhamdulillah lya da boleh jalan!!

Ala lya takper banyak produk skrg nih utk bg nampak cantek.. don worry..!! Apa pun u still look gojes dear!!

irrayyan said...

alhamdulillah

mummy_ayu said...

alhamdulillah..Lya makin sihat. semoga terus sihat yer...take care dear!!

ANIM said...

kuatkan semangat, dear. alhamdulillah, nampak perubahannya. ins sha Allah.

Zuraida Rahim said...

Pertama kali jumpa blog ni masa lya baru lepas accident. Memang sedih dan sayu je hati bila baca blog ni. Saya doakan lya cepat sembuh dan beraabar dengan ketentuanNYA..

Baiduri said...

Alhamdulillah....lega tgk prkembangan lya skrg...smoga trus diberi kesihatan olehNya n terus dikuatkan semangat lya....ameeennn....

*bru dpt baca blog lya coz tenet slow bru2 ni...huhu

Syima Syaz said...

cuba pakai gamat healin lukano sebab saya dulu teruk jugak muka n bibir. mulut pecah2 teruk dan pipi saya bergesel kat jalan tar, skrg dah licin mcm tak pernah accident pulak.

Mimi Azirah said...

semoga lya cepat sembuh...