Monday, December 7, 2015

Cabut Gigi : Pengalaman Pertama Melalui Suntikan Bius

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

26.11.2015 yang lalu, sempat bawa Fasya ke klinik gigi. Itu pun sejak berhari-hari mengadu sakit bahagian gigi geraham bawah.Memang dah teruk berlubang, nak tampal pun memang dah tak boleh. Sebenarnya dalam 2 bulan lepas dah bawak ke klinik gigi untuk cabut gigi yang sakit ni. Elok-elok je masuk bilik & terkejut tengok jarum terus nangis.. Haha. Sebelum ni dah 2-3 kali cabut gigi, tapi OK je, sebab cabut gigi sebelum ni tak perlu suntikan, Yang kali ni dia dah menyerah, ajak jugak cabut gigi.. Katanya," tak apalah asya tahan je la sakit kena cucuk tu sikit. Masa cucuk tu asya tarik nafas & baca Ya Latif " . Saya memang selalu ajar asya untuk amalkan Ya Latif kalau dalam kesakitan & kesulitan.. Itu juga amalan saya kalau sedang sakit & bermasalah. Gigi ni kena suntikan disebabkan keadaan & cengkaman gigi geraham lebih kuat. Jangan kata asya, mama pom part gigi2 ni memang takut. Saya sendiri, nak tampal gigi sampai ke hari ni tak pergi lagi, sebab takut.

Syukur alhamdulillah, semua dipermudahkan & asya good sangat. Mula-mula masuk bilik tu memang nampak muka dia cuak & nerves bila tengok jarum tu. Bila dah kena cucuk tu, ok je,,, Bila tanya sakit tak?? Katanya "sakit sikit aje... rugi tak cabut dari dulu. Ingat sakit banyak.." . Ye lah, rupa bentuk jarum tu pom dah lain macam, mana tak takut. Mama pon takut.. hehe.
Sementara tunggu turn 

Muka berdebauuuu

Lepas kena inject... tunggu kat luar dulu untuk pasti kan rasa kebas penuh.
Suh senyum..dah senget-senget senyuman tu

Proses cabut gigi..

Yeayyyy..berjaya...
insyallah seminggu dua lagi kita cabut geraham atas lak...
Tahniah anak mama...

Sekian....
Coretan ikhlas dari H.A.T.I Mama Asya

23 comments:

NanyFadhly said...

Alololo..sian die kena cabut gigi. SAkit la kalau kena bius...aunty pun sakit pernah rasa dulu. Meleleh gak air mata ni. Huwawawa..

Ape pun, tahniah! sebab berani menghadapi cabaran berdepan dengan jarum suntikan itu.. good Job!

mama tisya said...

tisya blum ada pengalaman lg cabut gigi kt dentist sbb slalu tercabut sdiri....good asya..tp kebanyakkan bdk2 takut p jmpa dentist hehe

Nafira usof said...

aduhaiii.. Jangan kata Asya.. Untie pon penakut. sepanjang umur untie x pernah cabut gigi ngan dokter semua cabut sendirik. dah besar nih pergi cuci gigi jer ngan dokter. harap2 gigi untie baik2 lah semua.

dear anies said...

wahhh brave girl!!! thumbs up!!!

Chekgu Azrine said...

Good girl fasya!!!
Auntie pun takut sgt dan tak suka jmla dentist

norhidana miswan said...

muke last tu mcm sedih... nngis tak? ngeri kalu nengok kene enjek2 nih

tp asya mmg kuat

Yana Libra said...

sy pun takut...huhu

bagus asyaaa :)

Rizziela said...

Siannyer dia. x per..sakit kejap ajer.. nanti dah x sakit

salwana nordin @ che'wa said...

auuuwww ngeri pulak akak tgk hhhuuu..

alya nnt entah la camna..penakut sgt dia tu..drama air mata dah pastu tu!

good job asya!kuat asya ni :)

Qaseh Vee said...

sis pun seriau klu bab cabut gigi ni ... heheheee

Qaseh Vee said...

sis pun seriau bab cabut gigi ni ... hehehee

QasehnyaRania said...

tahniah asya.
nampaknya ciksu pon kena beranikan diri juga lah ni.hikhiks.
mmg nk cabut gigi geraham ni haa. tapi seriau sbb nak kena bius tu. nk nk bila dok ingt jarum tu.alahai..

abuikhwan said...

Assalamualaikum,
Memang la di antara penyakit yang 'mengerikan' ialah sakit gigi dan di antara manusia yang tidak mahu jumpa ialah 'doktor gigi'. Orang dewasa pun ada yang takut apatah lagi budak-budak...Tahniah Fasya berjaya melepasi 'ujian' ini hehehe

eima said...

takutnye ... my anak dara pun ada masalah karies ni ... tak mcm fahim gigi kuat dan cantik ....tp nk bw pi klinik tu yg pyh jenis kuat menangis

kayyana said...

alamak seriaunye.. tp asya berani.. selambe je cabut gigi..

el said...

xleh lupa anak el no. 2 tu cabut gg menjerit satu hospital ampang tu..dia jatuh..then gg goyang..kena cabut..dah lah org tu sakit kena cabut..meroyan lah hari tu huhu

wahida said...

tahniah asya...cayalah...
aunty sendiri pun takut nak jumpa dentist...huhu...

Cikna said...

Asya dh kuat la skunk ni,matured...

Yati said...

berani Asya. :)

Kesuma Angsana said...

Salam... he3 good girl !

SHERWIEYNA MUZZAWER said...

Alaaaa takut bab cabut cabut gigi ni..hehe

Zefa NorAsmara said...

Bagusnya Asya ni, berani. Aunty pun takut nak jumpa dr gigi. Hehe..

Ema Johari said...

bab cabut gigi memang seriau lah..pernah ada pengalaman.. dari rumah bukan main excited nak pergi cabut gigi..sekali baring atas kerusi mulut terus tak nak buka...sampai misi ugut nak cucuk kat paha...terus bangkot lari...hehehe.