Friday, November 14, 2014

Resepi Kupang Goreng

 Assalamualaikum & Salam Sejahtera
 
Ni pom dah lama jugak terperam kat draft. Rasanya menu ni saya masak dalam sebulan dua yang lepas. 1st time beli kupang. Selama ni beli spesis lala tu je. Dan masakan kebiasaan untuk spesis makanan laut ni just tumis serai+bawang putih, goreng merah atau masak lemak. Kali ni entah camner time memasak tu dirasuk nak masuk semua bahan. Haha. Mujur rasanya marvelesss. Tak pasti resepi macam ni memang betul-betul wujud atau saya saje wak bijok. Mujur tak de sakit perut hasil masakan bahang rambang ni. Hehe
 
Bahan-Bahan :-
*Bawang putih -- Cincang
* Cili -- Cincang/tumbuk hancur sikit
* Serai -- Ketuk
* Daun Kesum
*Daun limau purut
 
Cara-caranya :-
* Tumis je bawang putih, cili, serai & daun limau purut sampai naik bau sikit. Masukkan perasa. Masukkan kupang & tambah sedikit air. Masukkan daun kesum. Tunggu hingga agak-agak kering.
Siap.... sedia untuk dimakan. Serius sedappp la.

Rasanya sedap & puas makan sebab isinya besar & gemuk daripada lala

licinnnnn tu.... meratah pulok
 
Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

43 comments:

Mia Liana said...

serius... sedap ni...

- Mia Liana -

suhailah hamid said...

Sedapnye. Daun kesum buat naik bau wangi dan sedap.

AMIIZAA said...

salams lya,

nak tiruuuuu:)

mamabeauty said...

saya tak brapa tahan kupang/kerang and siput2 ni.. perut meragam

but nice combination masak simple n sedap..

Fifi Nadhrah said...

sedapnye kupang.. klu stim ratah pon.. marveles..

eira eixora said...

tengok je pon dah sedap

eima said...

TAK MKN in shell ..kecuali kerang ...

tp kot2 la anak2 nk mkn nanti tau la cr buatnye

Didie Kamila said...

sedapnye..dah la tengah lapar..huhu..

Asha Lya said...

Ni yg mknan laut lya x pndai mkn hhehe

el said...

kupang ni mcm ngan lala jugak kan..sllu iols msk rebus ngan air serai cabai..or masak cili..lama x mkn lala huhu

Kakzakie said...

Metilah sedap ni Lya sedangkan rebus aje pun dah sedap inilah lagi dimasak lengkap..

lieyalatif said...

fuhhh teliur tgk...terbayang2 depan mate makan ngan nasik panas2 nie lya heheheeheh....

lieya tak penah beli masak sendiri tapi penah makan kat kedai jek...buat sup pedas2 ngan masak lada bertelur...mmg sedappp..terjilat2 kulit die hahahahaha

lieyalatif said...

fuhhh teliur tgk...terbayang2 depan mate makan ngan nasik panas2 nie lya heheheeheh....

lieya tak penah beli masak sendiri tapi penah makan kat kedai jek...buat sup pedas2 ngan masak lada bertelur...mmg sedappp..terjilat2 kulit die hahahahaha

Afasz said...

waduhh bikin terliur. tq sharing

idzwa kamaruddin said...

alamak tak reti la pulak mkn kupang

Kopiolimauice said...

sedappp nya nampak pon dh menarik

AnneRaini said...

kat tmpt sy ni pggil kepah..kalo kupang yg warna hijau lonjong2.. tp dua2 pun sy suka.

:: Cik Viva :: said...

kt kg benda ni panggil lala..pelikkan sebab yang kita tau lala tu bentuk dia lain...mak selalu masak tumis taruk tomyam benda ni...

amirah said...

sedapnyaa...suka gak ngan lala liya sebab lala manis sgt...kupang tak selalu try..selalu mkn kat kedai ikan bkr aje..

Siti Asiah said...

Nampak sedap Lya, tapi Asiah ni jenis tak makan kupang & yang seangkatan dengannye...hilang 1 nikmat rase...hihi

eMMe said...

sdap gak kupang.. tapi akak ngidam mentarang..boleh? heeee....

εïзmummyHazaεïз said...

Favvvvvvvvv akak.. Sedapnye.. Slurrppp

Amanina Mads said...

sedapnyaaa lya.. lama xmakan sbb xsempat ke pasar. hehe

Izzati Amira said...

wow sedapnyaaaa. dah lama tak makan kupang. hantar sikit plis (:

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed said...

wahhh..dah cerah putih berseri2 blog lya rupanya..hihihi..nway, mmg nmpak sedappp sgt menu tuh..saya daun kesum reti guna masak asam pedas jek..kikiki

Puan Kutu said...

sy lagi tak pernah beli kupang.apalgi yg berkulit camni.pernah la sekali dua masak yang dah dibuang kulit tu masa dok johor dulu..yg dalam peket tu kan..

nmpk gemuk isinya..fresh camni kompem sedap kan lya..

Salina@IbuAqil said...

Aduhai lya...
Lapor ina memlm nengok nye...
Kupang ni besar dr lala ye?
Dtg ziarah sini hujung mggu.. ;)
Lya TC..

nik ros said...

sedap nyer...

Diana Rashid said...

kalau saya pun masak lala ke ,kupang ke,kerang ke,. memang meratah je la.heheh

Zefa NorAsmara said...

Waduh2x, tgk gambar pun dah sedapp. Yummy..

TunSha Ayunie said...

kupang ni macam2 boleh buat, rendang boleh, masak sambal boleh, masak macam lala cenggini pun boleh... sebab dia manis kan...?? salam pagi kak lya :)

Aisy Nasiha said...

Eh.akak pernah masak macam resepi Lya ni kecuali tak buh daun kesum.. haha.. sedap lagi kalau buh daun kesum tu..bijak2

Fyda Adim said...

dah lama tak tinggal jejak kat sini...

sedapnya lya...feveret ni. saya tak pernah masak kupang sendiri..selalu makan kat kedai.lain kali boleh try resepi lya..

~aSHa~ said...

rajin mek lya ni juga yerk

misz sheyla said...

berape minit masak die ni eh??? sbb pernah masak tpi isinye liat

Najib Ariyan said...

salam... minta maaf... rasanya yg dalam gambar tu Lala... kupang kulit dia panjang2 dan warna hitam

LYAfrina said...

Najib:
kat plastik dia tulis kupang..mmg kulit luar dia hitam2 n besard ari lala.. lala y kulit dia ada corak cam retak2 kan?

QasehnyaRania said...

kalau kupang kulit dia warna hijau.entry su ada pasai kupang.sokmo makan masa ddk jb.dpt yg fresh.blk kl sume byk dlm peket.kurang suka

sedap ni, mkn dgn nasi panas panas kan :)

Adlin Mohamad said...

nampak kupang terliur lama x makan ..baru2 ni pi steambot makan kupang ketam puas2 hehehhe sbb kes malas masak kat umah katakan ..

Yana Yani said...

saya tak pernah masak dekat rumah
en suami tak suka benda-benda berasaskan menatang seperti ni
kalau nak makan, dekat kedai atau dekat rumah mak
tapi memang nampak sedaplah =)

p/s-banner ni dah lain kan rasanya

Naemah Umi said...

adoii kecur liur tgk pic ni...dah lama kot tak mkn ni huhu

Khai♥Rin : anies said...

mmm kupang ke lala ni? nmpk sedap

Mummydearie said...

Akak bab kupang ni kurang sikit. Akak lebih suka lala. Tapi sesekali pekena seafood yang lain daripada biasa memanglah sedap. Terkenang-kenang sampai ke tidur. Aha, yang tu tipu ^_^