Tuesday, July 22, 2014

Persiapan Raya 2014

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Alhamdulillah, kita dah berada di penghujung Ramadhan. Persiapan untuk meraikan kemenangan umat islam iaitu, sambutan aidilfitri semuanya berjalan lancar & dipermudahkan. Persiapan serba sederhana saje.. Dan tema tahun ni... jeng..jeng.. Duit raya pon dah selamat jugak ditukar & masuk angpau pon. Zakat pon dah selamat dilaksanakan..

Alhamdulillah, dah settle jahit patch lace & manik kat baju asya ni. Jahit bodo-bodo je, sebab xberbakat pon. Sebab kain kosong. kena la berhias sikit biar naik seri. Ni baju yang akan dipakai pagi raya. Baju melayu & butang baju melayu papa asya pon dah selamat siap. Baju saya lagi la, bulan 5 hari tu lagi dah siap untuk pakai pada majlis perkahwinan sepupu, tapi sebab time tu still xleh berjalan terus fwd ke raya. Kain saya biasa-biasa je, xde glam pon (kain sulam rama-rama bukit tinggi tu je) , kain tu pon saya beli kat internet awal tahun aritu semata-mata nak pakai time sepupu kahwin.Just cari kain baju melayu & baju asya untuk matching dengan baju saya walau x sebijik. Dan kebetulan saya ada jual kain cotton aritu, so saya pon ambik  dua-tiga lai untuk saya pakai keja la kononnya, dah siap upah jahit ter-excident plok.. terus fwd ke raya jugak. Nak dikatakan rezeki, dapat sepasang baju kurung moden dari kakak.. Kiranya untuk tahun ni semua baju saya apa yang ada saje.

Alhamdulillah.. rezeki asya dapat sepasang baju kurung maroon dari nekma asya. Kain dia memang cantik & sedap dipakai.

Aritu ada beli overall secara online,
sekali bila sampai memang besar plok.. Terus hantar alter.

Masih mencari skarf rambut asya. Tak jumpa-jumpa lagi ni.
Kalo xde, pakai apa yang ada je la. Nanti rambut asya nak potong pendek.

taraaa... kasut raya asya.. Pink celauu.. Dah dia nak sangat.
No branded, beli kat tapak bazar macam tu je. Sebenarnya saya suka beli kasut BubbleGummer kat Bata tu. Tapi kebanyakan yang berkenan tu xde saiz.. frust!

Hari-hari pakai.. sampai ke tidur.
Pic ni papa asya whatsapp..
Balik school lepas mandi terus ambik kasut & pakai.

Rezeki asya lagi.. dapat kasut Bata Bubble Gummers dari kawan papa asya (owner kedai Bata).
Sebenarnya kasut ni design yang tahun lepas kot. Tapi besar sikit.. Rasanya next year baru leh pakai. Kalo sempat, boleh pakai raya tahun depan.. Kalo kaki tercepat panjang lak, pakai je la jalan-jalan.

Ni sebelum puasa aritu.. Just cari t-shirt asya.

Ni pon hari yang sama dengan pic atas.
Masa ni ketara lagi kesan hitam bawah bibir saya tu.
Alhamdulillah, baju kasual asya pon settle. Lagi pon kebanyakan seluar n baju dia saya ada beli online dulu kebanyakan besar & kebetulan sekarang dah muat.. Boleh pakai untuk raya. Baju kasual papa asya pon dah settle time ni jugak. Cuma saya memang tak beli lansung baju kasual untuk sendiri. Lagipon time raya saya lebih suka berbaju kurung/kurung moden aje.

Untuk diri sendiri..Blusher tu tergatai beli. Sebab saya punya dah hancus masa saya duk wad aritu, kemain asya bermaharajalela main alat mekap saya. Habis semuanya. Aritu datang hospital siap b' eye liner & tahi lalat kat muka dia. Saya suka beli perfume roll macam ni, senang letak dalam h/bag. Foundation maybeline ni memang best & terasa ringan & smooth je kat muka.

Tudung pon semua pakai online je.
Yang ni order sebelum puasa aritu lagi dengan blogger ayulina.
Eyhh.. ada selai lagi, tapi malas nak snap .. Tunggu pakai raya la..

TudungHALFMOON ni anak saudara sponsor...
boleh intai kat instagram TUDUNG HAZIEZIZ.
Kain memang cantik & terbentuk elok je bila pakai

Syukur... hanya tuhan yang mengetahui perasaan saya. Tak diakui, saya rasa amat gembira kerana berpeluang untuk meraikan Aidilfitri bersama keluarga. Bila ingat keadaan haritu, saya ingatkan dah tak berpeluang lagi untuk meraikan. Harap kaki saya bertambah kuat untuk berjalan.. Cuma apa yang saya terkilan, sebab last year memang saya berazam untuk solat tarawih kat masjid, tapi keadaan saya kali ni memang tak membolehkan saya untuk berjemaah kat masjid. Lagikan plok, saya solat sambil duduk di atas kerusi. Maybe ambik masa untuk pulih sepenuhnya.
~ Eyhh,,, agak-agaklah kan..
baju tema saya tahun ni kaler apa?? Clue ada dekat tsalah satu udung di atas~

Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya


45 comments:

norhidana miswan said...

cantik baju raya n patch lace tu lya, simple pun dh lawo lagi2 bile baju kosong kan...

akak pun tak sempat memanik kt baju raya... lagi haru heheheh... tudung raya pun lawo

jeles nengok bdk perempuan nyer kasut yg lawo2 n mcm2 pilihn...geram je nengok, ada reben2 ada bunga2

Siti Asiah said...

wah. dah siap dah persiapan raye ye Lya, comel je kasut Asya.
porfume kite same la Lya, Asiah pun tgah guna BULGARIAN ROSE roll on tu jugak skg. Nnt nak bl yg spray plak wat raya, ahaks.

Zefa NorAsmara said...

Alhamdulillah, dah selesai semua persiapan raya ye? Kami juga yg tak sudah2 ni. Adehla..

Khai♥Rin : anies said...

ni br betul2 bersemangat nk raya ni ;-)

Alyyani Anuar said...

baju asha yang hitam tu cantik! simple tapi classy. kita ni persiapan raya mmg caca marba lah. huhu..

amirah said...

turquoise ek...dah ready dh semuanya...kami ni byk lagi tak beli...

Zee Suhaini said...

banyak jugak lya persiapan raya tu..alhamdulillah sumer dah setel..memang lega sangat kan..

rezeki lya pon murah..cantik kaler2 halfmoon..

hurmmm warna tema oren??

Fazleyatul Aini said...

wah dah banyak persiapan raya dia
saya ala kadar je tahun ni
biskut raya pon malas buat hihi

Allene said...

cantik baju raya... tudung pun bnyk... uhuhhu lin pkai apa yg ada je... T_T

LydSunshine said...

Seronok betul jadi asya. Dpt kasut bata lagi, dpt baju dr nekma. Canti baju kurung yg nekma dia wui tu.

Lya, syukur la Lya dah makin stabil. Dah boleh berjalan semua. Mmg miracle. Lya betul2 kuat semangat.

salwana nordin @ che'wa said...

TEMA PURPLE KOT HHHEEE

hari raya mmg nk seronokkan anak2 aje kan..kdg2 berhabis banyak pun utk depa :)

bertuah asya..cantik2 kasut dia..

εïзmummyHazaεïз said...

Waaahh dah ready semua. Best kan dah siap semuanye. Akak dah ready awal2 pose hari tu. Baju sendiri je xbeli pakai last year punye ;)

dakcik said...

Alhamdulilah kan..mmg raya utk budak2 je..sopim mebih pun utk bebudak je..hihi
ain teka tema lya kaler purple gelap tuu..;)

are_lin@yu said...

alhamdulillah lya inshaallah ayu doakan lya pulih sepenuhnya ya..trma kasih sdi beli tudung dgn ayu hehe..slmt berpuasan selamat mnyambut hari raya lya maaf zahir dan batin..

Chekgu Azrine said...

macam oren bata ek

Mummydearie said...

Baju raya Lya kaler biru tu ke? *__*

Alhamdulillah, dapat lagi kita menjalani ibadah puasa dan Insya Allah, dapat berhari raya minggu depan pulak!

Kopiolimauice said...

senangkan dah settle semuanya awal2...tema kaler purple kot ;p

Nafira usof said...

tema oren tu kot.. hehehe

Alhamdulillah~ legakan bila persiapan raya dah selesai.
zura pon x membeli sgt utk diri sendirik. beli utk anak2 jer lebih sket. lepas raya leh pakai utk basahan plak kan~

jaja_NorLiza said...

wah...dah siap tggu raya jer la ni kan??

agak2 akak la..tema baju raya lya & family kaler purple kott...hehhe

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah. Rezeki. Tapi cantik lah kasut bubble gummers tu ☺

eira eixora said...

sama macam dhiya amani. siap pakai dalam umah lagi kasut raya baru.

kayyana said...

Alhamdulillah... Allah masih sayang kan lya, asya dan fain untuk beraya bersama... sama sama kita panjangkan rasa syukur kite... Asya pun anak yg baik.. sgt memahami mama die... Alhamdulillah...

Raya tahun ni baju kaler ape ek??/erm... yana teka kaler purple.. btul ke? hahahaha

maszmadi muhamad said...

alhamdulillah, moga lya semakin sihat ye.....

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

saya cume ade satu baju dan tudung saje raya tahun ni sebab tak tau lagi nak raya kat mana :)

Baiduri said...

Beznye tgk persiapan raya lya...saya baju raya sndiri xsiap lg...huhu....nway smoga trus sihat walafiat ye...

Tema kaler oren kot...hehe

Syima ~Mama Kyra~ said...

wah cantik baju asya..pandai mama jahit manik..baju kyra pun plain tp kita tak jahit pun lace..x reti..huhu..tema lyra sure light blue kan?

Kakzakie said...

Mudah kata semua pesiapan utk dipakai dan guna dihari raya dah siaplah Lya... lega hati kan.

mamaarifakeem said...

Ok sgt dh tu lya.. pasti meriah nanti kan... eina jer msih tak bape best, cuti en suami lum lulus lagi...huu...

Warna biru turqoise ker... eh eja camna tktau..hiii..

mamaarifakeem said...

Takpun purple...hiii

mysha said...

Ok sha rasa kaler pink tema tahun nih?? betul x hehehe Xpun purple..

bestnyer dah siap da prepare from head to toe.. sha nih pakai jer mana yang ada ekekee

Hurm mmg comey kasut tu..Mood jeles sbb takde anak pompuan lagi nih hehehe

Selamat hari raya maaf zahir batin yer dear..

Nad MamaZN said...

alhamdulillah
besyukur apa yg ada kan
bagus jugak kan lya bila siapkan awal2 camni
takde nak bersesak

emmm rasanya kaler dusty pink, takpun purple, takpun oren, heheheh

::NureeN:: said...

meriah dh tue lya..
nureen l ada kadar rasanya...
hihiii
baju kasual mmg x beli pon sbb pil dh belikan so mls nk membazir...
pastu anak bb sitter kasi lai
pakai y ada jerr...
thn ni kan boyot so x leh la pakai glam2 sgt kan... baju kurung totap tp saiz besaq giles hahhaa

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah...awak saya gembira utk awak..

AnneRaini said...

baju kosong mmg cntik kalau di lace di manikkan..warna pepel kot baju raya thn ni.

Sue-Rya Qistina said...

alhamdulillah..saya tumpang gembira dgr lya dah getting better. persiapan raya kami biasa2 je. masih ade yg belum beli lagi..huhuhu

Mimi Azirah said...

eksited btul asya nak raya...smp tido pun pakai kasut..

Aisy Nasiha said...

Ketiga tiga warna tu pun lawa. Mesti lawa baju Lya dan keluarga beraya nanti.. budak2 memang tunjukkan keghairahan bila ada barang baru, tapi kita sebagai mak mmg gembira tgk anak2 macam ni kan. Rasa ceria snagat..

Myra Jay said...

Lengkap dah persiapan raya Lya..
Myra je xsiap sempurna lagi.. huhuu

Semangat Asya smpai bawak tidur ha pakai kasut.. :D

QasehnyaRania said...

cntik bju asya
tudung ayu jahitkan tu cntik warnanya
alhamdulillah semoga aidil fitri 2014 berlangsung dengan bahagianya.aamiin

Nurul Says said...

semuanya cantik! cant wait lah tengok bila dah pakai

Nora Karim said...

Nak raya ni biasa mmg siapkan uyk anak2 je... saya pun xmembeli sgt...

hainom OKje said...

Cantiknya baju Asya....untunglah Asya kecik kecik mama dah belikan baju cantik!

Puan Kutu said...

cantik kasut raya asya..baju raya pun sama..pulak tu siap adpt kasut sponser lagi..murah rezeki asya

Che Rosliza Che Mat said...

tudung tue cantik....berkenan pulak...

kalau kat bata kasut jenama BubbleGummer memang tahan....

Syima Syaz said...

Cantiknya baju asya.... Memang bawak tido eh kasut raya... Hehe