Wednesday, July 16, 2014

Pelita & Bunga Api

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Bila masuk bulan Ramadhan je, memang pelita & bunga api tak boleh dipisahkan. Itu belum masuk mercun & api lip lap lip lap.. Asya pon tak terkecuali nak mende2 ni semua..

01.07.2014 : Asal haritu pegi cari tudung sekolah je, tengok banyak sangat pelita ni, mula la asya merengek.. Lagi tak beli, dia buat muka catum & peel dia. Last-last beli jugok, kalo tak dia buat kerah kejungnyer. Beli la pelita ni sebijik. Jadi la buat puas hati dia.

03.07.14 : Sebenarnnya saya tak nak pon bagi asya main bunga api.. Tapi papa dia beli gak. Suka hati la dia leh main bunga api. Tapi mujurlah, bab mercun memang dia takkan.. sebab takut. Mercun bawang pon dia tak berani. hehe. Jenis mama dia, sebab terkejut bunyi.
4.7.14 : Kat rumah nek ma dia.. Dia macam takut-takut lagi percikan api tu.

9.7.14 : Yeay.. dah mula berani. Tapi kalo bunyi mercun bawang pon dia takut.

Rindunya zaman kecik dulu.. jauh beza dengan zaman sekarang. Memang tak semeriah sama seperti zaman saya kecik2 dulu. Ingat lagi, time cuti hujung minggu mesti tidur rumah arwah tok wan. Keliling kampung dengan sepupu-sepupu bawa tanglung diperbuat dari tin atau tempurung kelapa. Kalo setiap rumah lak meriah dengan pelita-pelita buluh.. Time malam tu jugak macam2 bercerita, terutama cerita hantu lah.. lepas tu mula takut nak balik rumah. Nostalgia sungguh..
Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya


41 comments:

lieyalatif said...

lieya pun baru cacak pelita mgu lepas lya...bile dah cacak pelita rase meriahnye heheehehe...tak sabo plak nak balik kampung nie hihihihii....

a'ah nampak muke takut2 die....sian plak tgk heheeheh...

mamaarifakeem said...

Betul... zaman sudah jauh berubah... patutlah, kenangan tidak boleh dibeli dgn wng ringgit... sbb ianya sangat2 berharga... rindu suasana dulu :'(

Bunya api ok, mercun2 jgn dicuba ye.... :-)

syawalsimpsons said...

seronok asya main bunga api yee..kami ni balik kampong la baru main bunga api

fazilzura said...

wahh awal dh main bunge api ... akil tu dok main pop pop ..

Fazleyatul Aini said...

seronoknya
dah besar2 ni, tengok je la budak2 main bunga api

idzwa kamaruddin said...

kannn skrg ni semua anak terkurung je dlm umah dgn ipad...ermmm..

amirah said...

seronoknya dia..bestla dapat main bunga api..anak2 akk penakut sgt..huhu

jaja_NorLiza said...

budak sekarang dapat bunga api pon kemahen best giler...sorang2 pon jadi...zaman kita2 dulu lain..kwn2 ramai..akak pon ade memori cam lya..bawak tanglung mlm2..best giler...siap nayanyi2 lagu raya! wahhh rindunya zaman kecik2 dulu...

Lily@MamaZaraZareef said...

wahh..asya dah main bunga api ye..zara zareef blom lagi taun ni..tak taulah papanya nak belikan ke idak..hoho

Zee Suhaini said...

seronok kan kalo ingat zaman kita kecik2 dulu..

Pn Sheila said...

rindu gak nak main... hehe... mercun skang dh mengecil x syok nak main... klu2 dl2 seronokkan...

salwana nordin @ che'wa said...

betul..zaman dah berubah sgt..

seronok asya dpt main bunga api ye..sama mcm anak3 saya pun suka sgt main bunga api..

mercun bole main tp kena ada baba depa la :)

babYpose said...

bestnta asya main bunga api :) suka lampu pellita tu, nak cari gak hee..

Myra Jay said...

Rindu jugak dengan zaman kanak2.. :)

Takpe asalkan Asya happy kita pun seronok kan :D

::NureeN:: said...

sama la kita lya, nureen x pernah belikan bunga api, mercun lagi la... elly dlu takut cuma baru2 ni nmpk daddy dia beli mercun pop2 tue.. ok la x bahaya... hihiii
dlu nak keliling kg x takut kan, skrg jgn harap la.. bahaya d mana2 kan

permatabiru said...

ZAMAN KANAK-KANAK yang paling meriah..sekarang sibuk urusan anak2 pula..bg lebih meriah

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

best nya dia main bunga api :)

Nad MamaZN said...

seronoknya tgk asha main bunga api :)

aTieYusof Family said...

Salam Lia. semua dr kita rindukan zaman kanak2 kita.. seronok nya bila di ingat2...
cute tgk asya main bunga api..

Mummydearie said...

Zaman kita dulu-dulu tak banyak gadget, Lya. Lebih seronokkan untuk dikenang. Kalau kata nak raya, bukan main excited lagi. Setiap malam lepas berbuka terus sibuk cari minyak tanah nak pasang pelita buluh keliling rumah. Semua pun buat sendiri, takdanya membeli.

Anak-anak akak pun dibenarkan main bunga api kertas tu je. Yang besi tu akak tak bagi. Mercun, jauh sekali, janganlah mengharap memang tak akan dapat Mommy tak kasi :)

eima said...

kami tak pasang pun pelita ..main bunga api fahim dah buat dah

Kopiolimauice said...

zaman kita lgi best kan....merasai nikmat raya lani dah takde la..

el said...

sejak lya dah sihat ni
seronok tgk asya pun happy dah skun
doakan uols semua sihat2 belaka ea..eh dah main bunga api..x aci ni..anak2 auntie pun nak gak hehe

Nafira usof said...

Kat rumah zura belom pasang lagi pelita.. bunga api pon x de stok.. haitu pergi umah adik ipar jer anak2 dapat main. kat rumah zura setakat nih pasang lampu liplap jer. hehehe

ienalina ismail said...

Meriahnya...rindu zaman kecik2 dulu.

Ibu Lala said...

Malam ni nak beli bunga api siap siap. Esok malam sabtu boleh main.

Naemah Umi said...

suka asya dpt main bunga api...sama la ngan anak akak, tiap mlm dok main bunga api,sib baik diorg tak minat ngan mercun...eh kalau minat pun mmg umi tak bg, bahaya kan huhuhu...

raya dulu ngan skrg dah lain kan suasananya...

pssttt...irfan skrg alhamdulillah cam biasa..kahak dah kurang sgt...semoga dia terus sembuh spt biasa pasni...amin

Fiza Rahman said...

Betul tu Lya. Berbeza bebudak zaman dulu dan skang. Suka asya dpt main munga api yerp.

aTieYusof Family said...

Singgah lawat Asya.. :)

εïзmummyHazaεïз said...

Belum cacak lagi pelita.. budak2 pon main pop2 je. Bunga api belom lagi

maszmadi muhamad said...

syiok kan dulu raya, semua rumah beratur pelita..... sekarang dah susah nak jumpa kecuali di kawasan betul2 kampung.....

BUNDA a.k.a KN said...

Setakat bunga api biasa dan dalam perhatian orang dewasa tak apa kot..
Kesian budak2 sekarang...terlebih kreatif sampai terputus jari modifide mercun..itulah pasal diharam kan langsung...

QasehnyaRania said...

syiokkan bila terkenang zaman kanak kanak.
dduk rumah taman atau kg voleh la la pasmag pelita lya.mcm su ddk rumah bertingket tingket mn nk ada plitanya. huhu

ayu Ismail said...

Akak pun dah beli bunga api..janji dengan anak mg depan br boleh main hehe

LiLy @ MaMaQiStInA said...

sama dgn Qis..semangat nk main bunga api tapi masih takut2 lagi dgn percikan bunga api tu.. :)

Nurul Says said...

tak tau lah ada budget tak tahun ni untuk beli bungapi kakaka.. selalunya tu belanjawan suami tu sebab dia yg suka main mercun

.::: Princess MOMOY :::. said...

budak2 paling best kalau dapat main bunga api...

Ema Johari said...

bunga api jer yang paling selama untuk budak..itupun kena beri perhatian juga..bukan main seronok lagi asya.

Aisy Nasiha said...

Kalau Asya jadi jiran Naim, pasti seronokla Naim ni, dapat tengok akak Asya main bunga api. Kat kawasan rumah ni, kalau terdengar orang main bunga api, mulalah naim merengek nak keluar tengok.

Mimi Azirah said...

budak budak memg gemar bnd cenggini kan lya..seronok sgt diorg

Sue-Rya Qistina said...

kannn..anak2 zaman skang x merasa mcm raya kita dulu2..havoc habis..hehehe