Thursday, July 2, 2015

Diari Ramadhan Asya

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Aiii, dah nak masuk minggu ke dua berpuasa baru sempat nak update cerita Ramadhan kami. Bukan apa, entah kenapa mood untuk menulis blog makin merudum. Kadang-kadang login, termenung lama... macam tak tau nak coret apa, tapi ada draft...semua sekerat jalan pastu terbiar. Salah satunya n3 nilah. Tapi bila tengok orang update kisah Ramadhan masing-masing yang sangat meriah,baru la semangat tu datang.

Sempena bulan Ramadhan ni, nak juga simpan sedikit kenangan dalam diari asya ni.Ramadhan kali ni merupakan percubaan pertama buat asya puasa puasa penuh. Last year, memang dia puasa separuh hari aje. Lagi pun saya tak nak paksa, biar dia lakukan sesuai dengan kemampuan & kefahamannya tentang Puasa ni. Tapi.... apa-apa pun kita mesti cuba melatih BUKAN memaksa anak. Buat takat kemampuannya.

Bab kejut bangun sahur pon alhamdulillah...mudah je. Tapi satu je la, fasya sahur just makan roti, donut , kek apollo...mende2 yang macam tu. Nak buat macammana bukan nasi lovers ni! Alhamdulillah, sehingga hari ini (24.06.15) Fasya mudah bangun sahur & puasa penuh hingga 5 Ramadhan.. Masuk 6 Ramadhan tu, puasa separuh hari sebab malam tu tak terkejut bangun sahur. Kesian tengok dia balik sekolah tak bermaya & papa suruh berbuka tengah hari tu.
**update-sehingga ke hari ini (01.07.15) 11 hari puasa penuh & 3 ari puasa separuh hari**

Eksited lah jugak... sebab ini pengalaman pertama saya & pastinya dah tak ada pengalaman lain lagi sebab asya satu-satunya anak saya. Semestinya saya rasa gembira, sebab dia faham & tidak meragam..cuma banyak tanya, lambat lagi ke berbuka.. Haha..Cuma hari pertama, pantang dengar azan mesti ingat dah boleh berbuka.. adoii!!

Bab berbuka puasa pula, memang saya memasak kat rumah. Menu masakan pon yang simple-simple aje. kalo tak masak, saya berbuka rumah mertua. Tapi adalah sekali dua berbuka kat kedai makan sebab penuhi permintaan asya. Berkaitan terawih, memang saya terkilan, sebab tidak berpeluang nak ke masjid disebabkan keuzuran diri ini. Sejak lepas pulih kemalangan tu sehingga sekarang, saya masih solat secara duduk dikerusi. Ini memungkinkan saya untuk berjemaah di masjid.Takpelah, mudahan dipanjangkan umur & suatu hari nanti saya akan pulih sepenuhnya...

Persiapan raya...alhamdulillah, berehhh doh boh!! Duit raya pon dah tukar, baju sedondon raya pertama pon dah settle. Tunggu nak pakai aje ni.. Hehe..

lukisan asya sementara tunggu berbuka puasa hari pertama ..
orang eksidted katakan...

Hari ke-2 berpuasa asya request nak makan mee rebus kat Restoran Terapung

Hari Bapa aritu,, saya sibuk memasak kat dapur menu untuk berbuka,
 dia sibuk buat kad ni untuk papa

Last week kot ni, balik kampung!!!!
Berbuka rumah Nek Ma asya...
Eyh,,,10 minit perjalanan ajer kampung asya tu..
Ok what...... daripada tak ada kan??

Dan...berita paling gembira di bulan Ramadhan ni
27.06.15...Finally, saya terima kunci rumah...
Hanya Allah yang tahu betapa happynya...
Nampaknya lepas raya juga baru boleh settlekan hal rumah ni.


w.i.t.h L.o.v.e,
02.07.2015 @ 12.30am
ok bai,,,,nok tidoooo

Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

43 comments:

eMMe said...

Assalam Lya, puasa tak? hehehe... Alhamdulillah...yeayyy...pindah umah baru.. sonoknye lya... ape pun.. selamat berumah baru yea Lya.. kim salam Asya...

Salina@IbuAqil said...

Alhamdulillah asya...
Good girl...
Betul kan lya kita x memaksa cuma latihkan dia kenal apa tu bln ramadhan dan puasa..
Solat ttp kita latih pupuk mcm tu jgk puasa yg sethn hanya sekali sbln berpuasa..
Ikut pd kemampuan mereka jgk..
Aqil pun alhamdulillah msh bertahan puasa penuh takat ni..
Tp ina x paksa ina cuma galakkan ina pesan kalau x larat blk sekolah agama tghari tu mntk mama nak mkn..
Mama dia pn hari2 tanya sblm dia ke skolah kebangsaan nak mkn ke nak berbuka puasa ke..
Dia jawab "x nak.."..
In shaa Allah lya kita didik semampu yg kita boleh..
Berserah pd Allah..
Asya, selamat meneruskan ibadah puasa..
Chaiyokkk chaiyokkk!!!

AMIIZAA said...

cutenya lukisan asya....selamat berpuasa utk lia & sekeluarga...:)

norhidana miswan said...

untunglah asya, nk berbuka kt mana je msti dpt nyer kan.... nk bg support utk dia trs puasa kan...

pandai asya bt kad tuh, comei

Khai♥Rin : anies said...

x pe asya...insya allah thn dpn dan seterusnya boleh berpuasa penuh...


tahniah lya! x lama lagi boleh cuci kaki msk rumah baru ;-)

el said...

wahhh semua dah setel..kuih raya pun ek
el anak bujang so far puasa penuh
yg kakak tu separuh hari je lah...liat nak bgn sahur
n xlarat nak pose katanya..so xmau paksa2..sbb dia pun baru 6thn
xpandai nak pikir lagi ekeke

salwana nordin @ che'wa said...

good job asya!!!

takpe perlahan2..solat paling utama yg kena dilatih, nnt dgn sendiri mereka boleh berpuasa..inshaaAllah..

alya setakat ni puasa penuh, akak pun terkejut sbb thn ni dia mampu pulak tanpa ada apa2 rungutan pun..

alhamdulillah...

Aisy Nasiha said...

Wah.. bagus sangat dh tu banyak dah Fasya puasa penuh tu.. bukan mudah nk buat macam tu di usia 7 tahun tu..

Alamak..belum lagi sempat tukat duit raya.. asyik tangguh je ni.. alahai..cuba pagi esokla pulak nampaknya..

AnneRaini said...

tahniah asya.. nnati boleh minta duit raya banyak sikit kat mama sbb puasa penuh sehari..hehe

Bunda a.k.a KN said...

Asya dah besar, dah pandai puasa yer... good girl...asya minat melukis jugak yer, mintak mama anta class melukis...

amirah said...

waaa...bagusnya asya...ahmad akk bg puasa separuh hari aje..mmng pkul 4 dia brbuka..cepatnya dah siap sume ye liya..akk byk lagi benda x siap ni untuk raya..kena wat slow2..baju si kecik ni pun takde lagi ni

Ummi Khalif said...

MasyaAllah..Semoga membesar menjadi anak yang soleh solehah kepada ibu bapa.. aamiin

Lynda Che Lah said...

salam Ramadhan Lya n Asya..
Tahniah..
xpe..perlahan-lahan kita belajar
Tahniah dah dpt kunci rumah..
Wah..pindah pindah lepas ni

::NureeN:: said...

tabik arr asya..
ellesya baru sehari penuh, yg lain halfday jer
x per kan belajar
panas katanya.. ptg sek lagi plak kan
betoi, solat tu yg wajib...

Diana Rashid said...

Anak saya pun masa darjah satu memang puasa penuh..naik darjah dua ada lobang sikit..hehe..sebab lepas sekolah,petang nya kena pi KAFA..dia tak larat jadi ayah nya kata kalau tak larat jangan paksa..bahaya..mujur la dia tak ambik kesempatan..setakat ni baru 1 hari tak puasa.

eima said...

tahniah asha tahniah lya .....

Mrs Little Voice said...

Good girl asya....kipidap....awak mmg rajin masakkan...hehehehe...bestnya masuk rumah baru...insyaAllah..kak Alin doakan awak pulih spnhnya....doa banyak2

Ena said...

hehe..

seronok anak nak blajar berpuasa ni.. jangan paksa2.. yang wajib adalah solat kan.. tp klu anak dah pandai solat boleh la di ajak untuk cuba2 berpuasa.. Irfan tahun lepas pun mcm asya.. puasa setengah hari aje.. tahun ni dapat la tengok dia berpuasa.. tp biasa la budak2 kan.. dengan cuaca yang panas terik skrg ni kesian juga nak dipaksa. tp irfan tak la puasa sebanayk asya.. klu dalam 15 hari ni baru 7 hari dia dapat puasa penuh..

x pe lya.. perempuan lebih sesuai utk solat dirumah saje.. tp kalau nak berjemaah pun x apa..

Ena said...

a

Puan Kutu said...

bagus asya dah Boleh puasa penuh..nk penuh sebulan tu memang la susah..kita nk mendidik Bukan nak dera anak.budak besar ni tak wajib lagi puasa kan.tahniah asya!

seronoknya dh dpt kunci rumah lya..

wa said...

Tahniah....mesti seronok dah pindah rumah baru nanti..Salam ramadhan dari Wa...

Qaseh Vee said...

alhamdulillah , dapat juga dia jalani puasa wpun letih ... kita dulu pun mcm tu juga ... heee

Kopiolimauice said...

takpe balajr skit2 tak penuh puasa pon takpe kn sbb asya kecik lgi....
hihihi gambar papa knapa gitu asya?? pandai gak dia melukis kan

Semut Senyum said...

TAhniah lya.. dah dapat beli rumah... area mana?

mawar_berduri said...

Bijaknya Asya..sempat lagi dia buatkan papa dia kad ..so cute dear ..huhuu

mamabeauty said...

Alhamdulillah good Asya..
ahkak sendiri pun buat terawih dirumah sahaja.. jgn paksa diri occay dear..
and berita gembira gaks utk masuk rumah baru tu hehe..

Cho Zila said...

betoi2 tak yah nak paksa sangat.. tapi kan kena cakapler supaya dia tahu yang puasatu wajib bila dah cukup umurnya.. anak akak yang darjah 3tupun tinggal gak sehari alasan mak kawan dia cakap tak payah puasa... mungkin mak budaktu cakap giniler tak payah puasa kalau tak larat tapi anak dia ambil mudahjer kan tak payah puasa agaknyerler...
tahniah dah nak masuk rumah baru..kira raya ni sempat ker tidak masuk rumah barunyer...

m.u.l.a.n said...

tahniah asya.. lama tak gi restoran terapung..

Amanda Suria said...

Semangat betul asya berpuasa kan...tahniah asya..keep up a good job...tahniah juga sebab dah dapat kunci rumah...berbunga2 hati kan...

Deqla Norumara said...

asya is a good gurl.. alhamdulillah... tajuk entri kemain lagi..haha..teringat drama yg femes tu...kan

lieyalatif said...

same la kite lya...bulan puase2 ni lemau nak update blog....tapi tak syok plak dibiarkan lama tak berudapte kan...

good girl asya...kire kuat jugak tu die berpuase...takpe slow2..next2 year dpt puase penuh tu....

tahniah lya...mesti hepi dpt kunci rumah kan...nanti buat entry khas tauuuu....

~aSHa~ said...

alhamdulillah dpt kunci dah...bleh beraya rumah baru...

sha pun lemau lepas balik umrah..tak update2...arini baru nak update

QasehnyaRania said...

good girl la asya
bestnya lya dpt kunci rumah.xpa lps raya pon.pelan pelan cantikkan rumah ku syurgaku itu

saya doakan semga kesihatan lya makin baik di masa akan dtg. aamiin

ros_reeza said...

Assalamualaikum.,
selmat berpuasa. Lama Ros tak ke sini..
mood berblog Ros pun keja timbul kejap tenggelam. Hihi.
kreatif Asha suka melukis.
Alhamdulillah dah dapat kunci rumah yer...

Siti Asiah said...

sonoknye Lya dah nak masuk umah baru,
Selamat Hari Raya Lya...;)

Cikna said...

Betul tu jgn memaksa tp dlm masa yg kita melatih....
Tahniah, beraya kat rumah baru la kita ye.... House warming jgn lupa jemput,huhuu...;-)

NzA said...

Samalah dgn akak. Mkin lama blog makin suram...huhuhu...

Amanina Mads said...

semoga lya sekeluarga bertambah bahagia bila dh tinggal di rumah baru :) asya dh bole puasa penuh tu.. wahhh alhamdulillah good girl :)

aryan azra said...

betul tu lya..yang penting ajar anak2 bersolat dahulu, puasa tu tak perlu dipaksa.

Alhamdulillah...seronoknya nak duduk rumah baru,akak pun tengah tunggu juga ni nak berpindah ke rumah sendiri,mungkin hujung tahun nanti

Fifi Nadhrah said...

betul lya.. puasa jgn paksa.. kesian anak..

- dieyana - said...

tahniah..dapat kunci rumah..;-))

betul tu, kalau puasa kita boleh paksa anak puasa..sembahnyang pun kena buat mcm tu lah, solat no 1...Alhamdulillah...anak2 dieyana Ramadan ni melatih diaorang bersolat penuh...

Syima ~Mama Kyra~ said...

hehe..pandai asya lukis org berbuka posa..
oo..lya baru dpt kunci rumah ye..Alhamdulillah..
pasni sure tak saba reno dan deco rumah kan..
rumah kami pun x abis deco..dah sethn duduk :D :)

Yana Yani said...

assalamualaikum lya
maaf dah lama tak ke sini =)
budak perempuan biasa senang sikit diuruskan
cam afif hanya 10 hari aje berpuasa penuh
saya pun tak memaksa...biarlah dak...kecik lagi

apapun tahniah buat asya
tahmiah juga buat lya dah dapat kunci